Armand Peugeot

Automobilka Peugeot je po mercedesu druhá nejstarší značka na světě, která nepřetržitě vyrábí dodnes. Její první benzinový automobil s motorem daimler vyjel již v roce 1890. Předcházely ho kostice do korzetů a mlýnky na kávu.

Armand Peugeot (1849-1915)

Podnikatel

Armand Peugeot

Armand Peugeot (*1849) byl počat v revolučním roce 1848, kdy to v celé Evropě vřelo. Politické změny poněkud podvázaly rozvoj úspěšného rodinného podniku bratrů Peugeotů (otce a strýců), kteří ve francouzském Valentigny od roku 1810 bohatli na velkovýrobě mlýnků na kávu a dalších potřeb pro domácnost. Výtečný artiklem byly i ocelové kostice do dámských korzetů. Armandovi se dostalo dobrých soukromých učitelů a zkušenosti sbíral v průmyslovém anglickém Leedsu. Po návratu přebírá rodinný podnik a pro plánovanou výrobu bicyklů zakládá továrnu v Beaulieu. Spojí síly s pařížským Léonem Serpolletem a roku 1889 prezentují tříkolku s parním dvouválcem a mimořádně bohatým čalouněním sedadel. Vůz totiž jinak příliš nepruží.  Peugeot za tento samohyb na přiloženém nekvalitním dobovém snímku získal Řád čestné legie. 

Armand Peugeot

Slévárna Peugeotu dodává ocel firmě Panhard-Levassor, vyrábějící v licenci zážehové motory Gottlieba Daimlera. Peugeot zve Němce do své nové továrny a v roce 1890 představuje dva vlastní čtyřkolé vozy s benzinovým motorem V2, umístěným u zadní poháněné nápravy. Jsou to první automobily ve Francii, váží asi 550 kg a zapalování směsi má na starost platinová trubička v hlavě válců, zvnějšku rozžhavená  doběla plynovým hořákem.  

Pár měsíců nato podniká auto náročný test jako doprovodné vozidlo cyklistického závodu z Paříže do Brestu. Během anabáze dlouhé 1200 km se vyskytla jediná porucha – úplně se rozsypal diferenciál, ale šikovný kovář jej dal během jediného dne dohromady.  

Armand Peugeot

V prvním automobilovém závodě na světě (Paříž-Bordeaux-Paříž, 1894, 1200 km, foto nahoře) peugeoty dojely na 2.-4. místě, za parní tříkolkaou de Dion-Bouton, která ve finiši spálila dřevěné části své karoserie. Jako desátí přijíždějí bratři André a Edouard Michelinové s peugeotem obutým do svých pneumatik. Armand Peugeot je pyšný i na sportovní výkony svých zákazníků. V prospektu přetiskuje notářský zápis z 18. srpna 1895: „Pan hrabě Cognard s chotí,  mechanikem, 75 kg zavazadel a hlídacím psem překonal svatogotthardský průsmyk toliko silou motoru kvadricyklu peugeot.“

 Armand Peugeot se v roce 1896 odhodlává ke stavbě vlastního spalovacího motoru, ale nezíská souhlas spolumajitele bratránka Eugéna, a tak 2. dubna 1896 ve východofrancouzském Audincourtu zakládá Automobilku Peugeot. Jeho 125 zaměstnanců týdně vyrobí jediný vůz (roční prodělek 52 000 franků, auto stálo 7000 až 25 000 franků), v roce 1898 však produkci ztrojnásobí a za rok 1900 vyrobí již 520 vozů. Dělníci mají podíl na zisku, vlastní pojišťovnu a příspěvky na stravu i bydlení.

Armand Peugeot

 V Sochaux, kde má dnes značka centrálu, se rodí nákladní vozy a Armand provozuje velkou speditérskou firmu. Protipólem je malý Peugeot Bebe (1905), vyvinutý mladým Ettorem Bugatti. Armand Peugeot se bohužel nedočkal syna, a tak podnik převedl na synovce. Když v létě 1913 předával otěže největší francouzské automobilky s tržním podílem 20 %, zbývaly mu pouhé dva roky života.   

Zdeněk Vacek