Porsche 911 – Padesátiny! (2. část)

V sedmdesátých letech obohatil Porsche svoji nabídku o modely Carrera a Turbo. Se zvětšováním objemu šestiválce rostly i výkony.

Přichází Carrera…

Desáté výročí uvedení modelu 911 oslavilo Porsche novinkou s názvem Carrera RS (foto). Porsche chtělo připravit vůz pro závody ve třídě GT a proto byl model 911 Carrera RS navržen jako závodní vůz. Však také zkratka RS znamenala Rennsport neboli závodní sport a jméno Carrera bylo oprášeno z modelu 356 Carrera, který dostal jméno podle mexického závodu Carrera Panamericana, kde v padesátých letech několikrát vyhrál svoji třídu. Aby mohla být Carrera RS homologována pro skupinu 4 třídy GT, plánoval Porsche výrobu potřebných 500 kusů. Cena byla stanovena tak, aby byla jistota, že se tento počet vozů prodá. Obavy však byly zbytečné, Carrera RS se stala velkým hitem. Nakonec se jich prodalo přes šestnáct set, takže se Carrera mohla překlasifikovat do skupiny 3 sériově vyráběných vozů GT (požadovalo se 1 000 vyrobených vozů).

Většina vozů Carrera RS byla nastříkána bílou barvou a na boku měla velký nápis Carrera s modrým, červeným, černým nebo zeleným podkladovým pruhem. Stejnou barvou byly nastříkány i paprsky disků kol.

Carrera RS měla opět plochý šestiválcový vzduchem chlazený motor, jehož objem se zvětšením vrtání zvýšil na 2687 cm3 a se vstřikováním paliva Bosch MFI stoupl výkon na 210 k (154,5 kW). Od roku 1974 byly všechny modely řady 911 (série G) vybaveny motory 2.7. Podvozek dostal plynové tlumiče Bilstein a o palec širší hliníková kola. Vnější vzhled Carrery RS byl nezaměnitelný. Většina vozů byla nastříkána bílou barvou a na boku měla velký nápis Carrera s modrým, červeným, černým nebo zeleným podkladovým pruhem. Stejnou barvou byly nastříkány i paprsky disků kol. Zadní blatníky byly rozšířeny, aby se vešla širší kola. Nejvýraznější novinkou byl zadní přítlačný spoiler zabudovaný do krytu motoru, výstižně přezdívaný “kachní zadek.” Kromě zvýšeného přítlaku zádi, zlepšující adhezi kol, usměrňoval spoiler průtok vzduchu mřížkou v krytu motoru. Nové nárazníky byly schopny pohlcovat menší nárazy. Podvozek byl kompletně galvanizován.

V roce 1974 bylo postaveno 109 kusů ještě “divočejších” vozů se vstřikováním paliva Bosch K-Jetronic, nazvaných Carrera RS 3.0. Tento supersport byl silnější o 20 koní, ale zároveň byl těžší, takže nebyl o mnoho rychlejší než RS 2.7. Z “civilních” modelů se v roce 1974 nabízely základní model 911, 911 S a 911 Carrera. S nástupem nové Carrery se model S ocitl ve středu nabídky místo dřívějšího provedení E. Carrera se standardně dodávala s černými rámy oken, stěrači a klikami dveří (u Targy byl černý i ochranný oblouk). Rámečky světlometů měly barvu karoserie. Chromované provedení se dodávalo na přání.

Všechny modely ročníku 1974 měly nové přední a zadní nárazníky vyhovující americkým předpisům. Porsche přišel s elegantním řešením. Nárazníky byly namontovány na hliníkové trubce, která se při nárazu v rychlosti 7 km/h nebo vyšší zdeformovala a musela se vyměnit. Karoserie tak byla lépe chráněna a při malých nárazech nebyla poškozena hlavní světla. Mezeru mezi karoserií a nárazníky zakrývala gumová “harmonika.” Nové nárazníky byly na voze umístěny výše a proto se boční směrová světla přemístila z blatníků do nárazníků (foto). Modely 1974 dostaly také nová sedadla s integrovanými opěrkami hlavy a mezi zadními světly byl protažen plastový pruh s nápisem Porsche.

Od roku 1974 měly všechny modely Porsche 911 nové přední a zadní nárazníky vyhovující americkým předpisům.

… a Turbo (930)

Na pařížském autosalonu v roce 1974 se objevil nový typ Porsche 911 Turbo 3.0 (foto) s přeplňovaným plochým šestiválcovým motorem. Tento motor byl pod vedením Ernsta Fuhrmanna vyvinut z třílitrového šestiválce používaného v modelu Carrera RS 3.0 a doplněného turbodmychadlem ze závodních vozů Porsche 917/30. Porsche 911 Turbo je pravděpodobně jednou z nejznámějších “devětsetjedenáctek” v celé její historii. Většina lidí si při zaslechnutí jména Porsche představí 911 Turbo s velkým “velrybím” přítlačným křídlem.

Typickým znakem vozů Porsche 911 Turbo bylo velké \"velrybí\" přítlačné křídlo na zádi a rozšířené podběhy kol.

Když se na jaře roku 1975 začalo Turbo prodávat, mělo přeplňovaný motor objemu 2994 cm3 s maximálním výkonem 260 k (191 kW). Aby mohl být tak vysoký výkon motoru účinně využit, bylo přepracováno zavěšení kol, zvětšeny brzdy a posílena bohužel jen čtyřstupňová převodovka (Carrera měla pětistupňovou). Automobil s vnějšími rozměry 4290 x 1775 x 1311 mm (délka x šířka x výška) a pohotovostní hmotností 1140 kg dosahoval rychlosti 250 km/h a z klidu na stovku zrychloval za 5,2 s. Vůz byl standardně vybaven luxusními doplňky, jako je klimatizace, elektrické stahování oken, kožený interiér, tónovaná skla, ostřikovače světel atd. Změn bylo proti předchozím typům tolik, že Turbo dostalo vlastní interní typové označení 930.

Původně bylo Turbo představeno jako omezená série s předpokladem prodeje kolem 500 vozů. Zájem však překonal všechna očekávání, takže se jich do roku 1989 prodalo přes dvacet tisíc. Vzhled Turba s mohutným zadním přítlačným křídlem, rozšířenými podběhy kol a širokými pneumatikami dával tušit, že se jedná o skutečného dravce. Pod předním nárazníkem byl umístěn plastový spoiler, zajišťující přítlak lehkého předku vozu při vysokých rychlostech. V roce 1978 se objem motoru zvýšil na 3,3 litru a byl přidán mezichladič stlačeného vzduchu. Výkon se zvýšil na rovných 300 koní (221 kW). Došlo také k menší úpravě zadního křídla a brzd.

Carrera 3.0 a 911 SC

Výkonný motor z modelu 911 Turbo, tentokrát bez turbodmychadla, se začal v roce 1976 montovat do Carrery 3.0. Se vstřikováním paliva Bosch K-Jetronic CIS měla carrera výkon 200 k (147 kW). Za dva roky výroby (1976–77) se jich prodalo přes 3600 kusů, přičemž dvě třetiny jich bylo v provedení kupé a třetina měla odnímací střešní díl (targa).

Počínaje modelovým rokem 1978 se novým základním modelem řady 911 stal typ Porsche 911 SC 3.0. Jeho třílitrový šestiválec byl vyladěný na výkon 180 k (132 kW). Označení SC (snad Super Carrera) převzalo Porsche z předešlého typu 356 SC. V roce 1980 byl výkon zvýšen o 8 koní a nakonec se 911 SC pyšnilo výkonem 204 koní. Kvůli přísným emisním předpisům v USA se tam tyto výkonnější modely nevyvážely. Američané se museli spokojit se 180 koníky, neboť Porsche si zde muselo vystačit s nízkooktanovým palivem.

Během svého života prošel model SC několika menšími změnami. Za přední kola byly například přidány směrové ukazatele, interiér se dodával v kontroverzním černobílém „šachovnicovém“ provedení. U verze 911 SC Sport došlo nejdříve k úpravě spoileru, ale model 1982 již dostal mohutný spoiler z Turba. Porsche se chystal nahradit model 911 novým typem 928 s klasickým uspořádáním pohonu. Ten měl premiéru v roce 1977 a rok na to se stal evropským vozem roku. 911 SC se ale prodával mnohem lépe, takže Porsche změnil svoji strategii a rozhodl se pokračovat ve výrobě a dalším vývoji typu 911.

V roce 1980 vyrobil Porsche speciální čtyřistakusovou edici modelu 911 SC, nazvanou Weissach podle německého města, ve kterém měl Porsche svoje výzkumné středisko. Ve dvou barvách a s “velrybím” spoilerem vzadu se tyto vozy vesměs vyvezly do Severní Ameriky.

Konečně kabriolet

Milovníci otevřených vozů si na model 911 Cabrio museli počkat až do roku 1982. Rok předtím se na frankfurtském autosalonu objevil koncept otevřené verze typu 911 s pohonem všech kol. Kabriolet 911 SC (foto) vycházel z karoserie Targy, takže přechod na kabriolet vyžadoval jen několik menších úprav. Byl to první kabriolet se znakem Porsche na kapotě od typu 356 z počátku šedesátých let. Od svého uvedení si kabriolet získal velkou oblibu a hned v prvním roce výroby se jich prodalo přes 4 tisíce (většinou na úkor Targy). Targa dostala v roce 1980 zadní křídlo z Turba a kabriolet bylo zase možné koupit i s turbomotorem.

Milovníci otevřených vozů si na model Porsche 911 Cabrio museli počkat až do roku 1982.

Znovu Carrera

Pro modelový rok 1984 se do portfolia Porsche znovu vrátilo jméno Carrera, tentokrát v podobě typu 911 3.2 Carrera. Přestože byl podvozek, zavěšení kol a prakticky celý interiér převzat z modelu SC, byla Carrera v mnoha ohledech lepší než její předchůdce. Měla vyšší výkon, lepší brzdy a byla luxusnější. Z 80 procent nový plochý šestiválec s objemem 3164 cm3, vstřikováním L-Jetronic a kompresním poměrem 10,3:1 dával 234 k (pro Ameriku jen 210 k). Nová carrera akcelerovala na stovku za 5,4 s a dosahovala maximální rychlost 240 km/h. Ve stejném roce obohatil Porsche nabídku o verzi Supersport, známou jako “Turbo-look” (turbo vzhled). Rozšířenými blatníky totiž připomínala Porsche 930 Turbo, přitom byl značně levnější než “pravé” Turbo, ale vypadal stejně senzačně. Kvůli většímu odporu vzduchu a širším pneumatikám byl sice pomalejší než normální Carrera, ale to zákazníkům patrně nevadilo. Turbo-look bylo možné získat i u Targy a kabrioletu.

Odlehčených vozů Porsche Carrera CS (Club Sport) bylo v roce 1987 vyrobeno jen 340 kusů, takže dnes jsou velmi žádané mezi sběrateli. Bylo například odstraněno elektrické stahování oken, motorky k nastavování sedadel, radiový přijímač atd. Snížení hmotnosti však nebylo nijak závratné, továrna udávala úsporu 50 kg. Zvenku se modely CS odlišovaly bočními nápisy bez podkladu a červenými koly.

Vzpomínkou na slavný Porsche 356 Speedster se v roce 1989 stal dvoumístný otevřený model 911 Carrera 3.2 Speedster se sníženým čelním oknem a jednodušší ručně skládanou střechu schovanou pod plastovým krytem za sedadly. “Turbo-look” byl natolik populární, že byl dodán u naprosté většiny z 2065 vyrobených Speedsterů. Speedster opět postrádal luxusní doplňky, ale úsporu hmotnosti pohltilo právě provedení ve stylu turba.

Rokem 1989 končí éra klasických modelů řady Porsche 911. Nahradil je nový typ Carrera 2 a 4 s interním označením 964. O něm a dalších (993, 996, 997 a 991) se dozvíte ve třetí, závěrečné části tohoto článku.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas