Opel Kapitän – v americkém stylu

Šestiválcový Opel Kapitän se s válečnou přestávkou vyráběl v letech 1938 až 1970. Poválečné Kapitäny měly karoserie v americkém stylu.

V době, kdy vrcholily přípravy nacistického Německa na válku, pracovala automobilka Opel na nástupci modelu Opel Super 6, aby doplnila svoje nové typové řady Olympia a Kadett o zástupce nejvyšší třídy. Je celkem příznačné, že v době horečného zbrojení a militarizace Německa dostal nový model název z kategorie vojenských hodností. Nebyl přitom první, už v roce 1937 nabízel Opel velký luxusní model Admiral.

Předválečná elegance

Veřejnosti se nový špičkový model automobilky Opel, nazvaný Kapitän, představil v roce 1938. Stejně jako menší typy Olympia a Kadett dostal Kapitän samonosnou karoserii moderních tvarů, obvyklých u tehdejších amerických vozů. Vůz dostal prostornou čtyřdveřovou karoserii s rozvorem náprav 2695 mm a vnějšími rozměry 4620 x 1660 x 1640 mm. Prodloužené přední blatníky zasahovaly až do předních dveří. Do předních blatníků byly zabudovány světlomety neobvyklého hexagonálního tvaru. Horní čtyři vodorovné mřížky chladiče byly prodlouženy do boků dlouhé kapoty motoru. Víko zavazadlového prostoru ve splývající zádi bylo tvarované tak, že v něm mohlo být umístěno náhradní kolo. Kapitän se dodával i ve dvoudveřovém provedení (kupé) a v počtu kolem 250 kusů také s otevřenou karoserií. Kabriolety se v menších počtech stavěly i v karosárnách Gläser a Hebmüller. S jedním takovým kabrioletem přijel údajně v roce 1945 do Prahy sám generál Koněv.

První Opel Kapitän se představil v roce 1938. Měl prostornou samonosnou čtyřdveřovou karoserii s rozvorem náprav 2695 mm.

Vpředu umístěný motor pohánějící zadní kola byl převzat z typu Opel Super 6. Byl to řadový šestiválec s rozvodem OHV a objemem 2473 cm3 (vrtání/zdvih 80/82 mm). Jeho výkon 55 k (40 kW) postačoval vozu s hmotností 1220 kg k dosažení maximální rychlosti 126 km/h. Spotřeba se pohybovala kolem 13 litrů na sto kilometrů. První Kapitän měl vpředu nezávislé zavěšení kol na příčných ramenech a pérování vinutými pružinami, vzadu měl tuhou nápravu odpruženou podélnými listovými pery.

Výroba cestovních vozů skončila v automobilce Opel na podzim roku 1940, neboť přednost dostaly nákladní vozy, benzinové nádrže stíhaček a další vojenský materiál. Modelů Kapitän se do té doby vyrobilo něco přes 25 tisíc a jeden z nich se stal miliontým vyrobeným automobilem značky Opel. Automobilka v Rüsselsheimu se pochopitelně stávala častým terčem spojenců. Nálet v srpnu 1944 způsobil ničivý požár, po kterém byla více než polovina budov a zařízení nezpůsobilá k další výrobě automobilů.

Povstal z trosek

Prakticky hned po podpisu kapitulace a rozdělení Německa na okupační zóny začaly práce na obnově rüsselsheimské továrny. Už v roce 1946 zde začala výroba ledniček Frigidaire a náklaďáků Blitz. Výroba osobních vozů byla obnovena v roce 1947 typem Olympia a brzy potom, v říjnu 1948, sjel z výrobního pásu první poválečný Kapitän. Šestiválcový motor a karoserie zůstaly prakticky beze změny, jen šestiúhelníkové světlomety byly nahrazeny kruhovými. Od května 1950 se řadicí páka třístupňové převodovky přesunula z podlahy pod sloupek řízení. Do února 1951 bylo vyrobeno přes 30 tisíc poválečných Kapitänů.

V březnu téhož roku dostal Kapitän mírně modernizovanou karoserii (rozvor zůstal nezměněn). Změnila se především přední část vozu s bohatě chromovanou, dole rozšířenou, maskou chladiče a na bocích kapoty zmizely vodorovné lišty. Úpravami prošla také záď vozu, prodloužily se blatníky a zvětšil se zavazadlový prostor. Díky zvýšení kompresního poměru z 6,0:1 na 6,25:1 se zvýšil výkon šestiválce na 58 k (43 kW). Do července 1953 vyrobil Opel přes 48500 takto vylepšených modelů Kapitän.

Je libo “ameriku”? Je zde Kapitän

Po 15 letech od zrodu prvního kapitána, na podzim 1953, se představila jeho druhá generace se zcela novou, elegantní karoserií v americkém stylu (jak jinak). Nový Kapitän (foto) byl delší a širší než předchůdce, při rozvoru 2750 mm měl vnější rozměry 4710 x 1760 x 1600 mm. Moderní pontonová karoserie měla zaoblené přední a zadní okno (to bylo rozdělené dvěma příčkami na tři díly), žraločí masku, známou už z modelu Olympia Rekord a náznak zadních ploutví s koncovými světly.

Pro modelový rok 1956 prošla karoserie faceliftem, který se dotkl především přední části vozu s novou, bohatě žebrovanou maskou chladiče a světlomety skrytými pod stříškami blatníků.

Pod kapotou zůstal 2,5litrový řadový šestiválec, známý z předchozí generace, jeho maximální výkon byl ale díky vyšší kompresi (7,0:1) zvýšen na 68 k (50 kW). Výraznými změnami prošel i podvozek. Přední kola dostala vylepšené nezávislé zavěšení a byla odpružena vinutými pružinami s teleskopickými hydraulickými tlumiči. Vzadu ještě zůstala tuhá náprava odpružená půleliptickými pery. Plně synchronizovaná třístupňová převodovka se ovládala řadicí pákou pod volantem.

V roce 1955 byl výkon šestiválce zvýšen o 2 kW a o rok později o další tři na 55 kW (75 k) a maximální rychlost vzrostla na 138 km/h. Pro modelový rok 1956 prošla karoserie faceliftem, který se dotkl především přední části vozu s novou, bohatě žebrovanou maskou chladiče a světlomety skrytými pod stříškami blatníků. Vzadu se změnil tvar koncových světel a tudíž i tvar zadních ploutví. Změnily se také lišty na bocích.

Nový Kapitän byl vrcholem modelové řady značky Opel a hned v prvním roce bylo vyrobeno přes 44 tisíc vozů. Továrna v Rüsselsheimu jela na plné obrátky a 9. listopadu 1956 sjel z výrobního pásu dvoumiliontý Opel, shodou okolností právě Kapitän. Ten měl na památku všechny chromované díly pozlacené. V tomto provedení se Kapitän vyráběl až do roku 1958, od května 1957 s poloautomatickou převodovkou (na přání čtyřrychlostní). Celkem bylo za necelých pět let vyrobeno přes 154 tisíc kapitánů druhé generace.

Na vrcholu (Kapitän P1 a P2)

V době, kdy v Americe vyjížděly z továren ty největší křižníky silnic s panoramatickými okny a délkou blížící se šesti metrům, přišel Opel s další generací modelu Kapitän, která dostala interní označení P1. Vůz představený v červnu 1958 se pyšnil okny, zasahujícími hluboko do boků, mírně pozměněnou přední maskou a zajímavě tvarovanými zadními světly, podle kterých dostal přezdívku klíčová dírka (das Schlüsselloch). Rozvor se zvýšil na 2800 mm, délka na 4764 mm a šířka na 1785 mm. Díky ploché střeše byl nyní Kapitän vysoký jen 1500 mm. Výkon 2,5litrového šestiválce povyrostl na rovných 80 koní (59 kW) a maximální rychlost 1310 kg těžkého vozu na 144 km/h. V tomto provedení (foto) se Kapitän vyráběl jen jeden rok (přes 34 tisíc vozů). Nahradila jej inovovaná verze P2.

Opel Kapitän P2 debutoval na frankfurtském autosalonu 1959. Pochlubil se větší karoserií s rozměry 4831 x 1812 x 1512 mm.

Opel Kapitän P2 debutoval na frankfurtském autosalonu 1959. Pochlubil se ještě elegantnější karoserií s většími rozměry proti P1 (4831 x 1812 x 1512 mm), novou přední maskou roztaženou na celou šířku vozu a nově řešeným tvarem zadního okna. Hranatější střecha umožnila cestujícím lepší nastupování, dál se zlepšily jízdní vlastnosti a bezpečnost (širší pneumatiky a větší brzdy).

Pohon zadních kol zajišťoval nový podčtvercový řadový šestiválec OHV s objemem 2605 cm3 (vrtání/zdvih 85/76,5 mm) a výkonem 90 k (66 kW). Doplňovala jej třístupňová nebo čtyřstupňová převodovka a od prosince 1960 automatická převodovka Turbo-Hydramatic z kuchyně GM. Vůz s hmotností kolem 1300 kg jezdil až 150 km/h a na stovku zrychloval za 16 s. Spotřeba se pohybovala kolem hodnoty 12 l/100 km. Do prosince 1963 vyrobil Opel přes 145 tisíc Kapitänů P2.

Jeden ze tří (Kapitän A a B)

V šedesátých letech minulého století narostly rozměry velkých Opelů natolik, že nebylo nutné je rozlišovat velikostí karoserie. Na jaře 1964 přišel Opel s řadou tří modelů, nazvanou KAD (Kapitän, Admiral, Diplomat), ve které Kapitän zaujal roli základního modelu. Identické karoserie s rozvorem 2845 mm a rozměry 4948 x 1902 x 1454 mm se lišily jen množstvím chromu a výbavou a jsou považovány za nejameričtější v celé historii Opelu.

Opel Kapitän – v americkém stylu

Kapitän A dostal stejný řadový šestiválec jako Admiral. Začal se starým známým 2.6S (100 k/74 kW) a o rok později dostal nový sedmiložiskový šestiválec 2.8S (125 k/92 kW) a nejsilnější 2.8HL (140 k/103 kW), se kterým jezdil Kapitän až 180 km/h. Vzácně se vyskytoval i Kapitän V8 s motorem 4.6 l od Chevroletu. Koncem roku 1967 dostal Kapitän nové řízení, včetně deformovatelného sloupku volantu, ale prodej klesal a tak byla o rok později výroba ukončena. Celkem bylo vyrobeno kolem 25 tisíc Kapitänů A, nejúspěšnějším z celé řady KAD A byl Admiral.

Posledním typem, který nesl jméno Kapitän se stal v roce 1969 nejlevnější model z trojice KAD B. Kapitän B dostal jen o málo evropštější karoserii se stejným rozvorem jako Kapitän A a nepatrně menšími rozměry. Trojice nabízených šestiválců 2,8 l měla výkonové rozpětí 97–121 kW. Na odbyt ale moc nešly a tak po vyrobení necelých 5 tisíc kusů byla výroba modelu Kapitän B v květnu 1970 zastavena, zatímco Admiral a Diplomat pokračovaly až do roku 1978, kdy je nahradil Senator.

Opelu Kapitän patří čestné místo v historii automobilismu jako nejrozšířenějšímu evropskému modelu s šestiválcovým motorem. V letech 1938 až 1970 jich bylo vyrobeno skoro půl milionu.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas