Rolls-Royce Phantom I (1925–31): Začátek dlouhé cesty

Nástupcem slavného modelu Rolls-Royce Silver Ghost se stal typ New Phantom, později přejmenovaný na Phantom I. Vyráběl se také v americkém Springfieldu.

U kolébky světově proslulé britské značky Rolls-Royce stáli elektromechanik Henry Royce (1863–1933) a baron Charles Steward Rolls (1877–1910). Henry Royce začal podnikat v roce 1884 a svůj první vůz, dvouválcový Royce 10, postavil v roce 1904 ve své dílně v Manchesteru. Vůz byl představen Charlesu Rollsovi, nadšenému propagátoru motorismu, importérovi a majiteli obchodního zastoupení C.S.Rolls & Co ve Fulhamu. Rolls byl vysokou úrovní vozu uchvácen a přesvědčil Royce, aby mu svěřil výhradní prodej a aby se pokusil zkonstruovat víceválcové automobily, kterým dával přednost. Dohodli se, že vozy budou prodávat pod značkou Rolls-Royce a první z nich, dvouválcový Rolls-Royce 10 hp vystavili v prosinci 1904 v Paříži. V polovině března 1906 založili společnost Rolls-Royce Limited a nabídli veřejnosti akcie v hodnotě sto tisíc liber, aby mohli zahájit stavbu továrny na jižním okraji Derby. Vyráběly se zde dvouválcové modely 10 hp, tříválcové 15 hp, čtyřválcové 20 hp a typ 30 hp, poháněný šestiválcem s rozvodem SV.


Vylepšený a výkonnější šestiválec s objemem 7428 cm3 se montoval do typu Rolls-Royce 40/50 hp. Tento model se na dlouhou dobu stal jediným vyráběným vozem značky Rolls-Royce a založil proslulost firmy. Po uvedení modelu Phantom v roce 1925 se typ 40/50 zpětně přejmenoval na Silver Ghost (stříbrný duch). Celkem jich bylo v Anglii vyrobeno přes šest tisíc a když v roce 1921 otevřel Rolls-Royce druhou továrnu v americkém Springfieldu (Massachusetts), bylo zde postaveno dalších 1 700 "Springfieldských duchů".


Přichází přízrak


Phantom (přízrak, přelud, fantom) se stal v roce 1925 nástupcem slavného typu Rolls-Royce Silver Ghost. Vůz uvedený jako New Phantom poháněl řadový šestiválec s objemem 7 668 cm3, tvořený dvěma bloky po třech válcích, společnou hlavou válců s rozvodem OHV a zdvojeným zapalováním se dvěma svíčkami na válec (foto). V roce 1928 byla litinová hlava válců nahrazena hliníkovou. Výkon se neuváděl, byl prý dostatečný, ale z různých pramenů se dá zjistit, že měl kolem 108 koní (80 kW). Phantom se vyráběl v anglickém Derby i americkém Springfieldu. Specifikace evropských a amerických phantomů se mírně lišily. Americké byly například od začátku vybaveny centrálním mazáním (phantomy z Derby jej dostaly až později). Phantom měl oddělenou čtyřstupňovou převodovku (americký třístupňovou) spojenou přes pogumovanou tkaninu se suchou spojkou a hnacím hřídelem propojenou s diferenciálem umístěným vzadu.


New Phantom poháněl řadový 7,7litrový šestiválec, tvořený dvěma bloky po třech válcích a společnou hlavou válců s rozvodem OHV.


New Phantom používal stejný žebřinový rám jako Silver Ghost. Obě tuhé nápravy byly odpérované půleliptickými listovými péry (zadní typu cantilever). Všechna čtyři kola měla bubnové brzdy, přední byla ovládána mechanicky, zadní  s pomocí posilovače podle licence Hispano-Suiza. Americké modely zpočátku přední brzdy neměly.


Karoserie na přání
Rolls-Royce dodával pouze kompletní podvozky. Karoserie vyráběly specializované karosárny zvolené zákazníkem. Firem dodávajících karoserie pro vozy Phantom I byla celá řada. V Anglii to byly zejména karosárny (v abecedním pořadí) Barker, Binder, Hibbard & Darrin, Hooper, James Young, Martin & King, Maythorne & Sons, Mulliner, Park Ward, Smith & Waddington, Thrupp & Maberly a Windover. Všechny tyto karoserie měly jedno společné – masivní chladič připomínající řecký chrám se svislou mřížkou a lichoběžníkovou horní částí. Zátku chladiče zdobila slavná soška "Spirit of Ecstasy" (duch extáze), nazývaná také "Emily", "Silver Lady" nebo "Flying Lady". Navrhl ji v roce 1911 anglický sochař Charles Robinson Sykes a modelem mu stála Eleanor Velasco Thorntonová, milenka barona Montagu.


Phantomy z Derby měly standardně rozvor náprav 3645 mm, velké modely měly rozvor prodloužený na 3823 mm. Z velkého množství zakázkových karoserií Phantomu I, které si můžete prohlédnout ve fotogalerii, převažovaly saloony a otevřené tourery a roadstery. Nechyběly ani limuzíny s pevnou střechou , landaulety s odkrytým prostorem pro řidiče (Brougham de Ville) nebo obráceně s odkrytou zadní částí (Enclosed Drive Landaulette od Mullinera). Méně obvyklým typem karoserie byl například Dual Cowl Phaeton od karosárny Thrupp & Maberly (foto) nebo Jarvis Torpedo se špičatou zádí.

 
Karosárna Thrupp


Americké phantomy standardně "oblékala" karosárna Brewster & Co. se sídlem na Long Islandu, kterou Rolls-Royce vlastnil. Modely s prodlouženým rozvorem měly v americké verzi (často se jim říkalo Springfield Phantom) rozvor náprav 3721 mm. V továrně ve Springfieldu se Phantomy I montovaly v letech 1926 až 1931. Mimořádně elegantní a luxusně vybavený Rolls-Royce Phantom I Riviera Town Brougham s karoserií Brewster (foto) měl pozlacené ozdoby na karoserii, interiér měl výplně z mahagonového nebo ořechového dřeva. Jeden z desíti vyrobených vozů byl skvěle restaurován a prodán v aukci za půl milionu eur. V roce 2003 vyhrál na soutěži elegance v Pebble Beach.


Stylový Phantom I Derby Speedster měl na zakázku vyrobenou karoserii Brewster s mimořádně velkými světlomety.


V roce 1929 byl New Phantom nahrazen modelem Phantom II (vyráběl se do roku 1936) a od té doby se prvními phantomu říkalo Phantom I. Celkem bylo v anglickém Derby vyrobeno 2269 kusů a v americkém Springfieldu 1240 kusů Phantomů I. Phantomy se pak vyráběly dál až do začátku druhé světové války (Phantom II a III) a po ní pokračovaly od roku 1950 až do roku 1991 v Crewe (Phantom IV až VI). Po dvanáctileté přestávce se Phantomy opět vyrábějí pod názvy Phantom, Phantom Drop Head Coupé (kabriolet) a Phantom Coupé.


Fotogalerie s popisky obrázků:


Karel Haas