Chevrolet Corvette XP-819 (1964) - S lodním srdcem za zády

Chevrolet Corvette vyznává klasickou koncepci s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Bude mít někdy agregát před zadní nápravou jako konkurence? Možná, ale v historii už ho měl dokonce vzadu!

Během šedesátileté kariéry Chevroletu Corvette vznikl bezpočet funkčních studií a konceptů, které se nikdy nedočkaly sériové produkce. Jedním z nich je XP-819 z roku 1964. Písmeny XP se označovaly právě prototypy (eXPerimental), takže v době vzniku se o ní ani neuvažovalo.

S motorem z lodi

Popisovaný vůz navíc měl mít původně motor uložený uprostřed za sedadly, tedy před zadní nápravou. Toto takřka ideální umístění pohonné jednotky vyznává současná závodní Corvette Daytona Prototype, ale ta má s legendárním sporťákem s laminátovou karoserií společné prakticky jen jméno. A nezapomínejme, že se o přechodu na supersportovní koncepci uvažovalo i v případě aktuální sedmé generace…

Jenže, obdobně tomu bylo už před takřka půlstoletím. Vývoj XP-819 vedl Frank Winchell, ale ten se názorově s kolegy rozcházel. Winchell, který mimochodem spolupracoval i na vývoji nechvalně proslulého Corvairu, tvrdil, že vyvážené sportovní auto s motorem vzadu musí mít hliníkový motor a velká zadní kola. Původní návrhy však slavný Zora Arkus-Duntov a Dave McLellan řádně zkritizovali, vůz nazvali „ošklivým káčátkem“. Hlavně tady došlo k mírnému nedorozumění, Arkus-Duntov byl zastáncem motoru umístěného před zadní nápravou a nikoli až za ní. Prosazoval jej kvůli jízdním vlastnostem a stabilitě. Agregát však nakonec našel místo až zcela vzadu. Tvary finální verze se tak musely změnit.

Výsledný vůz vypadal trochu jako pozdější sériová C3, vyznával linky z per Larryho Shinody a Johna Schinelly, podobné byly blatníky i zadní okno. Právě tito dva pánové jej nakonec navrhli, tým designérů vedl sám Shinoda. Vývojové práce na tvarech C3 byly také jejich dílem, takže podobnost není vůbec náhodná. Shinoda se podepsal mimochodem i na monopostu CERV I (1959) a prvním prototypu Sting Ray (1963). Corvette XP-819 byla postavena jako „konstruktérské cvičení“ lidmi kolem Larryho Niese a vznikla za pouhé dva měsíce. Celohliníkový small-block V8, jehož technické údaje nebyly nikdy zveřejněny, měl původ v lodích a točivý moment přenášela pouze dvoustupňová převodovka. Podvozek včetně zavěšení nepocházel ze série, ale některé zde použité konstrukční prvky se v ní objevily následně. Kola byla podobná těm ze závodních Chaparralů.

Kit car z trosek

Unikátní prototyp měl pohnutý osud, byl nakonec zničen. Testovací jezdec Paul van Valkenberg na něj totiž namontoval trochu nešťastně všechna kola ze sériového kusu. Při zkoušce pak ve vysoké rychlosti vyjel z dráhy, která byla navíc mokrá. Následně několikrát narazil do zdi. Touto událostí vývoj Corvetty s motorem uprostřed skončil. Trosky včetně rozlomeného šasi koupil v roce 1969 závodník Henry „Smokey“ Yunick, který je hodlal použít pro stavbu nového speciálu. Nikdy k ní ale nedošlo.

Použitelné části odmontoval a uložil do skladu ve svém obchodě v Daytona Beach na Floridě. Tam je objevil Steve Tate, dealer Chevroletu z Gallatinu (Missouri). Ten si náhodou všiml VINu na čelním skle, který odkazoval na to, že šlo o prototyp. Dále je historie auta poněkud nejasná, vystřídalo údajně několik majitelů. Jisté je, že některé části byly použity na stavbu stříbrného kit caru s litinovým motorem V8, který se však od původního prototypu liší. Tento kus koupil na aukci síně Sotheby’s v Palm Beach v roce 1990 majitel newyorské reklamní agentury Ed McCabe a dlouhá léta byl uložen v National Corvette Museum v Bowling Green (Kentucky).

Mike Yager, zakladatel s šéf firmy Mid America Motorworks z Effinghamu (stát Illinois), zakoupil značně nepůvodní automobil v roce 2002 v dražbě v kalifornském Monterey. Zčásti jej zrekonstruoval za pomoci Kevina Mackaye. Mackayova společnost Corvette Repair se věnuje, jak už její název napovídá, opravám a restaurování americké klasiky a sídlí ve Valley Stream ve státě New York. Mid America Motorworks prodávají na Corvetty díly a všemožné příslušenství a kromě toho se věnují i vzduchem chlazeným Volkswagenům.

Jezdí bez karoserie

Poněkud kontroverzní Corvetta dnes sice nevypadá jako na archivních snímcích, ale momentálně se nachází ve stadiu pojízdného šasi. Má funkční brzdy, řízení a instalovanou dvojici sedadel. Karoserie, která originálu bezezbytku odpovídá, ještě není hotová. Mackay strávil renovací zatím více než 3,5 tisíce hodin a podle jeho slov to byl nejnáročnější projekt, na kterém kdy pracoval. Každou chybějící nebo neoriginální část bylo nutné ručně znovu vyrobit.

I přesto, že znovuvzkříšení není ještě u konce, lidé z Mid America Motorworks XP-819 předvedou na slavné soutěži elegance v Amelia Island na Floridě. 18. ročník se letos koná od 8. do 10. března. V areálu golfového klubu nedaleko hotelu Ritz-Carlton bude vystaveno celkem na čtvrt tisícovky aut. Prototyp se veřejnosti představí letos vůbec poprvé. Příští rok by měl již být kompletní a ukáže se na stejném místě v plné kráse. Mimochodem, Corvette jako taková slaví letos šedesátiny a Stingray, tedy druhá generace, pak rovněž kulaté půlstoletí.

Aleš Sleeper Dragoun