Mercedes-Benz představí v Pebble Beach dva unikátní historické vozy

Značka Mercedes-Benz se má do historie za čím ohlédnout. A to až do doby, kdy vlastně ještě neexistovala.

Benz & Cie a Daimler-Motoren-Gesellschaft byly až do roku 1926 samostatné automobilky, které si navzájem konkurovaly. Začaly spolupracovat až v úvodu dvacátých let minulého věku, ale na poli užitkových a nákladních vozů. Je zajímavé i to, že jejich zakladatelé, Carl Benz a Gottlieb Daimler, se navzájem neznali, i když pracovali na prakticky totožném vynálezu – spalovacím motoru. Firma se po sloučení jmenovala Daimler-Benz AG, po spojení s Chryslerem se z ní stal DaimlerChrysler a nyní nese pouze název Daimler AG. Značka se však od fúze před 87 lety nezměnila.

My se však podíváme do doby před první světovou válkou a navíc do německého Mannheimu k Benzu. Automobilka totiž přiveze na letošní ročník Pebble Beach Concours d’Elegance do kalifornského Monterey dva unikátní, přes století staré vozy. Prvním je landaulet z roku 1907. Tímto názvem se dodnes označuje karoserie, která má přední část prostoru pro cestující krytou pevnou střechou, vzadu je však stahovací plátěná.

Landaulet

Vínový krasavec s černými blatníky, linkováním ve stejném odstínu a dřevěnými loukoťovými koly patřil do nově vyvinuté řady s výkony 28, 35, 40 a 45 koní. Sám měl (a stále má) pod kapotou třetí jmenovaný motor s výkonem rovných 40 koňských sil (29 kW). Označení 24/40 PS napovídá, že první číslo představovalo tzv „daňové koně“. Podle nich platili majitelé úřadům příslušnou částku – a to nejen v Německu. Čtyřválec měl na dnešní dobu obří objem 6,1 litru. Benzy byly technicky poměrně konzervativní, válce byly uspořádány ve dvou párech, měly však každý dvě svíčky. Ty přiváděly agregát k životu pomocí magnetového zapalování.

Překrásný Benz 24/40 PS Landaulet z roku 1907.

Čtyřstupňová mechanická převodovka se ovládala pákou vně na pravé straně. Volant má tento vůz totiž vpravo a dopředu se nastupovalo naopak zleva, za pákami se nacházelo náhradní kolo. Pouze zadní část karoserie měla dvířka na obou stranách. Toto řešení bylo velmi obvyklé, landaulety byly navíc považovány za luxusnější automobily, koneckonců objem motoru tomu napovídal. Prestižní benz dokázal upalovat až osmdesátkou. Pro srovnání: absolutní světový rychlostní rekord držel Američan Fred Marriott s parním Stanleyem Rocket a měl hodnotu 195,61 km/h. Dnes ale 500 km/h běžně pod dálnicích nejezdíme, že?

Prinz Heinrich

Zelený Benz Prinz Heinrich je mladší, byl vyroben v roce 1910. Je vlastně prapředkem dnešních soutěžních speciálů, byť pojem „rally“ tenkrát ještě nikdo neznal. Slavná zimní Rallye Automobile de Monte Carlo měla teprve vzniknout… Zmíněný benz tehdy všichni brali jako sportovní vůz a jednalo se o stroj postavený pro Jízdu prince Jindřicha (Prinz Heinrich-Fahrt). Přesto byl považován za sériový cestovní, přítomnost vyložených závoďáků totiž pravidla nepovolovala. Jel se třetí ročník, který se stal také definitivně posledním, ve kterém se závodilo, čtvrtý (1911) už představoval pouze turistickou projížďku, navíc okružní. Podnik pojmenovaný po pruském princi Jindřichovi poté zanikl. Celým jménem (a v německém originále) Abert Wilhelm Heinrich von Preussen (1862-1929) byl nejen automobilovým nadšencem a závodníkem, ale i vynálezcem.

Soutěžní vůz pro Jízdu prince Jindřicha 1910. Továrna Benz jich nasadila celkem deset.

Trasa soutěže v roce 1910 vedla z Berlína do Bad Homburgu a Benz nasadil desítku čtyřmístných vozů. Tmavě zelený exemplář s plnými diskovými koly a startovním číslem 38 řídil Karl Neumaier. Vůz s registrační značkou IVB – 4052 je poháněn znovu čtyřválcem, ale s objemem 5,7 l. Ten dával velmi slušných 59 kW (80 k) a po zpevněných i nezpevněných cestách mohla dvoučlenná posádka uhánět až takřka 130 km/h. Dnešním dálničním limitům, či v Německu doporučení rychlosti by tak bez problémů stačila. U dalších podobných kusů se používal větší motor 7,3 litru a lisovaná ocelová loukoťová kola místo výše zmíněných diskových. Mimochodem, ročník 1910 vyhrál jakýsi Ferdinand Porsche s rakouským Austro-Daimlerem.

Letošní Pebble Beach Concours d’Elegance začíná v kalifornském Monterey 17. srpna. Oba popisované vystavené unikáty pocházejí z továrních sbírek německého výrobce.

Aleš Sleeper Dragoun