Porsche 911 – Padesátiny! (3. část)

Během druhého čtvrtstoletí své úspěšné kariéry prošlo Porsche 911 pěti modernizacemi. Vodou chlazený motor se používá od roku 1998.

V první části článku o legendárním automobilu Porsche 911 jsme prošli prvním desetiletím jeho vývoje. Ve druhé části jsme byli svědky zrodu slavných modelů Carrera, Turbo a Speedster. V tomto závěrečném dílu budeme sledovat další vývoj “devětsetjedenáctky” od roku 1989 až k současným modelům.

Porsche Typ 964 (1989–1993)

Vozy Porsche 911 se v polovině osmdesátých let prodávaly dobře, ale management nedokázal zisk správně investovat do vývoje nových technologií. Porsche ztratil svoje výsadní postavení a v roce 1989 klesl prodej na 7 000 vozů (dva roky předtím se jich ještě prodalo přes 17 tisíc). Nepomohla ani omezená série “Silver Anniversary” oslavující stříbrné výročí devětsetjedenáctky. Porsche proto vkládal velké naděje do nového modelu řady 911 – Carrera 4, představeného v roce 1989. Objem motoru se zvýšil na 3,6 litru a výkon narostl na 250 k (184 kW). Proti typu Carrera 3.2 bylo 85% dílů nových, ale největší novinkou byl stálý pohon všech kol. Ten byl převzat z exkluzivního superauta Porsche 959. Carrera 4 tak dostala přezdívku “959 pro chudé.”

Na karoserii byla nejviditelnější změnou náhrada “harmonikových” nárazníků hladkými plastovými zlepšujícími aerodynamiku. Zadní spoiler se vyklápěl při rychlosti nad 80 km/h a zvyšoval stabilitu při vysokých rychlostech. Carrera 2 (foto) byla identická s Carrerou 4, lišila se pouze tím, že neměla pohon všech kol. Oba modely byly v roce 1990 nabízeny ve všech třech verzích – kromě kupé také jako kabriolet a Targa.

Na karoserii Porsche 964 byla nejviditelnější změnou náhrada \"harmonikových\" nárazníků hladkými plastovými zlepšujícími aerodynamiku.

Novinkou byl systém Tiptronic kombinující výhody automatické a manuální převodovky. Tiptronic nepotřeboval spojku a řidič mohl zvolit, zda chce automatické nebo ruční řazení. Další novinkou roku 1990 byla Carrera RS, vycházející z vozů určených pro pohárové závody Carrera-cup. Vůz byl zbaven všech nepotřebných luxusních doplňků a jeho výkon se proti typu Carrera 2 a 4 zvýšil o 10 koní na 260 k (191 kW). Měl sedadla Recaro, lehčí dveře a okna, hliníkovou kapotu a 17palcová kola. Carrera RS určená ke sportovnímu vyžití měla hmotnost 1230 kg a i v úpravě určené k běžnému provozu vážila 1300 kg, což bylo o 150 kg méně než standardní Carrera. Celkem bylo vyrobeno přes dva tisíce těchto speciálů. Pro USA a Kanadu se od roku 1992 dodávala speciální verze RS America se standardním motorem a pevným zadním spoilerem.

Také rok 1993 byl bohatý na novinky. Porsche uvedl nový Speedster na bázi Carrery 2, tentokrát ale bez “turbo vzhledu.” Speedster měl sedadla Recaro a 17palcová kola s disky v barvě karoserie. Dalším exkluzivním vozem z tohoto roku byl model Carrera RS 3.8, speciální verze s výkonem 300 k (221 kW), dvojitým zadním spoilerem a 18palcovými koly. Nové Turbo rovněž vycházelo z typu Carrera 2 a opět nechyběla provedení Targa a Cabrio.

Porsche Typ 993 (1993–1998)

Koncem roku 1993 prošlo Porsche 911 radikálními změnami, takže nový model dostal interní označení 993. Skoro svislé světlomety, které provázely typ 911 celá tři desetiletí, byly nahrazeny aerodynamičtějšími, více skloněnými světly ve stylu Porsche 959. Nové zaoblenější nárazníky a širší zadní blatníky dávaly vozu svěží vzhled, osobité prvky typu 911 přitom zůstaly zachovány. Velkými změnami prošel i podvozek. 3,6litrový motor dával nyní 270 k (199 kW) a Porsche vyvinul pro tento model novou šestistupňovou převodovku. Samozřejmostí bylo i přepracované zavěšení kol a výkonnější brzdy. Zavazadlový prostor se zvětšil o 20%. Typ 993 s pohonem zadní nápravy se nyní jmenoval Carrera (foto) místo dřívějšího označení Carrera 2. Carrera 4 se kromě pohonu všech kol lišila bílými směrovými světly vpředu a rudými vzadu (Carrera je měla oranžové).

Porsche 911 typové řady 993 mělo více skloněná světla, nové zaoblenější nárazníky a širší zadní blatníky.

Po kupé brzy následoval kabriolet, ale na Targu si museli zákazníci počkat až do roku 1995. Tentokrát byla tradiční odnímatelná střecha nahrazena skleněným střešním panelem, který mohl být odsunut dozadu. Tento panel mohl být zastíněn a při otevřené střeše bylo možné vysunout větrný deflektor. Objevily se i speciální verze Carrera S a Carrera 4S kombinující karoserii a podvozek Turba s “normálním” motorem (286 k/210 kW).

Rok 1996 přinesl čtyři nové modely řady 911: RS, RS Clubsport, Carrera 4S a nové Turbo, vycházející z typu 993. RS a RS Clubsport byly odlehčené verze Carrery. Snížení hmotnosti zhruba o 100 kg bylo dosaženo odstraněním zadních sedadel, hliníkovým víkem kufru, bočními okny z tenčího skla atd. RS Clubsport byl ještě více “vykuchán.” Přišel o elektrické ovládání oken, nastavování sedadel, ostřikovače světel a dokonce i o airbag. Měl však větší zadní spoiler a mírně pozměněné přední přítlačné křídlo. V roce 1996 byla ukončena výroba všech modelových řad kromě nesmrtelné “devětsetjedenáctky”. O rok později vznikla omezená série 30 kusů silniční verze 911 GT1, odvozené od závodních speciálů. Ležatý šestiválec 3,2 l dával se dvěma turbodmychadly výkon 543 k (400 kW) a GT1 s ním dosahoval 310 km/h.

Porsche Typ 996 (1998–2005)

K největším změnám v historii typu Porsche 911 došlo v roce 1997 uvedením modelu interně označeného jako typ 996. Nový automobil, představený jako obvykle na frankfurtském autosalonu, měl nesmírně důležitý úkol – zachránit Porsche jako nezávislého výrobce automobilů. Z dnešního pohledu se zdá, že tento úkol splnil. Vůz dostal zcela novou karoserii, motor, interiér i zavěšení kol.

Rozměry karoserie navržené Nizozemcem Harmem Lagaayem narostly do délky o 185 mm (na 4432 mm) a do šířky o 30 mm. Při pohledu zepředu zaujal zvláštní tvar světlometů (foto), sdílený spolu s dalšími díly s otevřeným Boxsterem. Zboku si zase nebylo možné nevšimnout hladkých elegantních tvarů karoserie se zapuštěnými klikami dveří. Větším sklonem světlometů a předního okna se dosáhlo snížení součinitele odporu vzduchu z 0,33 na 0,30.

Porsche 911 (typ 996) měl zvláštní tvar světlometů, převzatý z otevřeného Boxsteru. Hlavní změnou byl ale motor chlazený vodou.

Oblíbený vzduchem chlazený motor byl po 34 letech nahrazen motorem chlazeným vodou. Objem šestiválcového motoru s protilehlým uspořádáním válců byl snížen na 3387 cm3, ale díky čtyřventilovému rozvodu a proměnnému časování zdvihu ventilů stoupl výkon na 300 k (221 kW). Vůz s pohotovostní hmotností 1320 kg dokázal zrychlit z klidu na stovku za 5,2 s a na “šestku” dosahoval rychlosti 280 km/h.

Nová Carrera 4 se dodávala i v otevřené verzi s elektrohydraulickým sklápěním střechy a byla vybavena novým systémem jízdní stability PSM (Porsche Stability Management). Turbo se v roce 1998 prodávalo ještě ve “starém” kabátě, ale od roku 2000 si bylo možno koupit nové provedení s pohonem všech kol a motorem 3,6 litru (309 kW) se dvěma turbodmychadly KKK.

Platforma 996 se stala základem odlehčených verzí nazvaných GT 2 a GT 3. V roce 1999 se představil model 911 GT3 s 3,6litrovým motorem dávajícím výkon 360 k (265 kW), později zvýšeným o dalších 20 koní. Na stovku zrychloval za 4,8 s a dosahoval 302 km/h. Měl proto větší přední spoiler a zajímavě tvarované zadní křídlo. V roce 2001 se objevil model 911 GT2 odpovídající mezinárodním GT standardům. Porsche 911 GT2, dosahující maximální rychlosti 320 km/h, poháněl motor z typu 911 Turbo, vyladěný na výkon 496 k (365 kW). Vůz byl dodáván ve verzi s bohatou výbavou k provozu na běžných komunikacích a ve verzi Clubsport s ochranným rámem pro závodní účely.

Porsche 997 (2005–2011)

V roce 2004 představil Porsche další generaci typu 911 a opět, jak přikazuje tradice, provedl jen změny na podvozku, zvýšil výkon motoru a trochu si pohrál se vzhledem. Nejviditelnější byl návrat k oválným světlometům (foto). Do předního nárazníku byly umístěny směrové světlomety a vnější zpětná zrcátka dostala dvě ramena. Součinitel odporu vzduchu se podařilo snížit na hodnotu 0,28.

V roce 2004 představil Porsche další generaci řady 911 s interním typovým označením 997. Nejviditelnější změnou byl návrat k oválným světlometům.

Nové modely 911 se zadním pohonem Carrera (3,6 litru s výkonem 325 k) a Carrera S (3,8 litru, výkon 355 k) se začaly prodávat v roce 2005. Carrera dosahovala rychlosti 280 km/h a zrychlovala z nuly na 100 za 5,1 s. Carrera S měla tyto hodnoty 288 km/h a 4,8 s. Pro modelový rok 2006 připravil Porsche modely s pohonem všech kol Carrera 4 a Carrera 4S. Následovalo Turbo a Targa.

V únoru 2006 představil Porsche model GT3, postavený na platformě 997 a chlubící se výkonem 415 k (305 kW). Ještě ostřejší a lehčí bylo GT3 RS, které mělo v roce 2009 výkon 450 k (331 kW) a rychlost 310 km/h. Posledním vývojovým stupněm řady 997 byla šestisetkusová série závodního kupé GT3 RS 4.0 z roku 2011, nabízející výkon rovných 500 koní.

Porsche 991 (od 2012)

Nejnovějším modelem Porsche 911 je typ 991, poprvé představený na frankfurtském autosalonu IAA v září 2011. Tuto zatím poslední generaci pohánějí kapalinou chlazené zážehové šestiválce boxer s přímým vstřikováním paliva. Carrera má motor s objemem 3436 cm3 a výkonem 350 k (257 kW) a silnější Carrera S (foto) má objem válců 3800 cm3 a výkon 400 k (294 kW). Kupé 2+2 s rozvorem náprav 2450 mm má vnější rozměry 4491 x 1808 x 1303 mm, je tedy delší a nižší než předchůdce.

Porsche 911 Carrera S (typ 991) má objem válců 3800 cm<sup>3</sup> a výkon 400 k (294 kW).

Brzy po debutu kupé se v Detroitu na autosalonu NAIAS 2012 představila otevřená verze s elektricky ovládanou plátěnou střechou, dodávaná opět ve verzích Carrera a Carrera S. Nové Porsche 911 se může pochlubit výrazně nižší spotřebou (v průměru kolem 9 l/100 km). Loňský rok 2012 je pro společnost Porsche významný také z toho důvodu, že jeho stoprocentním vlastníkem se od 1. srpna 2012 stal koncern Volkswagen, přičemž Porsche zase na oplátku vlastní 50,7% akcií Volkswagenu AG.

Porsche 911 se zařadil k nesmrtelným legendám automobilové historie. Dokládá to i fakt, že v soutěži o titul Vůz století skončil na pátém místě za Fordem T, Mini, Citroenem DS a VW Broukem. Je téměř jisté, že i v budoucnu nebude mít nouzi o sportumilovné zákazníky.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas