Porsche 928 – osmiválcový žralok

Na ženevském autosalonu 1977 se Porsche pochlubilo prestižním modelem 928, který byl o rok později oceněn titulem Evropský vůz roku.

Na ženevském autosalonu 1977 se Porsche pochlubilo prestižním modelem 928, který byl o rok později oceněn titulem Evropský vůz roku.

Typickým znakem vozů Porsche byly od prvních modelů až do poloviny sedmdesátých let minulého století vzduchem chlazené motory umístěné vzadu. Když se toto uspořádání začalo považovat za zastaralé, pustil se Porsche do vývoje modelů s kapalinou chlazeným motorem umístěným vpředu. Vývoj typu 928 začal už v roce 1971, ale práce na úplně novém modelu se protáhly na 6 let, takže dříve se dočkal sériové výroby další porsche s motorem vpředu, čtyřválcový typ 924 (1976). Hlavním odbytištěm nového luxusního sportovního kupé Porsche 928 se měla stát Severní Amerika a proto se při vývoji kladl důraz na splnění přísných amerických emisních předpisů a možnost použití automatické převodovky.

Výkonný ředitel automobilky Ernst Fuhrman si byl vědom klesajícího odbytu modelu 911 a budoucnost značky viděl v náhradě devětsetjedenáctky luxusním sportovním vozem. Když jej v roce 1981 vystřídal Peter Schultz, došlo k přehodnocení tohoto záměru (svůj podíl na tom měl ohlas skalních příznivců typu 911) a obě koncepce zůstaly ve výrobním programu.

Žralok na silnici

Designér Anatole Lapine dostal za úkol navrhnout pro nové Porsche atraktivní karoserii a zhostil se jej na výbornou. Dvoudveřové kupé (foto) dostalo ocelovou karoserii s hliníkovými předními blatníky, dveřmi a kapotou. V nízké přídi byly umístěny výklopné světlomety (podobné mělo kupé Lamborghini Miura). V zasunuté poloze nijak nerušily hladké linie dlouhé přídě. Při pohledu zepředu připomínalo nové kupé žraloka. Není divu, že právě žralok se stal přezdívkou tohoto auta. Otevřená verze nebyla továrnou Porsche nikdy nabízena, ale několik úpravců (např. firma Strosek z Uttingu) nabízelo konverze s “uříznutou” střechou. Kupé 928 mělo vzadu nouzová sedadla, šlo tedy o uspořádání 2+2. Poměrně slušný zavazadlový prostor, přístupný výklopným zadním oknem se dal ještě zvětšit sklopením zadních sedadel.

Porsche 928 mělo velká zaoblená boční okna ve svažující se zádi a nárazníky skryté pod plastovými panely.

Kromě dlouhé nízké přídě byly typickým znakem vozů Porsche 928 velká zaoblená boční okna ve svažující se zádi a zajímavě řešené nárazníky, skryté pod předním a zadním panelem ze snadno deformovatelného plastu v barvě karoserie. Porsche 928 mělo rozvor náprav 2500 mm a vnější rozměry 4447 x 1836 x 1313 mm.

Osmiválcová klasika

Porsche 928 poháněl kapalinou chlazený vidlicový osmiválec s objemem válců 4474 cm3. Motor s rozvodem OHC dával zpočátku výkon 240 k (177 kW), americká verze měla o 20 koní méně. Blok válců a hlavy byly vyrobeny z hliníkové slitiny, klikový hřídel byl uložený v pěti ložiskách a vačkové hřídele byly poháněny ozubeným řemenem. O dodávku paliva se staralo mechanické vstřikování Bosch K-Jetronic se dvěma elektrickými čerpadly paliva. Zadní kola byla poháněna hnacím hřídelem umístěným v páteřové trubce. Pětistupňová manuální převodovka byla umístěna vzadu u diferenciálu (systém transaxle). V nabídce byla i čtyřrychlostní automatická převodovka odvozená od převodovky Mercedes-Benz. Všechna kola byla nezávisle zavěšena. Vpředu mělo Porsche 928 lichoběžníkovou nápravu s vinutými pružinami a vzadu se využívalo konstrukce označované jako náprava Weissach. Pojmenování dostala podle sídla výzkumného a vývojového střediska Porsche.

Silnější a rychlejší

První modely Porsche 928 dosahovaly rychlosti 230 km/h a při pohotovostní hmotnosti 1450 kg zrychlovaly z 0 na 100 km/h za 6,8 s. Dalším vývojem motoru se dařilo tyto hodnoty postupně zvyšovat. Koncem roku 1979 došlo zvětšením vrtání z 95 na 97,5 mm ke zvýšení objemu motoru na 4,7 litru a vozy s tímto motorem dostaly označení 928 S. Díky výraznému zvýšení výkonu na 300 k (221 kW) se rychlostní hranice posunula na 250 km/h a stokilometrové rychlosti dosáhl vůz z klidu za 6,6 s. Dalším vylepšením byla náhrada mechanického vstřiku paliva elektronickým. Model 928 S (foto) dostal kromě silnějšího motoru i bohatší výbavu, zahrnující například nastavitelný volant, zeleně tónovaná skla, kožená sedadla a elektricky ovládané sedadlo řidiče.

Kupé Porsche 928 S zdobil vzadu malý spoiler. Při rychlostech kolem 250 km/h se hodil.

Čtyři ventily na válec

Na americký trh se v roce 1985 začalo dodávat Porsche 928 s pětilitrovým vidlicovým osmiválcem a čtyřventilovým rozvodem. Tato pohonná jednotka se od roku 1987 začala používat standardně a vozy s tímto motorem dostaly označení 928 S4. Dalším zvětšením vrtání proti typu 928 S (na 100 mm) se zdvihový objem zvýšil na 4957 cm3 a výkon stoupl na 320 k (235 kW). To se samozřejmě odrazilo i na jízdních výkonech. Přes zvýšení hmotnosti (1580 kg) se nejvyšší rychlost vyšplhala na 270 km/h (s automatem na 265 km/h) a na stovku zrychlilo S4 za 5,9 s.

Porsche 928 S4 (foto) se proti typu 928 S změnilo i vzhledově. Vůz dostal aerodynamicky výhodnější tvar přídě a vzadu se objevil nový nastavitelný spoiler a upravené koncové svítilny. Vůz dostal rovněž větší čtyřpístové brzdy Brembo, sedmipaprsková kola a standardně systém ABS. V luxusně vybaveném interiéru zaujal mohutný středový panel se zabudovanou řadicí pákou a “kaplička” s přístroji před sportovním tříramenným volantem. Do roku 1990 bylo vyrobeno přes 15 000 vozů typu 928 S4.

Porsche 928 S4 poháněl pětilitrový vidlicový osmiválec s čtyřventilovým rozvodem. Tvar přídě byl aerodynamicky výhodnější.

Pro sportovce

V roce 1989 se zrodila verze 928 GT s motorem o výkonu 330 k (243 kW), která měla tužší odpružení a širší pneumatiky. Uváděla se maximální rychlost 275 km/h, takže 928 GT byl ve své době nejrychlejší sériově vyráběný automobil Porsche. Vůz se dodával pouze s manuální převodovkou s přímým řazením. Standardně byly vozy 928 GT vybaveny indikací nízkého tlaku v pneumatikách a airbagy pro řidiče i spolujezdce.

O dva roky později byl model 928 GT nahrazen ještě ostřejší verzí 928 GTS. Objem motoru byl zvýšen na 5,4 litru (tentokrát se zvýšení objemu dosáhlo zvětšením zdvihu na 85,9 mm) a jeho výkon dosahoval 350 k (257 kW). Karoserie byla prakticky totožná s typem 928 GT, jen zadní blatníky musely udělat prostor širším pneumatikám (foto). Tato poslední verze typu 928 se v omezeném počtu (jen 3 vozy denně) vyráběla až do roku 1995.

Karoserie 928 GTS byla prakticky totožná s typem 928 GT, jen zadní blatníky musely udělat prostor širším pneumatikám.

Pro značku Porsche nebyl typ 928 rozhodně neúspěchem, vždyť se udržel ve výrobě 18 let. Nakonec ale nepřežil rivala z vlastní stáje, nesmrtelnou devětsetjedenáctku, která letos oslavila padesátiny. V průběhu výroby docházelo k postupnému zvyšování výkonů i drobným estetickým změnám, které byly někdy sotva postřehnutelné, ale původní “žraločí” vzhled mu zůstal až do konce.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas