Jaguar XJ Série I (1968–1973): odkaz Williama Lyonse

Luxusní sedany Jaguar XJ byly posledním mistrovským dílem zakladatele firmy Williama Lyonse. První série se dodávala s šestiválci 2.8/4.2 a motory V12.

Koncem šedesátých let minulého století se velké cestovní vozy prestižní britské automobilky Jaguar stávaly zastaralé a přišel čas přijít na trh s úplně novým modelem. Tím se v roce 1968 stal typ XJ6, poslední mistrovské dílo zakladatele firmy Williama Lyonse. Řada XJ se stala novým standardem jízdních vlastností a luxusu. S jejím příchodem byla ukončena výroba všech ostatních modelů značky Jaguar (kromě typu 420G, který se v malých počtech ještě nějakou dobu vyráběl dál). Řada XJ je ve výrobním programu automobilky Jaguar nejdéle vyráběným a nejprodávanějším typem. Luxusní sedany XJ postupně používaly řadové šestiválce, vidlicové dvanáctiválce a nakonec i vidlicové osmiválce. Od sedanu XJ druhé série bylo později odvozeno sportovní kupé XJ-S, které se stalo nástupcem legendárního typu E.

Jaguar XJ6

První Jaguary řady XJ6 se začaly dodávat s proslaveným řadovým šestiválcem XK, vyvinutým krátce po skončení druhé světové války pro sportovní roadster Jaguar XK 120. Tento jedinečný, mimořádně pružný motor se dvěma vačkovými hřídeli v hlavách válců (DOHC), s polokulovým spalovacím prostorem, sedmkrát uloženým klikovým hřídelem a dvěma karburátory SU byl pro použití v modelu XJ6 upraven na objem 4 235 cm3 s maximálním výkonem 205 k (151 kW). Současně vznikla slabší verze s objemem sníženým na 2 792 cm3 (150 k/110 kW). Většina zákazníků si ale objednávala Jaguar XJ6 s větším motorem, ten menší byl určen především pro země, kde byly vozy s objemově menšími motory daňově zvýhodněny.

Majestátně vyhlížející sedan Jaguar XJ6 (foto) se poprvé představil na pařížském autosalonu v roce 1968 a o několik týdnů později i Angličanům pod sloganem “Buy British” na londýnském autosalonu. Elegantní karoserie s rozvorem náprav 2762 mm a vnějšími rozměry 4959 x 1770 x 1377 mm měla prostornou kabinu s velkou prosklenou plochou, dlouhou příď a mírně dolů se svažující záď s velkým (i když trochu nízkým) zavazadlovým prostorem. V továrně na Browns Lane v Coventry se vyráběla i verze XJ6L s rozvorem prodlouženým na 2864 mm. Zvenku se poznala podle širších zadních dveří.

Jaguar XJ6 měl hlavní světlomety zapuštěné do předních blatníků a další dva menšího průměru, umístěné po stranách masky.

Vpředu měl Jaguar XJ6 první série pověstnou obdélníkovou masku chladiče s mřížkou tvořenou vodorovnými a šesti svislými lištami, které se říkalo “klec na vejce” (egg-crate). Ve středu masky se blýskala zlatá hlava jaguára. Důstojnému vzhledu napomáhaly světlomety zapuštěné do předních blatníků a další dva menšího průměru, umístěné po stranách masky. Pod menšími světlomety byly umístěny mřížky houkačky a pod většími integrovaná směrová a poziční světla. S pohotovostní hmotností 1795 kg dosahoval Jaguar XJ6 s šestiválcem 4.2 rychlosti 195 km/h, zrychloval z nuly na sto za 10,5 s a průměrná spotřeba se pohybovala kolem 16 litrů/100 km.

Jaguar XJ12

Tým konstruktérů vedený Williamem Heynesem přemýšlel už v polovině šedesátých let o novém motoru V12, inspirovaném závodními vozy. Heynes a Claude Baily navrhli čtyřvačkový závodní motor, který se poprvé objevil v projektu z roku 1966. Tento závodní speciál se nikdy nedostal na závodní tratě a skončil v muzeu, ale jeho motor obohatil po dalším vývoji řadu XJ. Po odchodu Heynese a Baillyho se práce ujal Wally Hassan a jeho kolega Harry Mundy, kteří dokončili vývoj vidlicového dvanáctiválce s rozvodem OHC a objemem 5 343 cm3. Motor měl blok z hliníkové slitiny a poprvé bylo použito tranzistorové zapalování Lucas. Dodávku paliva zajišťovaly čtyři karburátory Stromberg. Výkon motoru V12 se v různých pramenech udával v rozmezí 253–295 koní (186–217 kW). Od roku 1971 se motor V12 montoval do třetí série modelu E-Type a hned v následujícím roce se objevil v typu Jaguar XJ12 Series I (foto), který měl stejnou karoserii s Jaguarem XJ6. Lišil se jen v detailech, např. svislým mřížováním přední masky a písmenem V pod znakem s hlavou jaguára. Nechyběla ani prodloužená verze XJ12L, kterých se při ceně přesahující 4000 liber prodalo 754 kusů.

Jaguarů XJ12 první série se v letech 1972-73 vyrobilo 3228 kusů, z toho 754 kusů s prodlouženým rozvorem.

Jaguar XJ 5.3 Series I byl v roce 1972 prezentován jako nejrychlejší sériově vyráběný čtyřmístný automobil na světě. Dosahoval maxima 233 km/h a z nuly na 100 km/h zrychloval za 8,1 s. Sir William Lyons tímto typem korunoval svoje celoživotní dílo a v klidu mohl v roce 1972 odejít do důchodu.

Ještě více luxusu

Nejluxusnější verze řady XJ nesly tradiční značku Daimler (byla založena v Coventry roku 1896). Mechanicky byly Daimlery identické s Jaguary, lišily se jen typickou rýhovanou maskou chladiče a podobně rýhovaným držákem poznávací značky vzadu. Daimler Sovereign se vyráběl od roku 1969 a v roce 1972 byla uvedena nejluxusnější verze Daimler Double Six Vanden Plas (foto) s prodlouženým rozvorem.

Nejluxusnější model Daimler Double Six Vanden Plas s prodlouženým rozvorem. V letech 1972-73 jich bylo vyrobeno 351 kusů.

Označení Double Six připomínalo slavný model značky Daimler z dvacátých let minulého století. Výbava vozů se ručně dokončovala v londýnské karosárně VDP. Oproti typu Sovereign měly modely Double Six vpředu mlhová světla, boční lišty v místě prolisu, venkovní zrcátko na dveřích řidiče a střechu potaženou černým vinylem.

První série Jaguaru XJ se vyráběla v letech 1968 až 1973 a továrnu v Coventry opustilo (včetně Daimlerů) celkem 98 527 vozů. Nahradila ji druhá série vyráběná v letech 1973-1979 s podobně koncipovanou karoserií, ale nižší maskou chladiče a předním nárazníkem posunutým směrem nahoru. Tvůrce Jaguaru XJ sir William Lyons, který dostal přezdívku “Mr. Jaguar,” zemřel v únoru 1985 ve svém domě ve Warvickshire.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas