Volkswagen Passat – čtyřicítka na krku (2. část)

V posledních dvaceti letech uvedl Volkswagen čtyři generace úspěšného modelu Passat. Ta současná je už sedmá v pořadí.

Čtvrtá generace vozu střední třídy Volkswagen Passat vycházela ze svého předchůdce B3, přinesla ale technickou revoluci v podobě turbodieselu TDI. V páté generaci dostal passat zdařilou aerodynamickou karoserii a pohon všech kol 4Motion. Šestá generace přišla se zážehovými motory FSI a TSI a čtyřdveřovým kupé Passat CC. Současná sedmá generace se zase může pochlubit spoustou pokročilých asistenčních systémů.

Passat B4 (1993–1996)

Zatímco třetí generace přinesla řadu významných konstrukčních a karosářských změn, v pořadí čtvrtá (kódové označení B4), představená na podzim 1993, se tvarově od předchůdce příliš nelišila. Výraznější změnou prošla jen příď vozu, kam se opět vrátila decentní mřížka chladiče. Zmizel boční prolis v úrovni klik dveří a celkově působil vůz uhlazeněji. Modernizace se dočkal i interiér s přehlednou přístrojovou deskou, čtyřramenným volantem, vzduchovými polštáři pro řidiče i spolujezdce a napínači bezpečnostních pásů. Spíše než o nové generaci by se dalo mluvit o důkladném faceliftu.

Nabídka motorů začínala u čtyřválce 1,8 litru (55 kW/75 k) a končila u špičkové verze VR6 (foto), poháněné šestiválcem 2,8 litru s výkonem 128 kW (174 k). Technickou revolucí se stal hospodárný turbodiesel 1.9 TDI (66 kW/90 k) s přímým vstřikem paliva, ve své době pravděpodobně nejlepší vznětový motor na světě. Milovníkům sportovnější jízdy nabízel Volkswagen verzi Passat GL s šestnáctiventilovým dvoulitrem (110 kW/150 k). V únoru 1996 byla tato široká nabídka ještě obohacena o verzi 1.9 TDI s výkonem zvýšeným na 81 kW (110 koní).

Vrcholem nabídky byl opět Passat VR6, poháněný 2,8litrovým vidlicovým šestiválcem.

Passat B5 (1996–2005)

Pařížský autosalon v roce 1996 se stal místem premiéry Passatu páté generace (B5), který výrazně posunul hranice kvality, bezpečnosti a komfortu vozů střední třídy. Proti předchůdci opět povyrostl (d/š/v: 4675/1740/1459 mm, rozvor 2703 mm) a dostal mimořádně zdařilou karoserii (foto) s výbornou aerodynamikou (součinitel odporu vzduchu 0,27 u sedanu) a prostorným interiérem. Charakteristickým rysem karoserie sedanu byla silně zaoblená střecha, plynule navazující na přední a zadní okno. Necelý rok po sedanu se do výroby dostalo neméně zdařilé kombi Variant a verze s pohonem všech kol (Syncro). Galvanizací panelů karoserie se dosáhlo vysoké odolnosti proti korozi, takže VW mohlo zvýšit záruku proti prorezavění karoserie na 11 let.

Charakteristickým rysem karoserie sedanu byla silně zaoblená střecha, plynule navazující na přední a zadní okno.

Výraznou modernizací prošel také podvozek Passatu. Nové čtyřprvkové závěsy kol (vpředu s dvojitými příčnými rameny a vzpěrami McPherson, vzadu s vlečenými rameny) zaručovaly znamenité jízdní vlastnosti. Kotoučové brzdy na všech kolech (na předních s vnitřním chlazením) byly doplněny systémem ABS nejnovější generace, případně protiprokluzovým systémem ASR nebo elektronickým rozdělovačem brzdného tlaku EBV. V dubnu 1999 se změnilo označení pro modely s pohonem všech kol ze Syncro na 4Motion. Od září 1999 se u všech modelů Passat stal standardem stabilizační systém ESP.

Nabízené motory pátého Passatu (pět zážehových a dva turbodiesely) pokrývaly výkonovou škálu od 66 do 142 kW. Novinkou byl pětiválcový 2,3litrový motor VR5 (později značený V5) s výkonem 110 kW (150 k). Byla to zkrácená verze šestiválce VR6 (ten se pod kapotu nového Passatu nevešel). Čtyřválce 1,8 litru dostaly pět ventilů pro každý válec (výkon 92 kW, turbo 110 kW). Nejvýkonnější Passat dostal pětiventilový vidlicový šestiválec 2,8 litru z vozů Audi s výkonem 142 kW (193 koní).

V říjnu 2000 představil Volkswagen na pařížském Mondialu modernizovanou verzi Passatu páté generace (označovala se jako B5+ nebo B5.5) se změněným designem masky chladiče a světlometů a novými zadními světly. Z Passatu páté generace vyšla i vlajková loď automobilky Škoda, typ Superb s rozvorem prodlouženým o 10 cm. Novým vrcholem nabídky se stal Passat W8 s trvalým pohonem všech kol 4Motion a neobvyklým vidlicovým osmiválcem. Ten měl uspořádání válců do W, tedy se dvěma řadami válců s rozevřením 72 stupňů, přičemž obě čtyřválcové řady byly uspořádány do V s úhlem 15 stupňů. Čtyřlitrový motor měl maximální výkon 202 kW (275 k) a Passat s ním snadno dosáhl na hranici 250 km/h.

V březnu 2003 obohatil již tak dosti širokou nabídku nový vznětový přeplňovaný motor V6 TDI s výkonem 132kW (180 k). O dva měsíce později vyjel z továrny v Emdenu dvanáctimiliontý Passat a společně s provozy v Zwickau, čínské Šanghaji a brazilské Anchietě se denní výroba přiblížila počtu 3 000 kusů. Na podzim přišla další novinka, motor 2.0 TDI (100 kW/136 k) s filtrem pevných částic.

Passat B6 (2005–2010)

Příznivci motorismu čekali s napětím na Ženevský autosalon konaný v březnu 2005. Mohli si zde poprvé prohlédnout zcela nový Passat šesté generace (foto) a většina z nich nebyla zklamaná. Uviděli vůz, ze kterého na první pohled vyzařuje charisma. Výrazné přídi vévodí maska chladiče ve tvaru useknutého V, prodloužená až ke spodní hraně nárazníku (podobné řešení mají i některé jiné koncernové modely, např. vozy Audi). Světlomety se “zakusují” spodní hranou do plechu přídě a podobný tvar mají také zadní koncové svítilny s LED diodami. Zboku působí vůz štíhle a dlouze. Není divu, vždyť proti předchůdci opět povyrostl ve všech směrech. Rozvor se přitom zvětšil o pouhých 7 mm na 2710 mm. Z délky 4765 mm tak zbylo dost na poměrně dlouhý přední převis a úctyhodně velký zavazadlový prostor (565 l).

Passat šesté generace dlouhý 4765 mm působí při pohledu zboku neobyčejně elegantně.

Vzhledem k popularitě verze Variant u předešlých generací passatu se dalo předpokládat, že nové kombi na sebe nenechá dlouho čekat. Představilo se už na podzim 2005 a bylo snad ještě hezčí než sedan. Variant v úsporném provedení Blue Motion má kombinovanou spotřebu jen 5,1 litru na 100 km. Kromě úsporného motoru 1.9TDI se na tom mj. podílí snížení světlé výšky, prodloužení třetího až pátého rychlostního stupně, snížení volnoběžných otáček, pneumatiky se sníženým valivým odporem atd.

Passat B6 odstartoval s osmi motory v rozmezí výkonů od 75 kW (102 k) až po 184 kW (250 k). Zážehové motory mají přímý vstřik paliva (FSI), včetně přeplňovaného dvoulitru Turbo FSI (vozy s tímto motorem mají bohatě chromovanou přední masku). Samozřejmostí nabídky jsou turbodiesely 1.9 a 2.0 TDI. Vrcholným typem je VW Passat 3.2 FSI Highline s vidlicovým šestiválcem, pohonem všech kol 4Motion a šestistupňovou automatizovanou převodovkou DSG. Do USA se motor V6 FSI dodává s objemem 3,6 litru a výkonem 206 kW (280 k).

V roce 2008 mělo v Detroitu světovou premiéru čtyřdveřové kupé Passat CC, postavené na podvozku sedanu B6 a obdařené líbivou karoserií vnějších rozměrů 4796×1856x1420 mm, proti sedanu tedy bylo delší, širší a nižší.

Passat B7 (od 2010)

Obrovská obliba Passatu jako rodinného a firemního vozu dovolila Volkswagenu, aby v zatím poslední, sedmé generaci vyšel důsledně z úspěšného předchůdce B6. Porovnáním rozměrů sedanu B7 (rozvor 2712 mm, délka 4769 mm, šířka 1820 mm a výška 1470 mm) se sedanem B6 zjistíme, že nepatrně narostl jen rozvor (o 2 mm) a délka (o 4 mm), šířka zůstala stejná a výška se dokonce o 2 mm snížila. Základní tvary se také moc nezměnily, vůz dostal jen novou příď (foto) připomínající vodorovnými lištami luxusní Phaeton, větší světlomety a nové zadní svítilny. Ani uvnitř se toho moc nezměnilo, jen v kapličce před volantem se objevily přístroje z Passatu CC a uprostřed analogové hodiny. Také kufr zůstal na 565 litrech (včetně prostoru pro náhradní kolo), ale to vůbec není málo.

Passat B7 dostal novou příď připomínající vodorovnými lištami luxusní Phaeton a větší světlomety.

Na kvalitním podvozku rovněž nebylo nutné mnoho měnit a tak novinkami byly hlavně pokročilé asistenční systémy, jako adaptivní tempomat, systémy sledování jízdního pruhu, únavy řidiče, mrtvého úhlu zrcátek, čtení dopravních značek nebo řízení světel Dynamic Light Assist. Jako obvykle má zákazník možnost velkého výběru motorů v rozsahu výkonů od 77 do 220 kW, od benzinových přeplňovaných 1.4/1.8/2.0 TSI a atmosférického 3.6 V6 FSI až po naftové 1.6/2.0 TDI .

Za 40 let své existence se Volkswagen Passat stal jedním z nejúspěšnějších a nejoblíbenějších vozů střední třídy. V roce 2010 byl nejprodávanějším modelem koncernu VW, když včetně výroby v USA a Číně dosáhl téměř milionu vyrobených vozů. Je téměř jisté, že passat má před sebou ještě dlouhou budoucnost.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas