Lincoln Town Car (1981–89) - luxusní krabice

První generace luxusního sedanu Lincoln Town Car se vyznačovala velkými rozměry prostorné krabicové karoserie a bohatou výbavou interiéru.

V Severní Americe se názvem Town Car tradičně označovaly velké luxusní čtyřdveřové vozy s otevřeným prostorem nad předními sedadly a zadními sedadly pod pevnou střechou. V Evropě se pro tento typ vozu používal termín Coupe de Ville, případně Sedan (nebo Sedanca) de Ville. Cadillac obdobně používal názvy Sedan DeVille nebo Coupe DeVille. Divize Lincoln, patřící od roku 1922 do koncernu Ford, použila toto označení poprvé u modelu, vyrobeného v roce 1922 pro osobní potřebu Henryho Forda a později pro modely Continental s bohatší výbavou. Od roku 1981 se Town Car stal samostatnou modelovou řadou automobilů Lincoln a nahradil Continental v roli vlajkové lodi divize Lincoln a celého koncernu Ford Motor Company.

Lincoln Town Car se během svého třicetiletého života (1981 až 2011) vyráběl ve třech generacích uvedených v letech 1981, 1990 a 1998. Zhruba v polovině svého životního cyklu se jednotlivé generace dočkaly výraznější modernizace. My si v tomto článku připomeneme první generaci, vyráběnou v letech 1981 až 1989.

Předpremiéra (1980)

Lincoln se stal v roce 1980 posledním americkým výrobcem velkých automobilů, který přistoupil na zmenšení rozměrů svých full-size vozů. Nová modelová řada Lincoln Continental Mark VI (šestá generace Continentalu) sdílela společnou platformu Panther (motor V8, rámový podvozek, pohon zadních kol) s ostatními velkými modely koncernu Ford (Mercury Grand Marquis a Ford LTD Crown Victoria). Proti ročníku 1979 měl Continental rozvor zkrácený o 25 cm, jeho délka 5568 mm byla dokonce kratší o 35 cm a na váze ztratil přes čtyři metráky. Continental se střední úrovní výbavy dostal označení Town Car a kromě sedanu se dodával i v podobě dvoudveřového kupé s malými okénky v širokých zadních sloupcích (foto).

Continental 1980 se střední úrovní výbavy dostal označení Town Car a kromě sedanu se dodával i v podobě dvoudveřového kupé s malými okénky v širokých zadních sloupcích.

Lincoln Continental Town Car ročníku 1980 byl považován za mimořádně spolehlivý a prostorný automobil, takže byl často využíván jako taxi a v půjčovnách aut. Nebylo žádnou výjimkou, že tyto vozy ujely bez větších oprav přes 600 tisíc kilometrů. Dostatečně reprezentativní byl i design karoserie s žiletkově ostrými hranami blatníků a maskou chladiče ve stylu vozů Rolls-Royce. Continental Town Car modelového ročníku 1980 se dostal do showroomů na podzim 1979 a za rok se jich prodalo přes třicet tisíc.

Pod vlastním jménem

V roce 1981 rozdělil Lincoln typy Continental a Town Car do samostatných modelů. Zatímco Town Car zůstal tradičním full-size Lincolnem, Continental (s názvem změněným na Mark VI) se stal vozem střední velikosti (mid-size. Byl postaven na platformě Fox, sdílené s Fordovými modely Fairmont, Mustang a Thunderbird. Lincoln Town Car 1981 (foto) převzal tvary karoserie Continentalu 1980 prakticky beze změn. S rozvorem náprav 2979 mm byly jeho vnější rozměry 5568 x 1984 x 1420 mm (d x š x v).

Lincoln Town Car 1981 převzal tvary karoserie Continentalu 1980 prakticky beze změn.

Lincoln Town Car 1981 poháněl vidlicový osmiválec s objemem válců 4 942 cm3 (302 kubických palců) a výkonem 132 k (97 kW). Motor nesoucí označení 5.0L Windsor V8 měl nový systém vstřikování paliva TBI a řídicí jednotku EEC III, které přispívaly ke snížení spotřeby paliva. Celkem bylo v modelovém roce 1981 vyrobeno 32 839 vozů Town Car, včetně necelých pěti tisíc dvoudveřových verzí, jejichž výroba byla posléze pro nezájem zastavena.

Vylepšování po kapkách

V průběhu devíti let výroby Lincolnu Town Car první generace docházelo k různým drobným úpravám, ale styl vozu zůstal zachován. Objevovaly se také speciální série Signature Series, Designer Series a Cartier Series (foto) s vylepšenou výbavou. V roce 1983, kdy došlo k oživení americké ekonomiky, se roční výroba modelu Town Car zvýšila na 53 381 kusů a o rok později dokonce na 94 tisíc vozů. To už byl motor V8 vybaven řídicí jednotkou EEC IV, zvyšující výkon na 141 k (104 kW) a točivý moment na 339 Nm.

Cartier Series měla dřevěné výplně ve dveřích nahrazeny látkovými, stejnými jako na sedadlech. Ve středu volantu se objevila tlačítka houkačky.

Teprve v roce 1985 se Town Car dočkal výraznějších stylistických změn. Ostré konce blatníků se trochu zaoblily, nárazníky se více integrovaly do karoserie a změnil se design mřížky chladiče. Uvnitř byly dřevěné výplně ve dveřích nahrazeny látkovými, stejnými jako na sedadlech. Ve středu volantu se objevilo tlačítko houkačky. Town Car mohl být vybaven přehrávačem CD a stereo aparaturou s dvanácti reproduktory.

V roce 1986 si nové přísnější americké bezpečnostní předpisy vynutily přidání středového brzdového světla. Byly také vylepšeny opěrky hlav na předních sedadlech. Vícebodové vstřikování paliva přidalo motoru V8 na výkonu (152 k/112 kW). Modely 1988 (objevily se už na jaře 1987) měly mezi zadními světly panel z leštěného kovu a mřížka chladiče se vrátila k původnímu “vodopádovému” designu. Na přístrojové desce se objevila imitace dřeva. Poslední modelový ročník 1989 se pozná podle žlutých parkovacích světel na přídi.

Kromě běžné produkce se Lincolny čas od času objevovaly v různých prodloužených verzích. Jeden z nich (Lincoln Town Car Gold Wing Limousine z roku 1986) měl dokonce nahoru vyklápěné zadní křídlové dveře. Jednou z nejdelších prodloužených verzí byla šestikolová limuzína Lincoln Town Car XL-40, vyrobená v roce 1987 firmou National Coach Engineering.

Lincolny používali američtí prezidenti Calvin Coolidge, Franklin D. Roosevelt, Harry Truman, John F. Kennedy, Lyndon Johnson, Richard Nixon, Gerald Ford, Jimmy Carter a Ronald Reagan. Posledně jmenovaný používal pancéřovanou limuzínu Lincoln Town Car. Při pokusu o atentát v roce 1981 Reagana paradoxně pancéřování vozu neochránilo, ale naopak jej zranila kulka odražená od boku vozu. Poslední provedení prezidentské limuzíny postavené v roce 1989 na bázi Lincolnu Town Car první generace (foto) používal George Bush starší.

Poslední provedení prezidentské limuzíny postavené v roce 1989 na bázi Lincolnu Town Car první generace používal George Bush starší.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas