Alfa Romeo Disco Volante – létající talíř

Model Alfa Romeo Disco Volante s karoserií Touring, známý také jako 1900 C52, byl v počtu několika kusů vyroben v letech 1952 a 1953.

I když v roce 1951 získal Juan Manuel Fangio pro Alfu Romeo titul mistra světa ve formuli 1, zmítala se tato italská automobilka ve finančních problémech. Jedním z úsporných opatření byl odchod ze závodní scény. Veškeré úsilí bylo věnováno novému modelu 1900, prvnímu vozu Alfa Romeo se samonosnou karoserií. Závodní oddělení nebylo zrušeno, muselo ale slíbit, že pro sezonu 1952 připraví zajímavé závodní auto použitelné k závodům Mille Miglia a v Le Mans, které by se mohlo prodávat soukromým jezdcům.

Základem navrženého dvoumístného sportovního spideru C52 byl z úsporných důvodů zvolen typ 1900, jehož čtyřválcový motor byl zvětšením vrtání upraven na objem 1997 cm<sup>3</sup>. Maximální výkon vzrostl na 158 k (116 kW), což při použití lehké aerodynamické karoserie (hmotnost vozu byla 735 kg) postačovalo k dosažení maximální rychlosti kolem 220 km/h. Návrhem karoserie byla pověřena milánská karosárna Touring a svého úkolu se zhostila na výbornou.

Carrozzeria Touring

Karosárnu Touring založili v květnu 1926 milánští právníci Felice Bianchi Anderloni a Gaetano Ponzoni, když předtím koupili v italském Milánu karosárnu Falco. Mezi prvními vozy, jejichž karoserie zde byly navrženy a vyrobeny byly Alfa Romeo a Isotta Fraschini. Karoserie Touring se postupně staly synonymem elegance, kvality a technického pokroku. Konstrukční systém Superleggera (což v překladu znamená super lehká váha) si dala karosárna patentovat v roce 1936. Princip spočíval v prostorovém rámu z tenkých ocelových trubek formujícím tvar karoserie a ručně vyklepávaných hliníkových panelů, které tuto strukturu pokrývaly.

Do karoserií Touring Superleggera byly oblékány nejen unikátní koncepty a závodní speciály, ale i sériově vyráběné vozy jako např. Alfa Romeo 1900 Sprint, Aston Martin DB5, Lancia Flaminia Coupé,  Lamborghini 350 a 400 GT nebo Maserati 3500 a 5000 GT. K významným zákazníkům patřilo i  Ferrari (typy 166 a 212) a BMW (aerodynamické BMW 328 Mille Miglia Touring Coupe vyhrálo v roce 1940 závod Mille Miglia). A právě karoserie Touring Superleggera učinila ze spideru Alfa Romeo C52 jeden z milníků automobilové historie.

Létající talíř

Syn zakladatele karosárny Touring Carlo Felice Bianchi Anderloni (1916–2003) převzal po smrti svého otce v roce 1948 (nebo snad 1949) vedení celé firmy a stal se hlavním designerem, zodpovědným za návrh karoserie Alfy Romeo C52 (foto). Carlo Anderloni dal vozu ve své době neobvyklé oválné tvary, upoutávající pozornost nejen při pohledu zboku (částečně zakrytá kola), ale hlavně zepředu. Rozšíření blatníků do stran bylo vynuceno právě zakrytím kol a protože karoserie připomínala v padesátých letech populární létající talíře (UFO), dostal spider C52 přezdívku Disco Volante.

Při pohledu zepředu upoutávají pozornost oválné tvary karoserie Touring a typická třídílná přední maska.

Alfa Romeo C52 Disco Volante splňovala požadavky na aerodynamiku. Při testování ve větrném tunelu byl naměřen vynikající součinitel odporu vzduchu 0,25. Karoserie kompaktních rozměrů (rozvor náprav 2250 mm, délka 3,9 m) poskytovala dvoučlenné posádce jen minimum pohodlí, omezené ještě širokým středovým tunelem, zakrývajícím čtyřstupňovou převodovku. Přesto se karoserie Disco Volante stala ikonou automobilového designu a říká se dokonce, že se jejími tvary inspirovali i tvůrci legendárního Jaguaru E-Type (1961-75). Dalším z vozů, jejichž design se částečně inspiroval u Disco Volante byla závodní Alfa Romeo 6C 3000 Competizione Maggiorata z roku 1952.

Jen pár kusů

O počtu vyrobených kusů Disco Volante se vedou diskuze, ale asi nejpravděpodobnější je podle Carla Anderloniho čtyři až pět vozů. Tři spidery Alfa Romeo C52 Disco Volante poháněly již zmíněné dvoulitrové čtyřválce, jeden (nebo dva) spidery měly pod kapotou třílitrový řadový šestiválec z modelu Alfa Romeo 6C 3000. Jeden z dvoulitrových spiderů byl přestavěn na kupé (foto) se splývající zádí a dnes je spolu s dalším dvoulitrovým prototypem součástí sbírky v muzeu Alfa Romeo v Arese (od roku 2011 zavřeného). Oba vozy se pravidelně účastní přehlídek historických vozů a jejich cena se odhaduje na jeden až dva miliony Euro.

Jeden z dvoulitrových spiderů byl přestavěn na kupé se splývající zádí. Jeho cena se odhaduje na jeden až dva miliony Euro.

Třetí prototyp spideru C52, poháněný hliníkovým dvoulitrovým čtyřválcem, dostal konvenčněji řešenou karoserii se zúženými boky a odkrytými koly. Dostal proto přezdívku <i>fianchi stretti</i> (úzké boky) a je cenným exponátem automobilového muzea Schlumpf Collection ve francouzském Mulhouse (foto). Prototyp s třílitrovým šestiválcovým motorem je dnes umístěn v turínském Museo Dell’Automobile. Původní třílitr byl později nahrazen v závodním oddělení Alfy Romeo šestiválcem s objemem 3495 cm<sup>3</sup> a výkonem 246 koní, připravený pro Juana Manuela Fangia.

Spider C52 s konvenčněji řešenou karoserií se zúženými boky a odkrytými koly je cenným exponátem automobilového muzea ve francouzském Mulhouse.

Ačkoliv prototypy Alfy Romeo Disco Volante nedosáhly žádných výraznějších sportovních úspěchů, staly se jedním z nejdůležitějších modelů v historii karosárny Touring a ovlivnily automobilový design na několik desetiletí. Důkazem je bronzové sousoší italského umělce Agostina Bonalumiho, inspirované tvary spideru Disco Volante a vytvořené ke stému výročí založení automobilky Alfa Romeo v roce 2010 (foto). Sousoší je umístěno u jižního vstupu na výstaviště Fiera Milano.

Bronzové sousoší Agostina Bonalumiho bylo inspirované tvary spideru Disco Volante. Bylo vytvořeno ke stému výročí založení automobilky Alfa Romeo v roce 2010.

Po čtyřiceti letech nečinnosti (1966–2006) se karosárna Touring vrátila k designu automobilů a představila postupně několik konceptů. Na ženevský autosalon 2012 přivezla krásnou studii kupé Alfa Romeo Disco Volante Touring, vycházející z modelu Alfa Romeo 8C Competizione a svými tvary připomínající svého legendárního předchůdce. Letos přivezl Touring do Ženevy ještě propracovanější studii Disco Volante, takže se dá předpokládat malosériová výroba.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas