Chevrolet Malibu (1964–1983): Následník Chevelle

Název kalifornského města Malibu používal Chevrolet zpočátku pro luxusní verze modelu Chevelle. Od roku 1978 se stalo Malibu samostatným typem.

Divize Chevrolet amerického koncernu General Motors (GM) se rozhodla vstoupit do modelového roku 1964 hned pěti modelovými řadami. K malému Corvairu s vzduchem chlazeným motorem vzadu, o něco větší Chevy II/Nova, sportovní dvoumístné Corvettě a velkým (full-size Bel Air/Biscayne/Impala přibyl zcela nový vůz střední velikosti (mid-size), nazvaný Chevelle. Tento model, postavený na bázi koncernové platformy (A-body s rozvorem 115 palců (2921 mm), se měl stát protiváhou konkurenčního Fordu Fairlane. Generální manažer Bunkie Knudsen představil Chevelle novinářům v srpnu 1963 a brzy potom začala sériová výroba. Pro modely Chevelle s bohatší výbavou a přizdobenou karoserií byl hned od začátku zvolen název Malibu (podle města v Kalifornii, proslulého svými plážemi).

Chevelle Malibu (1964–67)

První Chevrolet Chevelle Malibu s rozměry karoserie 4925 x 1895 x 1372 mm (d x š x v) se v modelovém roce 1964 nabízel ve verzích čtyřdveřový sedan, dvoudveřové Sport Coupe se střechou hardtop (foto), kabriolet a kombi. Proti základním modelům Chevelle 300 a 300 Deluxe měl luxusněji vybavený interiér s čalouněním v kombinaci vinylu a látky, silnými koberečky, odlišným volantem atd. Model Malibu SS (Super Sport) dodávaný v podobě dvoudveřového hardtopu a kabrioletu měl navíc anatomická sedala, středovou konzolu s řadicí pákou čtyřrychlostní manuální převodovky nebo automatu Powerglide a speciální kryty 14palcových kol.

Kupé Chevrolet Chevelle Malibu 1964 se střechou hardtop.

Chevelle Malibu si bylo možné koupit s řadovým šestiválcem o objemu 3,2 litru a výkonu 120 koní (hardtop stál 2538 dolarů) nebo s vidlicovým osmiválcem small-block (4,6 l/195 k), který byl zhruba o 300 dolarů dražší. Komu to nestačilo, mohl si pořídit verzi RPO L77 (220 k), L30 (V8 250 k) nebo L74 (V8 300 k). Vozy Chevelle (včetně Malibu) měly vpředu nezávislé zavěšení kol s dvojitými rameny a vzadu tuhou nápravu. Pérování měly na starosti vpředu i vzadu vinuté pružiny. Na všech kolech byly bubnové brzdy. Prodejní úspěch Chevelle dosvědčovala bilance modelového roku 1964: 338 296 prodaných vozů.

Do roku 1965 vstoupilo Malibu (stejně jako ostatní vozy Chevelle) s přepracovanou přední maskou a většími zadními světly. Nové nárazníky prodloužily vůz o 10 cm. Novinkou byl 5,4litrový motor V8 z Corvetty s výkonem 350 k (258 kW). Netrvalo dlouho a svými výkony jej zastínil model SS-396, poháněný motorem Turbo-Jet V8 (L37) big-block (6,5 l/375 k). Chevelle Malibu ročníku 1966 se vyznačoval stylistickými změnami na přídi a zádi. Zaoblenými tvary se více podobal velkým Chevroletům. Zadní okno hardtopu bylo uloženo v “tunelu” tvořeném širokými zadními střešními sloupky. Novým modelem byl čtyřdveřový hardtop Sport Sedan. Rok 1967 nepřinesl mnoho nového, kromě na přání montovaných předních kotoučových brzd a snížení výkonu motoru V8 5.4 na 325 koní.

Malá designová revoluce (1968–72)

V modelovém roce 1968 byly Malibu a ostatní Chevelle důkladně přestylizovány. Boky zvlněné ve stylu láhve Coca-Coly a částečně splývající linie střechy u dvoudveřových hardtopů (foto) byly doplněny dopředu skloněnou přídí a stříškami nad světlomety. Dvoudveřové modely měly nyní rozvor náprav zkrácený na 112 palců (2845 mm), zatímco sedany a kombi jej měly prodloužený na 116 palců (2946 mm). Na vnějších rozměrech se to ale projevilo jen nepatrně. Všechny modely Malibu měly nyní stěrače předního okna skryté pod kapotou a novou přístrojovou desku s kruhovými přístroji. Luxusní sedan a kupé Malibu Concours měl vylepšená sedadla, čalouněné dveřní panely a palubní desku obloženou imitací dřeva.

V roce 1968 byly Chevelle Malibu důkladně přestylizovány. Dvoudveřový hardtop měl boky zvlněné ve stylu láhve Coca-Coly a částečně splývající linii střechy.

Základní motor V8 4.6 byl v roce 1968 nahrazen pětilitrovým s výkonem 203 k (150 kW). O rok později jej doplnil 5,7litrový V8 350 s výkony 255 a 300 k. Raritou byl model COPO 9562 se sedmilitrovým motorem V8 427 a výkonem 425 koní. V roce 1969 se Chevelle stal nejoblíbenějším americkým vozem střední třídy a SS-396 nejprodávanější muscle-car v USA. Třírychlostní automat Turbo Hydra-Matic byl nyní dostupný u všech modelů.

V roce 1970 se levnější modely Chevelle 300 přestaly dodávat, takže Malibu byl vedle SS-396 a nového SS-454 (V8 7.4, 360 k) jediným dostupným modelem řady Chevelle. Měl novou přední masku s dvojitými světlomety vně mřížky chladiče, zadní světla se přemístila do nárazníku. Šestiválec zvýšil objem na 4,1 litru a výkon na 155 koní, V8 se nabízel s objemem 6,6 litru a výkonem až 350 koní.

Se dvěma světlomety v hranatých rámečcích a čtyřmi kruhovými zadními světly přišlo Malibu a ostatní modely Chevelle v roce 1971. Po šesti letech se vrátil small-block V8. U všech motorů byl snížen výkon, aby mohly spalovat nízkooktanový bezolovnatý benzin. Byl to první krok k plánovanému zavedení katalyzátorů v roce 1975. Ročník 1972 se obešel bez větších změn a pro hardtopy a kabriolety byl posledním.

Rozloučení s Chevelle (1973–77)

Pro modelový rok 1973 byl Chevrolet Chevelle/Malibu zcela přepracován. Základním modelem byl Chevelle Deluxe, do středu nabídky byl umístěn Malibu a vrcholem řady se stala Laguna. Dvoudveřové kupé (foto) mělo zadní část střechy částečně splývající se zavazadelníkem, bezrámová okna dveří a pevné sloupky B, schopné poskytnout ochranu cestujících při převrácení vozu. Masivní “pětimílové” nárazníky chránily karoserii při nárazech malou rychlostí. Kupé mělo rozvor 112 palců (2845 mm) zatímco rozvor u sedanu a kombi byl o 10 cm delší.

Dvoudveřové kupé Chevelle Malibu 1973 mělo splývající zadní část střechy, bezrámová okna dveří a pevné sloupky B, schopné poskytnout ochranu cestujících při převrácení vozu.

Všechny modely měly nový podvozek s obvodovým rámem a vpředu se standardně montovaly kotoučové brzdy. K pohonu zadních kol si bylo možné vybrat z pěti motorů. Řadový šestiválec s objemem 4,1 litru měl výkon 110 koní, stejně jako pětilitrový motor V8. Základním motorem pro Lagunu byl small-block V8 5.7 (145 k). Za příplatek si bylo možné opatřit výkonnější motory V8 s objemem válců 5,7 a 7,4 litru (175 resp. 245 k).

Model Chevelle Deluxe byl v roce 1974 zrušen, takže Malibu se stalo základním typem řady Chevelle. Malibu Classic měl neobvyklé svislé uspořádání čtyř obdélníkových světlometů. Modely Super Sport nahradil typ Laguna S-3.

Konečně pod svým jménem (1978-83)

Malibu se v modelovém roce 1978 stalo nástupcem Chevelle. Chevrolet Malibu první samostatné generace používal stále koncernovou platformu A, tentokrát ale s rozvorem zkráceným na 108 palců (2743 mm). Přes menší rozměry poskytoval více prostoru nad hlavami a pro nohy cestujících i pro jejich zavazadla. Zákazníci si mohli vybírat mezi třemi typy karoserií, čtyřdveřovým sedanem (foto), kombi a dvoudveřovým kupé. Nabízely se pouze dvě úrovně výbavy – Malibu a Malibu Classic. Série Malibu Classic Landau měla dvojtónovou karoserii a vinylovou střechu. Malibu, stejně jako předchůdce Chevelle, posloužilo jako designový základ pro pickup El Camino.

Sedan Malibu s klasickou stupňovitou zádí měl zpočátku šest bočních oken. Z úsporných důvodů byla okna zadních dveří pevná, bez větracích okének.

Sedan s klasickou stupňovitou zádí měl zpočátku šest bočních oken. Z úsporných důvodů byla okna zadních dveří pevná, bez větracích okének (ty mělo jen kombi). Snad to mělo podpořit prodej klimatizací. Od modelového roku 1981 už měly sedany čtyři boční okna a při faceliftu v následujícím roce dostalo Malibu novou platformu G, ostřejší rysy a čtyři světlomety na přídi. Čtyřdveřové Chevrolety Malibu často sloužily jako podnikové a policejní vozy (9C1).

Zadní kola Chevroletu Malibu poháněly vidlicové šestiválce se zdvihovými objemy 3,3 l (95 k) a 3,8 l (110 k) a samozřejmě také vidlicové osmiválce s výkony 140 až 170 koní. Od roku 1982 se v nabídce motorů objevily vznětové motory V6 (85 k) a V8 (105 k). V letech 1979 až 1981 se Malibu vyrábělo v továrně GM v Mexiku s řadovými šestiválci 4,1 litru a 5,7litrovým V8 (260 k).

Poslední Chevrolet Malibu se zadním pohonem byl vyroben v roce 1983. Pak nastala dlouhá přestávka, až v roce 1997 se objevilo nové Malibu s předním pohonem, které se vyrábí dodnes. Jeho poslední generace se dokonce prodávala u nás. Tyto moderní vozy už ale do našeho Veterána nepatří.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas