Mercedes-Benz 600 (W100) – auto slavných a bohatých

Před padesáti lety vznikl Mercedes 600, jeden z nejexkluzivnějších automobilů historie. Do roku 1981 bylo vyrobeno 2677 kusů včetně delších Pullmanů.

Poprvé se luxusní Mercedes-Benz 600 (foto) představil v září 1963 na mezinárodní výstavě automobilů (IAA) ve Frankfurtu nad Mohanem. Na první pohled upoutaly impozantní rozměry: rozvor náprav 3200 mm, délka 5450 mm, šířka 1950 mm a výška 1500 mm. Typická maska chladiče s trojcípou hvězdou nahoře vylučovala jakoukoliv pochybnost o značce vozu. Vyvážené, jednoduché ale důstojné tvary čtyřdveřové karoserie s hranatou kabinou to jen potvrzovaly.

Poprvé se luxusní Mercedes-Benz 600 představil v září 1963 na mezinárodní výstavě automobilů (IAA) ve Frankfurtu nad Mohanem.

Interiér šestistovky byl vybaven veškerým myslitelným luxusem tehdejší doby, včetně vysokotlakého hydraulického systému ovládajícího okna, sedadla, dveře, sluneční okno ve střeše a víko zavazadlového prostoru. Maximální pohodlí zajišťovala klubovková přední sedadla i lavicové zadní sedadlo se sklopnou opěrkou loktů. Podobná opěrka byla umístěna i mezi předními sedadly, ta navíc skrývala chlazený prostor pro nápoje. Přístrojová deska (foto) obložená dřevěnou dýhou byla koncipovaná podobně jako u sportovního modelu 300 SL s rychloměrem a otáčkoměrem ve zvýšené poloze před volantem. Dřevěné dýhování měly také vnitřní rámy oken. Zadní okno a boční okna za dveřmi byly vybaveny stahovacími záclonkami.

Přístrojová deska obložená dřevěnou dýhou byla koncipovaná podobně jako u sportovního modelu 300 SL.

Malosériová výroba s významným podílem ruční práce byla zahájena v září 1964. Kromě sedanů s rozvorem 3200 mm a jejich prodloužených verzí Pullman (viz dále) byl pro hraběte von Berckheima, bývalého závodníka, vyroben s kratším rozvorem jediný exemplář čtyřdveřového landauletu s pevnou střechou nad předními sedadly a stahovací střechou nad zadními sedadly. V roce 1965 byly rovněž postaveny dva kusy dvoudveřového kupé s rozvorem zkráceným na 2980 mm. Jeden z nich byl věnován Dr. Rudolfu Uhlenhautovi, jednomu z tvůrců slavného 300 SL, při jeho odchodu na odpočinek.

Pod kapotou

Mercedes 600 byl vůz s hmotností přes 2,5 tuny a tehdy nejsilnější třílitrový řadový šestiválec z modelu 300 SL s výkonem 215 koní by na tak těžký vůz nestačil. Proto byl vyvinut nový vidlicový osmiválec Daimler-Benz M 100 s více než dvojnásobným objemem válců (6330 cm3), rozvodem OHC a výkonem 250 k (184 kW) při 4000 min-1. Dodávku paliva zajišťovalo nepřímé vstřikování Bosch a výkon motoru přenášela na zadní kola automatická převodovka Daimler-Benz s hydraulickou spojkou a čtyřstupňovou planetovou převodovkou (volicí páčka byla umístěna pod volantem).

Podvozek se vzduchovým pérováním

Moderní podvozek byl tvořen plošinovým rámem svařeným s karoserií. Přední kola byla nezávisle zavěšena na příčných lichoběžnících, zadní na kyvadlových polonápravách se sníženými osami kývání a se suvnými rameny. Odpružení všech kol obstarávalo pneumatické pérování s automatickou nebo ruční regulací světlé výšky a vodorovné polohy, doplněné pryžovými pružinami. Teleskopické tlumiče byly seřiditelné za jízdy, nechyběly ani příčné zkrutné stabilizátory. Všechna kola byla vybavena dvouokruhovými kotoučovými brzdami s posilovačem.

Prodloužené verze Pullman a Landaulet

Kromě Mercedesu 600 s rozvorem 3200 mm se vyráběla také verze s rozvorem prodlouženým na 3900 mm. Limuzína Mercedes-Benz 600 Pullman (foto) měřila na délku neuvěřitelných 6240 mm. Přidáním dalšího bočního okna se vnitřní prostor zvětšil natolik, že bylo možné umístit v kabině další dvě pohodlná sedadla. Osoby na nich sedící se dívali dozadu, takže měli dobrý kontakt s cestujícími na zadních sedadlech. Příjemné posezení doplňoval minibar, umístěný mezi přidanými sedadly. Přední prostor pro řidiče a spolujezdce byl od zadní části oddělen pevnou přepážkou se skleněným oknem. Tato přepážka mohla být na přání instalována i u verze s kratším rozvorem.

Limuzína Pullman měla objemný zavazadlový prostor, omezený jen svisle umístěným náhradním kolem.

Vyvrcholením sedanů řady 600 byla šestidveřová limuzína Pullman, usnadňující přístup do prostoru zadních sedadel. V tomto provedení byla mezi předními sedadly a zadní lavicí umístěna dvě sklápěcí sedadla, orientovaná tak, že osoby na nich sedící se dívaly dopředu. Několik Pullmanů, určených převážně pro oficiální účely a nazvaných Landaulet, bylo vyrobeno se stahovací plátěnou střechou nad zadními sedadly. Používal jej například papež Pavel VI a po něm i Jan Pavel II (dnes je vystaven v muzeu Mercedesu ve Stuttgartu) a také německá vláda, například v roce 1965 při návštěvě anglické královny Alžběty II ve spolkové zemi Baden-Württemberg. Se staženou střechou a ve stoje ji doprovázel Kurt Georg Kiesinger, tehdejší ministerský předseda této spolkové země (foto).

Landaulet byl použit například v roce 1965 při návštěvě anglické královny Alžběty II ve spolkové zemi Baden-Württemberg. Královnu doprovázel Kurt Georg Kiesinger.

Galerie slavných majitelů

Kromě papežů a německé vlády vlastnila Mercedes-Benz 600 dlouhá řada celebrit, ze kterých si připomeňme několik nejznámějších. V šestistovce jezdili například dva členové skupiny Beatles John Lennon a George Harrison, jednu vlastnila módní návrhářka Coco Chanel. Patřila rovněž hercům Elizabeth Taylorové, Jacku Nicholsonovi a představiteli pana Beana Rowanu Atkinsonovi. Jedním z nejslavnějších majitelů byl zpěvák Elvis Presley (vlastnil také Rolls-Royce, několik cadillaců včetně růžového, Stutz, dva BMW 507 a jiné) a rovněž íránský šáh Muhammad Rezá Pahlaví. Svoje “králíčky” vozil v Mercedesu 600 zakladatel Playboye Hugh Hefner. Nesmíme také zapomenout na jednoho z nejbohatších, řeckého rejdaře Aristotelese Onassise a jugoslávského prezidenta Josipa Broze Tita.

Zvláštní zálibu v luxusních vozech, Mercedes 600 nevyjímaje, měli různí nechvalně proslulí diktátoři. Patřili mezi ně například Rumun Nicolae Ceauşescu, vůdce Rudých Khmérů Pol Pot, Albánec Enver Hodža, severokorejský diktátor Kim Ir-sen i nedávno zesnulý Kim Čong-il (ještě v říjnu 2010 byl viděn ve svém landauletu na přehlídce v Pchjongjangu). Saddám Husajn vlastnil landaulet s dlouhou střechou (dnes jej lze vidět v muzeu Petersen v Los Angeles). Senegalský prezident dokonce vlastnil flotilu tří Mercedesů 600 a kolumbijský drogový magnát Pablo Escobar jezdil v šestidveřové šestistovce. Mercedes-Benz si také sám zahrál v několika filmech s Jamesem Bondem, například Ve službách Jejího Veličenstva (1969), Diamanty jsou věčné (1971) a Chobotnička (1983).

V roce 1964, kdy byla zahájena malosériová výroba Mercedesu 600 (107 vozů), byla prodejní cena základního modelu 56 500 DM, Pullman stál 63 500 DM. Nejvíc se jich vyrobilo v následujícím roce, 408 kusů. Až do roku 1972 se výroba pohybovala mezi dvěma až třemi stovkami kusů ročně, potom ale výroba postupně klesala a po 18 letech, 10. června 1981 vyjela z továrny poslední šestistovka. Ke konci výroby se cena postupně vyšplhala až na 144 100 DM resp. 165 500 DM (Pullman). Celkem vzniklo 2 677 těchto obdivovaných vozidel, z toho 487 Pullmanů. Zhruba třetina vyrobených vozů skončila v Americe a ještě dnes je jich prý v Německu v majetku různých muzeí a sběratelů kolem pěti stovek (dva z nich jsou například k vidění v dopravním muzeu v Sinsheimu).

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas