Muzeum mikroautomobilů Bruce Weinera končí

Američan Bruce Weiner uzavírá své unikátní muzeum mikroautomobilů. Kompletní sbírka míří do aukce.

Bruce Weiner Microcar Museum stále ještě sídli v Madisonu ve státě Georgia. Je největším svého druhu na světě, existuje od roku 1997. Jenže, pro veřejnost měli otevřeno naposledy o víkendu 1.-2. února 2013. Byla to zároveň poslední šance vidět celou sbírku pohromadě, muzeum končí. Bruce Weiner se nedávno vyjádřil ve smyslu, že změnil své zájmy a jeho děti k mini a mikru na kolech bohužel nemají tem správný vztah.

Něco málo z historie

Mikrovozítka zaznamenala největší rozmach po druhé světové válce. Všeobecný nedostatek vyústil ve stavbu „přibližovadel“ s co nejjednodušší konstrukcí a většinou motocyklovými motory. pro čistou potřebu mobility. Vznikaly v kontinentální Evropě, v Británii i za Atlantikem. Nejznámějším bublinovým vozítkem je pro nás bezesporu Isetta. Vyrábělo ji italské Iso, ale tato společnost prodala několik licencí. Stavěli ji také ve Francii u Velamu, ale nejvíce ji proslavila továrna BMW. Bavoři koupili licenci včetně práv na typové označení, do vozítek montovali vlastní motocyklové motory objemů 250 a 300 cm3 a v poválečném Německu s nimi slavili poměrně velké úspěchy. Vždyť Isetta měla dveře, byť jen jedny v přídi, čtyři kola a střechu. Do Británie se vozily modely s pouze jedním kolem vzadu kvůli místním daním.

Muzeum mělo ve sbírce i unikátní dragster s motorem V8 big block Chevrolet 8,2 litru s výkonem 730 koní. Německo bylo vůbec v padesátých letech živnou půdou pro automobily tohoto druhu, ale nezapomeňme, že poražené Německo mělo po druhé světové válce zakázáno vyrábět vojenskou techniku a zbraně. A čemu jinému se měly věnovat továrny Messerschmitt a Heinkel? „Messery“ vynikaly do boku výklopnou kabinou a dvoučlenná posádka seděla za sebou v tandemu. Řidič také neseděl za volantem, nýbrž svíral v rukách letecký knipl. Bruce Weiner shromáždil také několik Goggomobilů v osobní i užitkové verzi,které vznikaly v Dingolfingu u Hanse Glase. Dnes tam vyrábí BMW, jenž Glasovu společnost koupilo.

Myslíte si, že znají v USA Trabanty? Ale jistě! Stejně jako španělské Seaty… Slavná šestistovka, která motorizovala Španělsko, přece nesměla chybět, byť už se jedná prakticky o dospělé auto. Ve Španělsku se vyráběly i původně francouzské Biscutery, poslední počin geniálního Gabriela Voisina. Dostaly se sem i slavné tříkolky Piaggio Ape. „Včela“ vycházela z „vosy“, tedy proslulého skútru Vespa a její historie dodnes neskončila. Kromě retromodelů jsou dnešní Ape uzavřené, ale koupit je můžete také u nás. Jejich úspěch v polovině minulého století podnítil další konkurenci ve stavbě podobných vozidel. Nějaký čas se jejich produkcí živila i tak slavná značka jako Benelli. Taktéž italské Fiaty 500 a 600 se staly hlavními „zabijáky“ mikroaut, které byly nakonec většinou dražší, protože vznikaly v mnohem menších sériích. Nejdéle se udržely postupně se zvětšující britské tříkolky Bond a hlavně Reliant.

V Československu

Lidová vozítka mají svou historii koneckonců i v bývalém Československu. V roce 1948 byla v Praze uspořádána výstava, většina na ní předvedených strojů vznikla v jediném exempláři. Velmi známá je válečná Lidovka (1942), která byla ovšem okarosována až na začátku 50. let. Současný majitel s tímto unikátem běžně navštěvuje srazy historických vozidel. Nejznámější je pochopitelně Velorex, jeden exemplář „hadraplánu“ bychom ve Weinerově kolekci našli též. Nutno dodat, že lidový nebyl, mohla si jej koupit jen „tělesně vadná“ osoba, tedy invalidní. V bývalém Sovětském svazu vyráběl podobné tří- a čtyřkolky pro stejnou klientelu motocyklový závod v Serpuchově. I výrobek s logem SMZ byste v Madisonu našli…

Dražba

Co bude s unikátní sbírkou dále? 15. a 16. února 2013 se uskuteční v areálu muzea dražba, kterou pořádá síň RM Auctions. V nabídce je na dvě stovky menších i větších vozidel, ovšem nejen ty kapesní velikosti. Součástí aukce jsou také zmenšeniny – novější a hlavně historické modely z doby výroby svých větších předloh. Nechybí pochopitelně patřičná literatura, plechové cedule ani dětská vozítka. Jak šlapací, tak i například benzinová. Doufejme, že někdo koupí velkou část kolekce najednou, aby se jednotlivé kusy nerozprchly po celém světě.

Aleš Sleeper Dragoun