Studebaker Hawk – jestřábí hnízdo

Sportovní zvenku a prostorný uvnitř, tak lze charakterizovat rodinu amerických vozů Studebaker Hawk, vyráběnou v letech 1956 až 1963.

Americká automobilka Studebaker, založená už v roce 1852 v městě South Bend v Indianě, vstoupila do modelového roku 1953 s novými, originálně tvarovanými typy automobilů. Slavný průmyslový designér francouzského původu Raymond Loewy (1893-1986), resp. jeho firma RLA (Raymond Loewy Associates), spolupracoval se Studebakerem už před válkou a v roce 1953 navrhl jeho šéfdesignér Robert Bourke elegantní dvoudveřové kupé Commander Starliner Hardtop a čtyřdveřový Champion Regal. Nízkým elegantním vozům s dlouhou přídí a zádí se říkalo Loewy kupé, i když měly uvnitř dostatek místa až pro šest osob. Svými tvary připomínaly evropské vozy a v tom byl asi problém. Američanům se tehdy více líbily velké vozy s bohatě chromovanou maskou chladiče a do módy přicházejícími ploutvemi na zádi.

Prodej vozů slábl a nad osudem značky Studebaker se začaly stahovat těžké mraky. V roce 1954 se stala finanční situace automobilky natolik vážná, že došlo ke spojení s další americkou značkou Packard, která měla podobné problémy. Do vzniklé společnosti Studebaker-Packard přispěl Studebaker v roce 1955 modelem President State Speedster, což byl jen mírně přestylizovaný Commander. Vůz měl nízkou, bohatě chromovanou masku chladiče, kola s drátovým výpletem a širokou chromovanou lištu na bocích.

V roce 1956 přišel Studebaker s čtveřicí modelů Hawk (jestřáb nebo také sokol), které více ladily s vkusem amerických zákazníků. Tvarově sice vycházely ze svých Loewy předchůdců, měly ale výrazné přední masky a později i zadní ploutve. Dva modely Flight Hawk a Power Hawk měly pevné střešní sloupky B a zbývající dva modely Golden Hawk a Sky Hawk měly střechu hardtop bez středových sloupků.

Flight Hawk a Power Hawk 1956

Ze čtyř modelů Hawk uvedených v roce 1956 byl Studebaker Flight Hawk (kresba) nejlevnější. Vycházel z dvoudveřového kupé Champion z roku 1953 s rozvorem náprav 3061 mm (120,5 palců). Stejně jako ostatní modely Hawk 1956, měl Flight Hawk novou přední kapotu, masku chladiče, víko kufru a přístrojovou desku. Z cenových důvodů měl méně vnějších chromovaných ozdob a výbava jako rádio, hodiny, ostřikovač čelního okna nebo venkovní zpětná zrcátka se dala pořídit za příplatek. Zatímco ostatní hawky poháněly motory V8, Flight Hawk měl pod kapotou řadový třílitrový šestiválec z typu Champion s maximálním výkonem 101 koní (75 kW). Přenos síly motoru na zadní kola obstarávala třístupňová manuální nebo automatická (Flight-O-Matic) převodovka. Flight Hawk se prodával za necelé dva tisíce dolarů a celkem jich bylo v roce 1956 vyrobeno necelých pět tisíc, z toho půl tisícovky určené na export se střechou hardtop.

Modely Flight Hawk (šestiválcové) a Power Hawk (V8) měly pevné střešní sloupky B.

Studebaker Power Hawk měl stejnou karoserii jako Flight Hawk s pevnými středovými sloupky, ale poháněl jej vidlicový osmiválec z typu Commander s objemem 4250 cm3 (259 kubických palců) s výkonem 170 k (125 kW).

Golden Hawk a Sky Hawk (1956)

Na vrcholu řady Hawk modelového ročníku 1956 stálo kupé Studebaker Golden Hawk (foto), poháněné vidlicovým osmiválcem z modelu Packard Clipper Custom s objemem válců 5780 cm3 (352 kubických palců) a výkonem 275 k (202 kW). Velký, výkonný motor v poměrně lehkém voze (1560 kg) činily z kupé Golden Hawk vůz s mimořádně příznivým poměrem výkon/hmotnost. Mezi americkými sériovými automobily byl v tomto parametru druhý za mnohem dražším Chryslerem 300 B. Při testech dosáhl Golden Hawk zrychlení z nuly na 97 km/h (60 mil/h) za 7,8 s a maximální rychlost 201 km/h.

Luxusní kupé Studebaker Golden Hawk ročníku 1956 mělo svislé laminátové ploutvičky na zadních blatnících.

Karoserie s rozvorem náprav 3061 mm a vnějšími rozměry 5180 x 1790 x 1430 mm se od ostatních modelů lišila prahovými lištami, chromovaným lemováním podběhů kol, bočními lištami v celé délce vozu a hlavně svislými ploutvičkami na zadních blatnících, vyrobených ze skelných vláken. Praktické bylo zvětšení zavazadlového prostoru zvýšením jeho víka. Hawky měly ve srovnání s tehdejšími americkými vozy neobvyklý oválný tvar téměř svislé přední masky, doplněné úzkými štěrbinami po stranách. Výhodou byl velmi dobrý přívod vzduchu k chladiči. Velmi oblíbené bylo dvojtónové zbarvení karoserie (většinou tmavá barva na bocích a na zádi a světlá na přídi a na střeše).

Na druhou příčku výkonového žebříčku řady Hawk se řadil Studebaker Sky Hawk, poháněný motorem V8 z typu President, který při objemu 4740 cm3 (289 kubických palců) disponoval výkonem 210 k (155 kW). Sky Hawk se lišil od kupé Golden Hawk menším počtem chromovaných ozdob, absencí zadních ploutví a méně luxusním interiérem. Zatímco základní cena typu Golden Hawk byla stanovena na 3160 $, Sky Hawk (v roce 1956 jich bylo vyrobeno 3050 kusů) stál “jen” 2477 $.

Golden Hawk (1957-58)

Hardtop Studebaker Golden Hawk pokračoval i v letech 1957 a 1958, došlo však k několika změnám. Místo motoru Packard V8, který již nebyl k dispozici byl použit vlastní motor Studebaker V8 289 (4,7 litru) doplněný o kompresor McCulloch, se kterým měl stejný výkon jako motor Packard (275 k/202 kW). Změnil se také styling karoserie (foto). Na kapotě se objevil laminátový výstupek, pod kterým byl umístěn kompresor a vzadu se objevily nové ploutve konkávního tvaru, umístěné šikmo na zadních blatnících. Tentokrát byly vyrobeny z ocelového plechu, jako celá karoserie. Ploutve byly orámované chromovanými lištami a většinou nastříkány kontrastní barvou. V polovině roku 1957 byl představen luxusní model 400 s koženým interiérem, plně čalouněným zavazadlovým prostorem a speciální výbavou. Bylo jich vyrobeno jen 41 kusů, jeden z nich je vystaven v muzeu Studebakeru v South Bendu.

Prostorný kufr byl snadno přístupný po zvednutí zadního víka sahajícího až k nárazníku.

V modelovém roce 1958 přešel Golden Hawk od 15palcových kol na 14palcová (15″ se dodávala na přání). Překonstruováním hnacího hřídele bylo umožněno umístit vzadu sedadlo pro tři cestující. Předtím musela být zadní sedadla rozdělena kvůli vysokému “tunelu” pro hnací hřídel a sedadla byla rozdělena opěrkou loktů. Jako mnoho jiných dražších vozů byl Golden Hawk postižen recesí z konce padesátých let, takže se jich v roce 1958 prodalo jen 878 kusů.

Silver Hawk (1957-59)

Pro modelový rok 1957 se Studebaker rozhodl zúžit řadu Hawk, takže modely Flight, Power a Sky Hawk nahradil jediným typem Silver Hawk (foto). K dispozici byly dvě pohonné jednotky: řadový třílitrový šestiválec 101 k/75 kW (Silver Hawk 6) a vidlicový osmiválec 210-225 k/155-165 kW (Silver Hawk V8).

Pro modelový rok 1957 se Studebaker rozhodl zúžit řadu Hawk, takže modely Flight, Power a Sky Hawk nahradil jediným typem Silver Hawk.

Vzhledově se Silver Hawk trochu lišil od dražšího typu Golden Hawk. Měl například jiné orámování zadních ploutví a méně chromu v rámech bočních oken. Na kapotě rovněž chyběl výstupek pro kompresor. Nelze opomenout to, že Silver Hawk měl pevný střešní sloupek B.

V důsledku finanční krize Studebakeru byl koncem roku 1958 Golden Hawk vyřazen z výroby a Silver Hawk, jehož prodej byl poměrně úspěšný (v roce 1957 se jich prodalo přes 15 tisíc a v roce 1959 necelých 8 tisíc), zůstal jediným modelem řady Hawk ve výrobě. V roce 1959 se na modelu Silver Hawk objevilo několik drobných změn. Parkovací světla se přemístila z předních blatníků do mřížek pod světlomety a typové jméno se přemístilo ze zádi na ploutve. Z motorů byly na výběr šestiválec 2.8/90 k a V8 4.2/180-195 k. Pro modelový rok 1960 byl Silver Hawk přejmenován na Studebaker Hawk a vrátil se do něj motor V8 4.7.

V roce 1962 byl Hawk nahrazen silně přepracovaným modelem Studebaker Gran Turismo Hawk. Jeho karoserie navržená Brooksem Stevensem se silnými zadními střešními sloupky a masivní maskou chladiče už zdaleka nebyla tak elegantní jako předchůdci. V období od října 1955 do prosince 1963 bylo v South Bendu vyrobeno 79 615 vozů rodiny Hawků. S ukončením výroby hawků skončila výroba v továrně v South Bendu a samotná automobilka Studebaker přežila hawky jen o necelé čtyři roky.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas