Porsche 911 – Padesátiny! (1. část)

Legendární Porsche 911 slaví letos padesátiny. Kupé s karoserií nadčasových tvarů poháněl vzadu umístěný plochý šestiválec.

Automobilka Porsche sídlící na stuttgartském předměstí Zuffenhausen se může pochlubit jedinečnou dlouhověkostí modelu 911. Letos uplyne padesát let od okamžiku, kdy z bran továrny Porsche vyjela první sériová “devětsetjedenáctka.” Původně to měl být model 901, ale číselné označení automobilů s nulou uprostřed si vyhradil francouzský Peugeot.

Historii Porsche jako významného výrobce sportovních vozů začal psát český rodák z Vratislavic nad Nisou, profesor Ferdinand Porsche, tvůrce nesmrtelného lidového Volkswagenu – Brouka. Automobilku Porsche založil v roce 1948 jeho syn Ferdinand “Ferry” Porsche (1909–1998) a v rakouském Gmündu zahájil malosériovou výrobu sportovní vozů s typovým označením 356, vycházejících z konstrukčních prvků Brouka. Dvoumístný kabriolet (později i kupé) poháněl čtyřválcový vzduchem chlazený motor VW. Tato koncepce s motorem vzadu se u typu 911 udržela dodnes, vzduchem chlazený motor ale nahradil “vodník” (od roku 1998).

Ve stuttgartské továrně, kam se Porsche přemístil v roce 1950, prošla modelová řada 356 několika modernizacemi a vyráběla se až do roku 1965. Koncem padesátých let začal Ferry Porsche pracovat na nástupci této řady, který měl být větší, výkonnější a luxusnější. Prototyp 695 z roku 1961 již měl všechny hlavní rysy nového modelu. Na jeho tvarovém řešení pracoval od roku 1959 Ferryho nejstarší syn “Butzi” (Ferdinand Alexander), který zemřel 5. dubna 2012 ve věku 76 let. Na konečném tvarovém řešení se podílel i vedoucí vývoje karoserií Erwin Komenda.

Dvoulitrový boxer

Porsche 911 (tovární označení 901) se poprvé představilo na frankfurtském autosalonu v roce 1963. Design dvoudveřového kupé 2+2 byl tak dokonalý, že vypadal z každého úhlu znamenitě. Hladké linie vozu se splývavou zádí vynikly hlavně při pohledu zboku (foto). Není proto divu, že Porsche mohl zůstat u těchto tvarů pět desetiletí. Vůz poháněl šestiválcový motor s protilehlými válci, obecně označovaný jako boxer, uložený za zadní poháněnou nápravou. První série A se začala vyrábět v létě 1964 s motorem o objemu 1991 cm3, který disponoval výkonem 130 koní (96 kW). Autu dlouhému 4290 mm s pohotovostní hmotností 1080 kg dokázal udělit maximální rychlost 210 km/h. Také zrychlení z 0 na 100 km/h dosahovalo slušné hodnoty 8,7 s.

Porsche 911 – Padesátiny! (1. část)

Vnitřek “devětsetjedenáctky” (německy se mu říkalo Neunelfer) byl ve srovnání s typem 356 prostornější. Zavazadelník pod předním víkem byl velmi omezený, proto bylo možné sklopit zadní nouzová sedadla a vytvořit tak místo pro další zavazadla. Přední sedadla Recaro měla vinylové potahy, na přání se dodával kožený interiér. Přístrojová deska měla charakteristickou řadu pěti kruhových přístrojů. Po stranách většinou dřevěného volantu bylo umístěno několik ovládacích prvků a rádiový přijímač.

Jak již bylo uvedeno, v roce 1965 skončila výroba typu 356 a Porsche se rozhodl uspokojit méně zámožné zájemce typem 912, který byl čtyřválcovou variantou modelu 911 s prakticky identickou karoserií. 1,6litrový čtyřválcový motor s výkonem 90 koní pocházel z typu 356. Vůz měl slušné prodejní výsledky. V roce 1966 bylo například z celkového počtu 13 000 prodaných vozů Porsche 9000 typu 912. Vyráběl se až do roku 1975.

Targa a 911 S

Další novinkou roku 1965 byla otevřená verze 911 Targa (foto), nazvaná podle italského silničního závodu Targa Florio, kde Porsche mnohokrát zvítězilo. Targa měla odnímatelný střešní panel a za sedadly masivní ochranný oblouk. Zadní okno mohlo být sklopeno dolů, takže vznikla otevřená verze typu 911. Karoserie Targy vycházela z kupé, neboť Porsche plánoval výrobu jen malého počtu těchto vozů. Ke zpevnění konstrukce byl nutný robustní ochranný oblouk. U Porsche to vyřešili elegantně, když z oblouku udělali výrazný stylistický prvek s povrchem z nerezové oceli.

Novinkou roku 1965 byla otevřená verze 911 Targa s masivním ochranným obloukem za sedadly a odnímatelným střešním panelem.

Výkonnější a lépe vybavená verze 911 S z roku 1966 měla výkon motoru zvýšený o 30 koní, zesílený podvozek a brzdy a nová lehká hliníková kola Fuchs. Jízdní vlastnosti vozu však nebyly v mezních podmínkách nejlepší a technici firmy Porsche se je pokusili zlepšit přidáním 11 kg závaží do přední části vozu (takovým řešením se moc nechlubili). Vzhledem ke zpřísněným emisním standardům se tento typ přestal vyvážet do USA a nahradil jej model 911 L, což byl vlastně model S s “normálním” motorem. Kromě toho vznikla ještě verze 911 T s šestiválcem o výkonu 108 koní, která nahradila model 912. Odlehčená závodní verze Porsche 911 R (foto) byla vyrobena v omezené sérii dvaceti kusů a měla hliníkové dveře, hlavu válců se dvěma svíčkami na válec a výkon 209 k (154 kW).

Odlehčená závodní verze Porsche 911 R byla vyrobena v omezené sérii dvaceti kusů a měla hliníkové dveře, hlavu válců se dvěma svíčkami na válec a výkon 209 k (154 kW).

Jednu z mála kreací italských karosářů postavených na základě Porsche 911 představil Bertone na ženevském autosalonu v roce 1966. Vůz byl postaven na podnět jednoho amerického dealera vozů Porsche s cílem vyrobit malou sérii těchto roadsterů. O tři roky později postavil Pininfarina prototyp prodloužené varianty Porsche 911, označený B17. Zvětšení rozvoru o 190 mm umožnilo vytvořit plně čtyřmístný vůz s dostatkem místa pro nohy cestujících na zadních sedadlech. Výsledek ale nesplnil očekávání a tak zůstalo jen u jediného prototypu.

Jízdní vlastnosti modelu 911 byly dále vylepšeny u série B z roku 1969. Rozvor náprav byl prodloužen z 2211 na 2268 mm, takže zadní kola mohla být posunuta o 57 mm dozadu, čímž se zlepšilo rozložení hmotnosti na 43 : 57 a zvýšila se stabilita vozu. Vnější rozměry (4290 x 1700 x 1300 mm) se přitom nezměnily.

Větší objem, lepší výbava

Dalším vývojovým stupněm modelu 911 byla série C uvedená v roce 1970. U motoru se zvětšilo vrtání o 4 mm, takže objem se zvětšil na 2195 cm3. Zvýšený výkon motoru si vynutil i zvětšení průměru spojky o 10 mm. Vozy se dodávaly ve třech výkonových verzích 911 T (125 k/92 kW), 911 E (155 k/114 kW) a 911 S (180 k/132,5 kW). Všechny modely měly patnáctipalcová kola Fuchs.

Verze E a S byly odlehčeny hliníkovými víky motoru, rovněž nárazníky byly částečně z hliníku.

Speciální lehké provedení 911 S mělo hmotnost pouhých 838 kg a bylo určeno hlavně k závodění. Dodávalo se však i v cestovní úpravě.

V roce 1971 byla série C nahrazena sérií D, u které byla podlaha na spodku vozu galvanizována a potažena plastem, čímž se zvýšila odolnost proti korozi. Tato úprava se v pozdějších letech dále rozšiřovala na další části podvozku a díky tomu zůstává většina vyrobených vozů Porsche stále v provozu.

Motor 2,2 litru se nevyráběl dlouho, už v roce 1972 došlo k dalšímu zvětšení objemu na 2341 cm3, tentokrát prodloužením zdvihu. Nejsilnější verze S měla výkon 190 k (140 kW) a hmotnost 1050 kg. Objevila se i varianta s mechanickým vstřikováním paliva (MFI), určená hlavně pro americký trh. Porsche 911 2.4 je dnes považován za jednu z nejlepších klasických verzí modelu 911.

“Devětsetjedenáctky” s motory 2.4 byly také známy jako série E a F. Série E měla olejovou nádrž umístěnou mezi pravými dveřmi a kolem a nalévací hrdlo s krytkou bylo podobné benzinovému na levém předním blatníku. Několikrát se stalo, že majitel omylem nalil benzin do olejové nádrže s fatálními následky, takže hrdlo bylo u dalších verzí přemístěno. Novinkou byl malý spoiler pod předním nárazníkem (foto), zvyšující stabilitu vozu při vysokých rychlostech a zlepšující vzhled. Tento spoiler byl zpočátku standardní jen u verze S a na přání u verzí E a T, ale stal se tak oblíbený, že se později montoval na všechny vozy.

Malý spoiler pod předním nárazníkem byl zpočátku standardní jen u verze S, později se montoval na všechny vozy.

Pro závodní účely byl vyvinut model 911 ST s motory o objemu válců 2466 cm3 nebo 2492 cm3 a výkonem kolem 270 koní při 8000 min-1. Vozy s hmotností 960 kg slavily úspěchy na závodech v americké Daytoně a Sebringu a v Evropě na Nürburgringu a Targa Florio. O dalších skvostech dodnes nekončící modelové řady 911 si povíme v druhé části článku.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas