Jaguar S-Type (1963–1968): ten první

Luxusnější alternativa k Jaguaru Mark 2 dostala nezávislé zavěšení zadních kol a jméno S-Type. To bylo znovu použito o 30 let později.

V roce 1961 uvedl Jaguar na trh dva nové modely: reprezentační Jaguar Mark X s tříkarburátorovou verzí 3,8litrového šestiválce XK a sportovní Jaguar E-Type se stejným motorem. Jaguar Mark X přišel s řadou pokročilých technických řešení, především s nezávislým zavěšením zadních kol. Tehdejší šéf Jaguaru Sir William Lyons (1901–1985) usoudil, že by bylo dobré modernizovat typ Jaguar Mark 2, vyráběný od roku 1959, s cílem zachovat jeho vynikající pozici na trhu. Skvělé motory XK nebylo nutné měnit, ale na podvozku byla provedena řada změn. Především zadní tuhou nápravu typu Mark 2 nahradila varianta nápravy z modelu Mark X.

Předchůdce i současník

Při pátrání po původu originálních tvarů karoserie Jaguaru S-Type se musíme vrátit až do roku 1955, kdy byl představen Jaguar 2.4-Litre (později rovněž s motorem 3,4 litru). Byl to první Jaguar se samonosnou karoserií a svým vzhledem vzbudil okamžitě velký obdiv. Když byla v roce 1959 uvedena jeho modernizovaná varianta, pojmenovaná Mark 2 (foto), byl Jaguar 2.4/3.4 retrospektivně přejmenovaný na Jaguar Mark 1. Na tomto místě stojí za zmínku, že všechny jaguary se až do příchodu typu XJ označovaly římskými číslicemi (Mark IV až X). Jedinou výjimkou s arabským číslováním byly právě modely Mark 1 a Mark 2.

Sedan Jaguar Mark 2 poháněný šestiválci XK se v Coventry začal vyrábět na konci roku 1959.

Středně velký sedan Jaguar Mark 2 s rozvorem 2730 mm a rozměry 4590/1700/1460 mm se v Coventry začal vyrábět na konci roku 1959. Zadní kola poháněly řadové šestiválce XK se dvěma vačkovými hřídeli v hlavě válců (rozvod DOHC), poprvé použité v roce 1948 ve sportovním Jaguaru XK120. V nabídce byly tři verze motorů s objemy 2483, 3442 a 3781 cm3 a výkony od 132 do 220 koní. Mark 2 se typu Mark 1 dost podobal, měl ale užší střešní sloupky a větší okna. Pyšnil se také plně synchronizovanou čtyřstupňovou převodovkou, posilovačem řízení a vylepšenými kotoučovými brzdami. Vpředu měl lichoběžníkovou nápravu a pérování vinutými pružinami, vzadu již zmíněnou tuhou nápravu s listovými péry. V září 1967 byl Mark 2 přejmenován na Jaguar 240 resp. 340 (verze s motorem 3,8 litru se již nenabízela). Celkem vzniklo 93 560 kusů verze Mark 2, což bylo třikrát víc než modelu Mark 1.

Řešení pro náročné: S-Type

Důkladným přepracováním modelu Jaguar Mark 2 vznikl v roce 1963, tedy před padesáti lety, Jaguar S-Type (foto). Model Mark 2 se sice dál dobře prodával, zato velký Mark X nesplnil naděje do něj vkládané, zvláště na americkém trhu. V roce 1966 byl 5,1 m dlouhý Mark X přejmenován na 420G a doplněn o něco menším Jaguarem 420 (délka 4762 mm), což byl ekvivalent typu Daimler Sovereign. Jaguar 420 byl vyvinut jako náhrada S-Type, ale nakonec zůstaly všechny čtyři sedany (Mark 2, S-Type, 420 a 420G) ve výrobě až do příchodu Jaguaru XJ6 v roce 1968.

Prodloužená záď ve stylu modelu Mark X zvětšila délku vozu na 4750 mm. Mírně zploštělá střecha a méně skloněné zadní okno umožnily získat více místa nad hlavami cestujících na zadních sedadlech.

Jaguar S-Type dostal nezávislé zavěšení zadních kol, převzaté s úpravami z modelu Mark X. Pohon obstarávaly šestiválce XK 3.4 a 3.8 se dvěma karburátory (tříkarburátorová verze by se pod kapotu nevešla). Přestože hmotnost vozu značně narostla (1625 kg proti 1440 kg modelu Mk2 2.4), zůstaly kotoučové brzdy Dunlop na všech kolech beze změn. Důkladnou revizí zato prošlo řízení s posilovačem Burman (počet otáček volantu při plném rejdu se snížil z 4,3 na 3,5), vytápění a větrání vozu. Zatímco přední lichoběžníková náprava s pérováním vinutými pružinami zůstala proti typu Mark 2 beze změn, vzadu se objevilo nezávislé zavěšení zadních kol (kresba), odvozené z většího modelu Mark X. Zavěšení s dvojitými rameny, z nichž horní tvořily hnací hřídele, bylo umístěno v příčném nosníku společně s diferenciálem Salisbury, brzdovými kotouči, odpružením a tlumiči. Příčný nosník byl upevněn v karoserii čtyřmi gumovými bloky.

Nezávislé zavěšení zadních kol s dvojitými rameny bylo umístěno v příčném nosníku společně s diferenciálem, brzdovými kotouči, odpružením a tlumiči.

Karoserie

Designéři továrny Jaguar na Browns Lane v Coventry neměli mnoho času na provedení karosářských úprav Jaguaru S-Type a tak se proměna typu Mark 2 na S-Type odehrála především v zadní části vozu (foto). Prodloužená záď ve stylu modelu Mark X zvětšila délku vozu na 4750 mm (o 160 mm více než Mark 2) a dovolila podstatně zvětšit zavazadlový prostor. Na zakulacené přídi se toho změnilo jen málo. Světlomety se ocitly pod malými stříškami, nárazníky zeštíhlely (vpředu i vzadu) a v rozích karoserie se objevila další dvě světla. Mírně zploštělá střecha umožnila získat více místa nad hlavami cestujících na zadních sedadlech, zadní okno bylo méně skloněné. Benzinová nádrž pod podlahou kufru byla nahrazena dvěma nádržemi v zadních blatnících.

Důkladným přepracováním modelu Jaguar Mark 2 vznikl v roce 1963 Jaguar S-Type. Vyráběl se necelých šest let.

Také v interiéru se designéři S-Type drželi stylu Mark 2, přičemž u několika detailů se inspirovali vnitřkem typu Mark X. Na sedadlech vzadu se zdálo být více prostoru a přední část kabiny s přístrojovou deskou a středovým panelem, potaženými dýhou z ořechového dřeva, budila dojem většího luxusu. Obě přední sedadla měla sklopné opěrky rukou. Přístrojů a ovladačů bylo na palubní desce víc než dost. Kromě běžného otáčkoměru a rychloměru nechyběl například tlakoměr oleje, ampérmetr, přepínač mezi oběma benzinovými nádržemi nebo zapalovač cigaret.

Výroba Jaguaru S-Type (oficiálně se jmenoval 3.4S nebo 3.8S) skončila v roce 1968. Podle dostupných údajů jich bylo vyrobeno 24 993 kusů, přičemž nejvíc jich bylo vyrobeno v roce 1965 (9 741 vozů). Nástupcem Jaguaru S-Type, ale i modelů Mark 2 a 420, se stal větší Jaguar XJ6, debutující v září 1968. O tom, že S-Type byl důležitým automobilem v historii značky Jaguar svědčí mimo jiné i to, že stejné jméno dostal vůz představený v roce 1998 na autosalonu v Birminghamu a vyráběný v letech 1999 až 2008. Byl to první Jaguar vyvinutý po převzetí americkým koncernem Ford.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas