Ford Galaxie – návštěva z kosmu (2. část)

Ve třetí generaci se Galaxie rozloučila s listovými péry vzadu. Čtvrtá používala podvozek s delším rozvorem. Nástupcem se stal model LTD.

V letech 1959–61 používal Ford název Galaxie pro špičkové modely kategorie full-size, tedy velkých rodinných vozů. V roce 1962 bylo ke jménu Galaxie přidáno číselné označení 500 a 500/XL, kde XL znamenalo nejvyšší úroveň výbavy. S příchodem třetí generace v roce 1965 se začalo používat pro nejvýkonnější verzi označení Galaxie 500/LTD a v následujícím roce Galaxie 500 7-Litre. Modely Galaxie 500 se oddělily od LTD a v roce 1967 od řady XL. Řada Ford Galaxie 500 se zařadila o úroveň níže (mid-level full-size) než LTD a v této pozici vydržela až do ukončení výroby v roce 1974.

Třetí generace (1965-68)

Rok 1965 byl pro automobilku Ford významný uvedením třetí generace Galaxie (foto) s novým designem karoserie a přepracovaným podvozkem. Karoserie měla nyní ostřejší rysy s dvojicemi světlometů umístěných nad sebou a vsazených do předních blatníků pod hranaté stříšky. Zajímavý tvar měla koncová světla. Místo pro fordy typických kruhových světel měly nyní obdélníkový tvar se zaoblenými svislými hranami. Rozvor náprav zůstal na 119 palcích (3022 mm), délka vozu stále výrazně přesahovala pět metrů (5334 mm). Nabídka zahrnovala 15 modelů: 5 sedanů, 4 hardtopy, 2 kabriolety a 4 kombi.

Ford Galaxie 500/LTD Hardtop Sedan třetí generace z roku 1965. Proti předchůdci měl ostřejší rysy karoserie.

Motory byly více méně převzaty z ročníku 1964, novinkou byl jen 3,9litrový řadový šestiválec (240 kubických palců), který nahradil starý šestiválec 223 Mileage-Maker. Na špičce zůstával V8 427 Thunderbird High Performance s výkonem až 425 koní. Z převodovek byly nyní na výběr třístupňový manuál Synchro Smooth Drive, čtyřrychlostní s řadicí pákou na podlaze (pro motory 390 a 427) a třístupňový automat Cruise-O-Matic. Důkladnou revizí prošel podvozek. Nadobro zmizela zadní listová péra, takže vpředu i vzadu byly nyní vinuté pružiny. V interiéru se objevila nová přístrojová deska.

Do modelového roku 1966 vstoupila Galaxie s mírně pozměněnou přídí a s modelem Galaxie 500 7- Litre, který měl pod kapotou nový motor V8 428 Thunderbird, převzatý ze sportovního Thunderbirdu. Galaxie 1966 se začala vyrábět v Brazílii jako model 1967 a vydržela zde ve výrobě až do roku 1983. Vozy prodávané v USA musely být vybaveny bezpečnostními pásy na předních i zadních sedadlech. Kabriolet (foto) se stal třetím nejprodávanějším otevřeným modelem na americkém trhu (za Mustangem a Impalou).

Kabriolet Galaxie ’66 s čtvercovými zadními světly byl třetím nejprodávanějším otevřeným modelem na americkém trhu.

Také Galaxie 1967 vystačila s mírnou retuší přední masky (jiný tvar mřížky a zlom ve středu) a o něco méně hranatými tvary karoserie. Model Ford LTD se osamostatnil a přestal používat název Galaxie. V interiéru se objevil čalouněný střed volantu a deformovatelný sloupek řízení. K větší bezpečnosti přispěly také dvouokruhové brzdy. Výběr motorů zůstal beze změn.

Ford Galaxie 1968 se vrátil k vodorovnému uspořádání čtveřice světlometů v nové přední masce, takže přední blatníky byly nyní zakončeny zašpičatělou hranou. Modely LTD, XL a kombi Country Squire měly světlomety skryté pod vyklápěnými dvířky v masce chladiče. U základního motoru V8 byl objem zvýšen z 289 na 302 kubických palců (4,9 litru).

Čtvrtá generace (1969-74)

Od roku 1969 začala Galaxie používat novou podvozkovou platformu s rozvorem náprav 3074 mm (121 palců) a vstoupila tak do čtvrté, poslední generace. V reklamních spotech se Galaxie prezentovaly jako “větší, delší, širší a tišší.” Zvlněné boky ve stylu láhve od Coca-Coly dodávaly vozu sportovnější styl, zvýrazněný ještě “žábrami” na předních blatnících (foto). Světlomety byly ukryté v masce chladiče. Nově koncipovaná přístrojová deska soustředila všechny ovládací a indikační prvky před řidiče a sedadla měla nově opěrky hlavy. Modely XL a Galaxie 500 Sportsroof měly splývavou zadní část střechy. Obdélníková koncová světla byla propojena panelem, lišícím se pro různé úrovně výbavy.

Čtvrtá generace Galaxie měla zvlněné boky ve stylu láhve od Coca-Coly. Na obrázku je kabriolet 500/XL GT 429 s novým sedmilitrovým motorem V8.

Skončila éra motorů V8 427 a 428. Nahradil je nový V8 429 ThunderJet, používaný rovněž v Thunderbirdu. S čtyřnásobným karburátorem dával 360 koní. U modelů s karoserií kombi se názvy změnily na Custom Ranch Wagon, Galaxie Country Sedan a LTD Country Squire. V modelovém roce 1970 zůstaly Galaxie prakticky beze změn. Nové bylo jen zamykání volantu klíčkem zapalování. Kupé Galaxie 500 se nabízely s normální nebo tzv. SportsRoof střechou, budící dojem splývavé zádi.

Výraznější vzhledovou kůru podstoupila Galaxie pro modelový rok 1971. Změnila se hlavně příď vozu se střední částí výrazně vysunutou dopředu a orámováním masky ve stylu tehdejších vozů Pontiac. Modelová řada XL byla zrušena a kabriolety byly přesunuty do série LTD. U modelů 1972 se změnil jen přední nárazník, procházející nyní přes středovou část a zadní světla byla přemístěna do nárazníku a uspořádána vodorovně. Byl to také poslední rok, kdy se nabízel 3,9litrový šestiválec.

Galaxii zbývaly už jen dva roky života a proto v roce 1973 podstoupila poslední modernizaci (foto). Hlavní změnou byly nevzhledné masivní nárazníky, schopné absorbovat energii nárazu při nízké rychlosti. Přední maska (foto) dostala masivní mříž a zadní světla musela opustit nárazník. Do dveří byly vloženy ocelové výztuhy chránící cestující při nárazu zboku. Přední kola byla vybavena kotoučovými brzdami s posilovačem. Přísné emisní předpisy poslaly hodnoty výkonu motorů směrem dolů.

V roce 1973 podstoupila Galaxie poslední modernizaci. Hlavní změnou byly nevzhledné bezpečnostní nárazníky.

Posledním modelovým rokem 1974 prošla Galaxie beze změn. Počty prodaných vozů se již několik let snižovaly (v roce 1973 necelých 234 tisíc a v roce 1974 jen necelých 118 tisíc) a tak pozici full-size modelů musela Galaxie přenechat řadě LTD. Když započítáme vozy vyrobené v Austrálii (1965–69) a Brazílii (1967–83), patří Galaxii historicky druhé místo v počtu vyrobených vozů Ford, hned za legendární “Lízou” (Fordem Model T). Nezapomenutelné jméno zůstalo v pozměněné formě zachováno dodnes v názvu víceúčelového vozidla (MPV) Ford Galaxy, vyráběného od roku 1995.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas