Alfa Romeo 147: Evropský Vůz roku 2001

Tento hatchback nepatří ještě mezi veterány, vyráběl se v letech 2000 až 2010. Přesto si svým designem a jízdními vlastnostmi zaslouží naši pozornost.

Na přelomu tisíciletí nastal čas, aby italská automobilka Alfa Romeo nahradila svoje kompaktní vozy řady 145/146 novým modelem. Ten se pod názvem 147 a interním označením Tipo 937 poprvé představil na turínském autosalonu v roce 2000 a zaujal okamžitě svým originálním designem. Jeho tvůrcem byl (stejně jako u většího modelu 156) italský designér Walter de’Silva (*1951) a německý průmyslový návrhář Wolfgang Egger. Walter de’Silva začal svoji kariéru u Fiata, pokračoval ve studiu I.DE.A a v letech 1986–1999 pracoval pro Alfu Romeo, kde se stal šéfem jeho Centro Stile. Potom odešel do koncernu Volkswagen, kde zpočátku působil u automobilek SEAT (společně s Eggerem) a Audi. Od roku 2007 je šéfem designu celého koncernu VW.

Krásná a výkonná

Alfa Romeo 147 se nejdříve představila v třídveřové (foto) a brzy potom v pětidveřové verzi. Obě karoserie měly stejné vnější rozměry: rozvor 2546 mm, délku 4170 mm, šířku 1729 mm a výšku 1442 mm. Vpředu se Alfa 147 pyšnila úzkou trojúhelníkovou maskou ve stylu některých starších modelů 6C 2500 a neotřelým tvarem světlometů, kombinujícím kruhový a oválný tvar. Klínový boční profil podtrhoval prolis ve výši hliníkové kliky předních dveří. Kliky zadních dveří u pětidveřové verze byly skryty v černě lakovaném rámu okna dveří. Ani záď vozu nepostrádala originalitu. Zadní okno ve tvaru zaobleného pětiúhelníku bylo ve středu doplněno brzdovým světlem a stěračem. Vůz se mohl pochlubit slušným součinitelem odporu vzduchu – 0,32.

Třídveřový hatchback Alfa 147 (Tipo 937) se poprvé představil na turínském autosalonu v roce 2000 a zaujal originálním designem.

Také design interiéru nijak nezaostával za exteriérem. Přístrojová deska z měkčeného plastu je rozdělená středovým panelem s ovládacími prvky rádia a klimatizace. Sportovní charakter vozu podtrhuje krásně tvarovaný tříramenný volant a kaplička s kruhovými přístroji. Přední sedadla mají výborné boční vedení.

Základní pohonnou jednotkou byl vpředu napříč umístěný čtyřválcový šestnáctiventilový zážehový motor se dvěma svíčkami na válec (Twin Spark) a objemem 1598 cm3, dosahující maximálního výkonu 105 k (77 kW) při 5600 min-1 a točivého momentu 146 Nm při 4200 min-1. Výkonnější verze šestnáctistovky měla 120 koní a komu i to nestačilo, mohl zvolit dvoulitr s výkonem 150 koní. V tom případě se mohl těšit z maximální rychlosti 208 km/h. V roce 2003 byla nabídka motorů rozšířena o vznětový čtyřválec 1.9 JTD s výkonem 140 k (103 kW).

Alfa 147 GTA
V roce 2002 uvedla Alfa Romeo špičkový model 147 GTA (foto) vybavený vidlicovým šestiválcem s objemem 3179 cm3 a maximálním výkonem 250 k (184 kW). Výkonný motor umožňoval dosáhnout maximální rychlost 246 km/h a zrychlení vozu z nuly na stovku za 6,3 s. Alfa 147 GTA byla o něco delší (4213 mm) a širší (1764 mm). Rozšíření v oblasti podběhů si vynutily použité pneumatiky 225/45 R17. Vizuálně se GTA lišila od “normální” 147 hlavně přídí s otvory přidanými mezi maskou a světlomety a rozšířenými prahy. První modely byly vybaveny šestistupňovou manuální převodovkou, později se do GTA montovaly sekvenční převodovky Selespeed s ovládáním páčkami na volantu. Celkem bylo vyrobeno 5 029 sportovních vozů Alfa Romeo 147 GTA.

V roce 2002 uvedla Alfa Romeo špičkový model 147 GTA poháněný vidlicovým šestiválcem s objemem 3179 cm3 a maximálním výkonem 250 k.

Londýnská tuningová firma Autodelta dodávala “převrtanou” verzi 147 GTA s motorem V6 3.7, dávající výkon až 328 k (242 kW) a také verzi s přeplňováním Rotrex a výkonem rovných 400 koní.

Inovace

Koncem roku 2004 byla Alfa Romeo 147 přestylizována ve vlastním studiu Centro Stile Alfa (nyní již vedeném Wolfgangem Eggerem) tak, aby se více podobala modelům 159 a Brera. Nejvíc změn se odehrálo na přídi (foto). Trojúhelníková maska byla nyní širší a vyplněná čtvercovou mřížkou. Trojice hlavních světel byly umístěny pod trojúhelníkovými kryty z čirého plexiskla. Změnil se i tvar dolních vzduchových vstupů. Vzadu se trochu pozměnila koncová světla. Drobné změny se objevily i v interiéru.

Koncem roku 2004 byla Alfa Romeo 147 modernizována. Trojúhelníková maska byla širší a vyplněná čtvercovou mřížkou. Trojice hlavních světel byly umístěny pod kryty z čirého plexiskla.

Novinky se postupně objevovaly také pod kapotou a na podvozku. Vznětový motor 1.9 JTDm (Multijet) 16V měl výkon zvýšený na 150 koní a točivý moment na 305 Nm. Stejný motor se montoval i do spřízněného kupé Alfa Romeo GT (Tipo 937C). Pro přední poháněnou nápravu se pod označením Q2 začal koncem roku 2006 nabízet samosvorný šnekový diferenciál Torsen B, který výrazně zlepšoval jízdní vlastnosti na suchu i za mokra.

V průběhu výroby Alfy Romeo 147 se nabízela řada menších sérií vozů s vyššími výkony motoru nebo bohatší výbavou. Za všechny jmenujme například edice Linea Rossa (2004), Ducati Corse (2007) s výkonem vznětového motoru JTD 170 k a diferenciálem Torsen (Q2) a Quadrifoglio Verde (2008). Model Alfa 147 Ti poháněl dvoulitr s výkonem 150 k a navíc měl sportovní naladění podvozku, výkonnější brzdy a 17palcová kola z hliníkové slitiny ve stylu “Toora”. Nechyběl spoiler nad zadním oknem a sportovní sedadla čalouněná černou kůží.

Alfa 147 ve sportu

Od roku 2003 se pro závodní vozy Alfa 147 GTA Cup, poháněné dvoulitrovým čtyřválcem s výkonem 220 koní, pořádaly závody Alfa 147 Challenge. V roce 2005 se tato série pořádala jako doplněk závodů WTCC (World Touring Car Championship) a vítězem byl Ir Eoin Murray. Český rallye jezdec Martin Rada (foto) se s vozem Alfa Romeo 147 2.0 TS s výkonem 200 koní zúčastnil Rally Monte Carlo. V roce 2009 byl druhý ve skupině N3 a v roce 2012 první ve skupině 8 (celkově 42.).

Český rallye jezdec Martin Rada se s vozem Alfa Romeo 147 2.0 TS s výkonem 200 koní zúčastnil Rally Monte Carlo.

Alfa Romeo 147 vyhrála v letech 2003 a 2004 italský šampionát Superturismo (jezdci Tavano a de Micheli). Krátce se také účastnila v britském mistrovství cestovních vozů (tým JSM) a nejlépe se umístila na třetím místě v Oulton Parku.

Při různých testech Alfy 147 se kromě chvály designu a jízdních vlastností objevovaly i připomínky například k příliš citlivému řízení, neohrabanému řazení nebo omezenému vnitřnímu prostoru (včetně zavazadelníku s objemem jen 280 litrů). Modely 147 GTA a 147 Autodelta GTA testoval Jeremy Clarkson ve své televizní show Top Gear.

Kromě prestižního titulu Evropský vůz roku 2001 (těsně před Fordem Mondeo a Toyotou Prius) získala Alfa Romeo 147 řadu dalších ocenění. V roce 2000 to byl Zlatý volant německého časopisu Bild am Sonntag, o rok později titul Auto Europa 1 časopisu Auto Bild. Úspěchy sklidil i ve Francii (za design) a Brazílii (importovaný vůz roku 2002).

Kompaktní Alfa Romeo 147 se vyráběla deset let a z továrny v Pomigliano d’Arco poblíž Neapole (kdysi se zde vyráběly Alfasudy) jich za tu dobu vyjelo kolem 580 tisíc. Dost jich dosud jezdí i u nás a mimo Evropu se prodávaly také v Austrálii. V květnu 2010 nahradil Alfu 147 model Giulietta.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas