Chrysler Newport – levný luxus

Jako samostatná modelová řada se Chrysler Newport vyráběl v letech 1961 až 1981. Kupé, sedany a kabriolety poháněly výhradně motory V8.

Jméno příjemného přímořského městečka Newport v Oregonu použil Chrysler poprvé u modelu Newport Phaeton, vyrobeného těsně před druhou světovou válkou (1940 a 1941) v počtu pouhých šesti kusů. Tento neobvyklý otevřený automobil s dvěma řadami oddělených sedadel (dual-cowl) a dvěma čelními okny vycházel mechanicky z typu New Yorker série C26. Jeho aerodynamickou karoserii s rozvorem bezmála 3,7 m a protaženými předními blatníky navrhl Ralph Roberts, který spoluvlastnil karosárnu LeBaron (pobočka Briggs Manufacturing Company). Phaeton měl pod kapotou řadový osmiválec Chrysler Spitfire s výkonem 145 koní, pohánějící zadní kola přes třístupňovou manuální převodovku. Jeden Newport Phaeton vlastnila americká herečka Lana Turner a jako svůj osobní vůz jej používal zakladatel firmy Walter Chrysler. V roce 1941 se Chrysler Newport Phaeton (foto) stal oficiálním zaváděcím vozem (pace car) slavného závodu Indianapolis 500. Jako jediný neměl vyklápěcí světlomety a hned po závodě přešel do vlastnictví Waltera P. Chryslera juniora.

V roce 1941 se Chrysler Newport Phaeton stal oficiálním zaváděcím vozem slavného závodu Indianapolis 500.

V padesátých letech minulého století používal Chrysler jméno Newport pro dvoudveřové modely Windsor a New Yorker bez pevných střešních sloupků B (hardtop).

Nejdelší křídla (1961–64)

V roce 1961 zvolil Chrysler název Newport pro levnější řadu svých velkých modelů. Se základní cenou těsně pod třemi tisíci dolarů byl Newport nejlevnějším Chryslerem a nahrazoval končící značku DeSoto. Ušetřilo se hlavně na jednodušeji vybaveném interiéru a chromovaných ozdobách karoserie. Ta byla tvarově prakticky totožná s modelem New Yorker (stál necelých 5000 $) a navrhl ji slavný designér Virgil Max Exner (1909–73), který v letech 1955 až 1961 pracoval pro Chryslera.

Newport se dodával jako dvoudveřový kabriolet (foto) a kupé hardtop, se čtyřmi dveřmi se nabízel sedan, hardtop a kombi. Všechny modely Newportu (stejně jako modely New Yorker, Windsor, 300 G a DeSoto) se pyšnily nejdelšími zadními křídly ze všech amerických vozů té doby. Originální byla také přední maska ve tvaru obráceného lichoběžníku a šikmo svisle posazené dvojité světlomety. Newporty ročníku 1961 měly rozvor náprav 3,1 m, byly zhruba 5,5 m dlouhé a přes 2 metry široké.

Chrysler Newport ročníku 1961 se pyšnil nejdelšími zadními křídly ze všech amerických vozů té doby.

K pohonu těchto skoro dvě tuny těžkých vozů se používaly výhradně vidlicové osmiválce s objemy 5,9, 6,3 a 6,8 litru (výkony začínaly na 269 k). V letech 1962 až 1964 docházelo k menším úpravám karoserie, včetně zmenšování zadních křídel. Od ročníku 1963 křídla zcela zmizela a dvojité světlomety byly umístěny vodorovně.

Doba hranatá (1965–68)

Od roku 1965 používal Chrysler Newport novou platformu C s rozvorem náprav 3150 mm, sdílenou s modely 300 a New Yorker (a také Dodge Polara a Plymouth Fury). Tvary karoserie napodobovaly hranaté linie konkurenčního Lincolnu Continental. Čtveřice kruhových světlometů se přestěhovala do přední masky, takže horní hrana boků, zvýrazněná chromovanou lištou, opisovala ladnou křivku od předních až po zadní nárazníky. Ucelená nabídka karoserií zahrnovala čtyřdveřový sedan (foto) a hardtop sedan, dvoudveřové kupé se střechou hardtop a kabriolet. Kombi se jmenovalo Chrysler Newport Town & Country a o něco později se stalo samostatnou řadou. Novinkou byl čtyřdveřový Newport Town Sedan s malými bočními okénky místo širokého sloupku C.

Originální přední masku ve tvaru obráceného lichoběžníku doplňovaly šikmo svisle posazené dvojité světlomety.

Standardním motorem Newportu 1965 byl 6,3litrový V8 s dvojitým (two-barrel) karburátorem a výkonem 274 k (202 kW). Za příplatek bylo možné získat verzi s čtyřnásobným karburátorem, který díky vyšší kompresi a použití víceoktanového benzinu dával až 319 k (235 kW). Standardně se Newport dodával s třírychlostní manuální převodovkou s řadicí pákou pod volantem, na přání se dodávala třístupňová automatická převodovka TorqueFlite.

Pro modelový rok 1966 dostal Newport novou přední masku a zadní světla. Novinkou byl motor V8 s objemem 7,2 litru (400 kubických palců) a výkonem 370 koní (po roce posílil o dalších 10 k). Také ročník 1967 se představil s pozměněnou přední maskou a navíc luxusnějším modelem Newport Custom. Stejným scénářem prošel Newport i v následujícím roce (silnější motory a drobné změny na karoserii, mj. výraznější boční prolisy). Oživení zájmu zákazníků měla přinést verze Newport Sportsgrain (kupé a kabriolet) s boky vyplněnými napodobeninou dřeva.

Poslední léta hojnosti (1969-73)

Zásadní změny designu karoserie se Chrysler Newport (foto) dočkal v roce 1969. Hlavním rysem nových modelů byl (stejně jako u ostatních velkých modelů Chrysler, Dodge a Plymouth) masivní chromovaný rám na přídi, spojující přední nárazník s maskou chladiče, a zaoblené boky připomínající trup letadla. Američané tomuto designu říkali “Fuselage Style”. O co bylo více chromu na přídi a na zádi, o to jej bylo méně na bocích. Rozvor sice zůstal na 3150 mm, ale délka, šířka a hmotnost Newportů dál narostla. Cena benzinu zůstávala nízká (v roce 1969 stál galon benzinu 35 centů) a míra nezaměstnanosti byla na pouhých 3,5%. Američané proto dál nakupovali velké a silné vozy.

Zásadní změny designu se Chrysler Newport dočkal v roce 1969. Hlavním rysem nových modelů byl masivní chromovaný rám na přídi, integrující přední nárazník s maskou chladiče.

Newporty se v roce 1969 dodávaly v provedení dvou a čtyřdveřový hardtop a čtyřdveřový sedan. Prodej kabrioletů povážlivě poklesl, takže jejich výroba skončila v roce 1970, ostatní Newporty na tom ale nebyly o moc lépe. Přes výraznou změnu stylu se v roce 1970 prodalo jen 110 tisíc kusů. O oživení prodeje se v období 1971–72 pokusil levnější Newport Royal, ale bez většího úspěchu.

V modelovém roce 1971 se Royal dodával standardně s motorem V8 5.9 (258-304 k/190-224 kW). Custom měl standardně motor V8 6.3 (279-340 k). Potom ale vstoupily v platnost přísnější emisní předpisy a výkony šly dolů.

U konce s dechem (1974-78)

Další důkladnou změnou designu prošel Newport v modelovém roce 1974. Dál se používala koncernová platforma C, ale Newporty se vrátily k ostřejším tvarům karoserie. Vpředu dominovala výrazná chromovaná maska chladiče připomínající Mercedesy (foto), vzadu měly Newporty svisle orientovaná zadní světla zasahující do nárazníků. Délka se o něco zkrátila, ale hmotnost velkých Chryslerů Newport zůstávala nad dvěma tunami. Na palivovou krizi, která vypukla v říjnu 1973 spolu s embargem organizace OPEC, nebyl Chrysler připraven, neboť v jeho výrobním programu chyběly menší vozy.

Další důkladnou změnou designu prošel Newport v modelovém roce 1974. Vpředu dominovala výrazná chromovaná maska chladiče připomínající Mercedesy.

Výroba sedanů a kupé Newport s platformou C skončila v roce 1978. Vozy se dodávaly s motory V8 5.9 (155 k/ 116 kW), 6.6 (190 k/142 kW) a 7.2 (195 k/145 kW). Jejich karoserie měly stále ohromující rozměry (5756 x 2019 x 1400 mm) a spotřeba se pohybovala kolem 20 litrů na 100 km.

Downsizing (1979-81)

Pro modelový rok 1979 připravil Chrysler nový, menší Newport (foto), postavený na koncernové platformě R. Nabízel se v jediném čtyřdveřovém provedení nazvaném “Pillared Hardtop,” tedy s pevnými střešními sloupky B, ale tak tenkými, aby to vypadalo jako hardtop. Platforma R s rozvorem náprav 3010 mm vycházela ze starší platformy B, byla ale co možná nejvíce odlehčená. Toto poslední provedení modelu Newport mělo karoserii s vnějšími rozměry 5593 x 1958 x 1384 mm, nebyl to tedy žádný drobeček. Přesto pohotovostní hmotnost klesla na 1683 kg a průměrná spotřeba na 15 l/100 km.

Pro modelový rok 1979 připravil Chrysler nový, menší Newport, postavený na koncernové platformě R.

K dispozici byla jediná pohonná jednotka, karburátorový vidlicový osmiválec s objemem válců 5210 cm3 a maximálním výkonem 137 k (101 kW). Přes počáteční prodejní úspěch nesplnil Newport očekávání a po krátké době, v roce 1981, jeho výroba skončila. Chrysler se zaměřil na menší vozy s předním pohonem.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas