Kombi Opel - Blesková kombinace

K nejatraktivnějším kombíkům současnosti patří Opel Insignia Sports Tourer. Dvouprostorové praktické opely mají dlouhou tradici a nechybějí ani šmrncovní předci.

Věděli jste, že „station wagony“ v souladu se svým názvem původně sloužily jako vozidla pro odvoz zavazadel z nádraží? Kdo postavil první kombi? Zřejmě to před 90 lety byla americká karosárna Martin, „oblékající“ podvozky Dodge. Stejšny dlouho platily za drahé zboží a privátní klientelu odrazovalo nelichotivé image pracovního automobilu. Evropa se jim dlouho vyhýbala, v USA měly v roce 1940 tržní podíl menší než 1 %, o deset let později již 3 % a kolem roku 1960 ovládaly pětinu amerických prodejů osobních automobilů.

Kombi? Z USA do celého světa…

Nepřekvapí, že to byly právě filiálky amerických koncernů GM a Ford, kdo se v našich zeměpisných šířkách zasloužil o masové rozšíření této víceúčelové karoserie. Výborným příkladem je německý Opel, jenž se právě před 80 lety – v březnu 1929  - dostal pod křídla General Motors.  Prvním nosičem  „kombinované karoserie“ se stal model střední třídy Opel Olympia. Nebyl to jeho jediný primát, o 15 let dříve přišel na svět jako německý průkopník celokovové karoserie. Mimochodem spolehlivá a pružná patnáctistovka OHV se uplatnila i ve velmi odlehlých oblastech, poháněla například kolopásový motocykl NSU.  Dvoudveřové kombi před 60 lety stálo 7350 marek, alternativní tudor a kabriolet byly o šestinu levnější.

V nabídce Volkswagenu podobný model chyběl, jednoprostorový transporter ležel ve vyšší třídě i cenové hladině. Skutečně masový úspěch zaznamenal Opel Olympia Rekord s moderní karoserií pontonových tvarů. Pětimístné auto vnějších rozměrů  4239 x 1626 x 1549 mm vážilo 1000 kg a během čtyř let jich Opel vychrlil 580 000 kusů!

První kombi s bleskem ve znaku - populární Olympia Rekord z roku 1953

Zavazadlový prostor ještě nebyl čalouněn, zadní lavice měla sklopný sedák, dělicí plato chybělo. Vzhledem k pohonu zadních kol ležela ložná plocha asi 600 mm nad vozovkou, rezervní kolo byste našli nastojato za pravým zadním podběhem. Řadu přesvědčivých důkazů spolehlivosti a vysoké užitné hmotnosti podala propagační cesta jednoho kombíku křížem krážem Jižní Amerikou, realizovaná studenty univerzity v Heidelbergu (viz čb foto).

Vysokou užitnou hodnotu olympie před 55 lety demonstrovala cesta napříč Jižní Amerikou

Olympia Rekord používala „americké“ označení CarAVan, zdůrazňující užitkový charakter vozu. Na některých trzích se udrželo dodnes a zmizí s doprodávanou vectrou – insignia bude všude k mání jako Sports Tourer.

Pohlednější karoserie usilující o odstranění nelichotivé nálepky užitkového vozidla ovšem u opelu nejsou novinkou, stačí si prohlédnout kadetty nižší střední třídy nebo reprezentativnější rekordy z 60. let. Nejlíbivější však je zlatý střed Opel Ascona z roku 1970.  Třídveřový stejšn  nazvaný Voyage se úspěšně postavil Fordu Taunus. Byl stejně dlouhý jako sedan (4125 mm) a podobně vysoký (1400 mm), pojmul pět osob a prázdný vážil jen 990 kg. S třístupňovým automatem ovšem o 20 kg více. Přitom na pneumatikách tehdy módního rozměru 165 SR 13 odvezl až 605 kilogramů. Kombi dostalo lůžkovou úpravu, skládání sedadel usnadňovala absence hlavových opěrek. Zákazníci uznale pokyvovali hlavou nad vymožeností v podobě osvětlení úložného prostoru o základním objemu  307 litrů. Elegantní ascona působila velmi subtilně, tvarem i bohatým prosklením zádi připomínala podstatně dražší Shooting Braky.

I když se design stále zjemňoval, dvouprostorové karoserie většinou sloužily jako pracovní automobil

Zamilovaly si ji rodiny, na výlet či dovolenou už nemusely montovat střešní zahrádku. I když se konstruktéři ještě potýkali s torzní tuhostí karoserie, přece jen se jim podařilo dosáhnout solidních jízdních vlastností. Dnešní motoristy by asi zarazila potřeba výměny motorového oleje po 5000 km, ale jinak byl plán údržby redukován na tehdy dosažitelné minimum. Řidiči se už nemuseli plazit pod autem kvůli přimazávání čepů a ložisek.

Ascona patřila k průlomovým typům a kombinované karoserie zahájily tažení, které se zpomalilo až v 90. letech kvůli protiofenzivě kompaktnějších a variabilnějších MPV. Dvouprostorové opely se staly synonymem nenáročného prostorného soumara a po opuštění pohonu zadních kol (omega) i značného zadního převisu třetí generace vectry elegantní insignií vstupují do nové etapy.

Zdeněk Vacek