Mazda MX-5: nejprodávanější roadster

Dvoumístných japonských roadsterů Mazda MX-5 se od roku 1989 prodalo ve třech generacích přes 900 tisíc a chystá se čtvrtá generace.

Vyrábí se 24 let a stal se legendou. O kom je řeč? O nejprodávanějším dvoumístném roadsteru všech dob, Mazdě MX-5. Počet vyrobených a prodaných roadsterů se blíží milionu. každá z dosavadních tří generací těchto úspěšných sportovních vozů má své osobité rysy a v nejbližší době se můžeme těšit na debut čtvrté generace. Nejvíc se jich prodává ve Spojených státech (tam ji znají jako Miatu) a Japonsku (zde se jmenuje Roadster).

S označením MX (Mazda eXperimental) postavila Mazda tři studie (MX-02 až MX-04) a sériově vyráběla kupé MX-3 a MX-6. My se ale podíváme na historii nejslavnější “emiksky” s číslovkou 5, která poprvé spatřila světlo světa na Chicagském autosalonu v únoru 1989 (v Japonsku měla premiéru v září 1989 a v Evropě na jaře 1990). Mazda chytře využila mezeru na trhu po odchodu klasických anglických roadsterů MG a Triumph a připravila levný, malý a hezký sportovní automobil klasické koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Evidentně se přitom inspirovala Lotusem Elan z roku 1962.

O zrodu myšlenky na výrobu vozu tohoto typu se vypráví tato historka: šéf vývoje Mazdy Kenichi Yamamoto se setkal s redaktorem amerického odborného časopisu Bobem Hallem a zeptal se jej, jaký typ vozu by měla Mazda vyrábět. Hall bez rozmyšlení odpověděl, že malý otevřený dvousedadlový vůz. Jestli to byl prvotní impuls není jisté, ale o dva roky později začal Bob Hall pracovat pro Mazdu v kalifornském vývojovém týmu. MX-5 alias Miata se vyvíjela v Americe a Japonsku, vyrábí se ale výhradně v japonské Hirošimě v závodu Ujima 1.

První generace s výklopnými světlomety

K hlavním rysům nového vozu s interním kódem NA patřily malé rozměry (rozvor 2265 mm, délka 3975 mm) a nízká hmotnost (940 kg). Lehký vůz nepotřeboval příliš výkonný motor, takže postačil řadový čtyřválec s objemem 1,6 litru, odvozený z motoru typu 323. Měl moderní konstrukci s rozvodem DOHC a čtyřmi ventily na válec. Jeho výkon 115 k (85 kW) při 6 500 otáčkách za minutu umožňoval dosažení slušné maximální rychlosti 195 km/h a zrychlení z nuly na sto za 8,8 s. Těmito výkony nemohl samozřejmě konkurovat supersportům jako Porsche nebo Ferrari, ale ke sportovním zážitkům s větrem ve vlasech to bohatě stačilo.

Silnou zbraní MX-5 byl design karoserie (foto), na kterém se podílelo anglické návrhové studio IAD (International Automotive Design) z Worthingu. Jednoduchá, elegantní karoserie s mírně zvlněným bočním profilem měla nárazníky v barvě karoserie a hlavní světlomety umístěné pod výklopnými kryty. Otvor přivádějící vzduch k chladiči našel místo nízko nad vozovkou, takže jedinými výraznými prvky přídě byla parkovací světla umístěná pod kryty světlometů. Jednoduchými, uhlazenými tvary se vyznačovala i záď vozu s velkými integrovanými koncovými a brzdovými světly a náznakem spoileru na víku nevelkého zavazadelníku. Ve středu spoileru bylo umístěno malé třetí brzdové světlo.

Na designu MX-5 se podílelo anglické návrhové studio IAD z Worthingu. Typický byl mírně zvlněný boční profil a nárazníky v barvě karoserie.

Mazda MX-5 měla ocelovou samonosnou karoserii s hliníkovou kapotou, všechna kola měla
 nezávislé zavěšení a kotoučové brzdy. Čtrnáctipalcová kola z lehké slitiny byla obuta do pneumatik rozměru 185/60. Standardně se MX-5 dodávala s pětistupňovou manuální převodovkou, v Japonsku a USA se nabízela i s automatem. Úspěch Mazdy MX-5 byl okamžitý. Jen v USA se v modelovém roce 1990 prodalo přes 35 000 kusů a při základní ceně 13 800 dolarů by se jich prodalo ještě mnohem víc, kdyby byly k dispozici. V Japonsku se začaly prodávat pod názvem Eunos Roadster, neboť Mazda tehdy experimentovala s vytvořením luxusní značky po vzoru svých japonských konkurentů Nissanu (Infinity) a Toyoty (Lexus). 

Po roce výroby byla nabídka rozšířena o čtyřrychlostní automatickou převodovku a brzdový systém ABS. Mazda rovněž zavedla tradici speciálních provedení (Special Edition). To první mělo zelenou barvu britských závodních vozů a světle hnědé kožené čalounění. Vozy ročníku 1993 dostaly na příď nové logo značky a v následujícím roce airbag spolujezdce a silnější motor 1,8 litru s výkonem 128 k (94 kW). Poprvé byl nabízen Torsenův diferenciál s omezenou svorností. Mazdy MX-5 se dodávaly v několika stupních výbavy (A/B/C Package), včetně výbavy R, určené k závodním účelům.

Druhá generace – ukaž oči!

Pro modelový rok 1999 (do prodeje se dostala už v únoru 1998) připravila Mazda druhou generaci roadsteru MX-5 (interní kód NB) s kulatější karoserií a “normálními” pevně zabudovanými světlomety (foto). Výklopné světlomety totiž nevyhověly u zkoušek bezpečnosti chodců při střetu. Základní rysy a sportovní charakter ale naštěstí zůstaly zachovány. Při prakticky stejných vnějších rozměrech se podařilo zvětšit zavazadlový prostor. Hmotnost vozidla překročila tunu a součinitel odporu vzduchu klesl z 0,38 na 0,36. K výraznému posunu směrem k vyššímu komfortu došlo i v interiéru. V kapličce před volantem se objevila trojice kruhových přístrojů s bílými číselníky, středový panel z leštěného hliníku byl zakončen krátkou řadicí pákou. V nabídce nechybělo provedení s pevnou odnímatelnou střechou (hardtop).

Pro modelový rok 1999 připravila Mazda druhou generaci roadsteru MX-5 s kulatější karoserií a pevně zabudovanými světlomety.

Také podvozek prodělal řadu změn. Nezávislé zavěšení všech kol zůstalo zachováno, bylo ale zesíleno, sportovnější verze dostaly 15palcová kola s rozměrem pneumatik 195/50. Úpravám se nevyhnul ani silnější motor BP-4W (1839 cm3). Dostal novou hlavu válců a nový systém kontroly sání (VICS – Variable Intake Control System), zvýšil se kompresní poměr. Výkon stoupl na 140 k (103 kW) a maximální rychlost na 205 km/h. Motor 1,6 litru pro Evropu a Japonsko měl výkon 110 k (81 kW). 

K desátému výročí výroby typu MX-5 připravila Mazda v roce 1999 model v barvě safírové modři, nazvaný 10th Anniversary Edition. Šťastný majitel se mohl kochat leštěnými pětipaprskovými koly, dvoutónovým koženým interiérem, chromovanými obrubami přístrojů, kůží obšitým volantem Nardi, stereo soupravou Bose a šestistupňovou převodovkou. Navíc dostal majitel tohoto vozu speciální kroužek na klíče a sadu pánských a dámských hodinek Seiko. 

V květnu roku 2000 byla Mazda MX-5 zapsána do Guinessovy knihy světových rekordů jako nejprodávanější dvoumístný roadster na světě (tehdy dosáhla výroba počtu přes 531 tisíc vozů).

Pro modelový rok 2001 prošla Mazda MX-5 poměrně výrazným faceliftem. Došlo hlavně k přepracování vzduchových vstupů na přídi, k menší úpravě světlometů a koncových světel. Karoserie byla vyztužena přidáním dalších příčných členů, některé modely dostaly 16palcová kola s většími kotouči brzd. Hmotnost vzrostla podle motoru na 1090 až 1100 kg. Americké zákazníky si Mazda hýčkala nabídkou zpětného odkupu vozu za plnou cenu, pokud nebyli spokojeni s výkonem.

Hranici 700 000 vyrobených vozů překročila Mazda MX-5 v březnu 2004. Téhož roku připravila Mazda pro japonský trh verzi Roadster Turbo, poháněnou přeplňovaným motorem s výkonem 178 k (133 kW). Novinkou modelového roku 2004 pro japonský trh bylo kupé s pevnou střechou, nazvané Roadster Coupé. V nabídce byla tři mírně se lišící provedení. Typ A s přítlačným spoilerem na zádi a rozšířenými blatníky měl motor 1,8 litru s výkonem 132 kW. Komfortnější byl Typ E s automatickou převodovkou a výkonem 113 kW. Nabídku doplňoval Typ S poháněný čtyřválcem 1,6 litru (92 kW) nebo 1,8 l (132 kW) a vybavený šestistupňovou manuální převodovkou.

Třetí generace ve stylu zoom-zoom

Třetí generace (foto) s interním označením NC se v Evropě představila na Ženevském autosalonu 2005 a proti svému předchůdci má delší rozvor (2330 mm) a větší rozměry (3995 x 1720 x 1245 mm). Tvarově vychází z předchozí generace MX-5, ale svými výrazně rozšířenými blatníky nad koly se blíží většímu kupé RX-8. Příď tvoří rozměrný výlisek, do kterého jsou zapuštěné oválné světlomety. Po stranách vstupního otvoru v dolní části přídě jsou umístěna mlhová světla a svisle orientované směrovky. Vzadu jsou rozdíly ještě menší, odlišné jsou jen dvě koncovky výfuku a třetí brzdové světlo umístěné nad víkem kufru (ten se zvětšil jen nepatrně na 150 litrů).

Třetí generace se v Evropě představila na Ženevském autosalonu 2005 a proti svému předchůdci má delší rozvor a větší rozměry.

Interiér třetí Mazdy MX-5 má výrazný středový tunel, na kterém je umístěna krátká řadicí páka a napravo od ní páka ruční brzdy. Malý tříramenný volant s masivním středem má ve vodorovných příčkách zabudována ovládací tlačítka. Za anatomicky tvarovanými sedadly jsou umístěny ochranné bezpečnostní oblouky.

Nejvýkonnějším motorem je dvoulitrový čtyřválec o výkonu 160 k (118 kW) při 6700 min-1. Pro Evropu je určen motor 1,8 litru s výkonem 126 k (93 kW). Podélně uložený motor je posunut o 126 mm dozadu, čímž se dosáhlo ideálního rozložení hmotnosti na přední a zadní kola v poměru 50:50.

O kvalitě a oblíbenosti Mazdy MX-5 svědčí vítězství v anketě Japonský vůz roku 2005-2006. Mazda ale neusnula na vavřínech a připravila další verzi legendárního roadsteru s elektricky sklápěnou pevnou střechou, nazvaný (jak jinak) Roadster Coupe. Proti konkurenci se může pochlubit tím, že po sklopení střechy se nezmenší zavazadlový prostor. Má také rekordně rychlé vytahování/zatahování střechy trvající pouhých 12 s. Střecha je vyrobena z kompozitního plastu a zvyšuje hmotnost vozu o pouhých 37 kg.

Zajímavá varianta Mazdy MX-5 se objevila na výstavě v Essenu. Tuningová firma Hansa-Mobile zde představila MX-5 s rotačním motorem z typu RX-8 (výkon 170 kW/231 k). S malou Mazdou dokáže tento motor dělat divy, sprintuje z nuly na stovku za 5,4 s a maximální rychlost je 260 km/h. 
Ale i továrna Mazda myslí na sportumilovné zákazníky. Pro závody amerického klubu sportovních vozů (SCCA – Sports Car Club of America) ve třídě Miata připravila tisíc identických vozů Mazda MX-5 Race Ready s dvoulitrovým motorem o výkonu 170 k (127 kW). Ještě výkonnější je roadster Mazda MX-5 MPS (foto) s přeplňovaným čtyřválcem o objemu 2,3 litru a maximálním výkonu 250 k (183 kW). Na IAA 2009 ve Frankfurtu představila Mazda odlehčenou studii MX-5 Superlight bez čelního okna a s ochrannými oblouky za sedadly, poháněnou čtyřválcem 1.8 MZR (126 k/93 kW).

Roadster Mazda MX-5 MPS pohání přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,3 litru a maximálním výkonu 250 koní.

V naší rubrice se málokdy setkáváme s vozy, které se vyrábí i v současnosti a ukončení jejich výroby je v nedohlednu. Mazda MX-5 je ale natolik výjimečný vůz, že už dnes mu patří čestné místo v automobilové historii. Dokazuje to i jeho zařazení mezi 100 nejvýznamnějších vozů dvacátého století a skutečnost, že jeho výroba překročila v únoru 2011 hranici 900 000. Kdo chce mít tento skvost doma, ať si vyzvedne z banky 800 tisíc korun a spěchá do prodejny značky Mazda. Ještě tam nějaké mají. A těšit se můžeme na čtvrtou generaci, kterou Mazda připravuje společně s Fiatem.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas