SEAT Ibiza 1. generace: Italský design a německá technika

SEAT Ibiza je už přes třicet let nejprodávanějším španělským vozem. První generace měla italskou karoserii a s technikou pomohly Karmann a Porsche.

Automobilku SEAT (Sociedad Española de Automóviles de Turismo) byla založena v květnu 1950 jako společný podnik španělského státu a italské společnosti Fiat. V roce 1953 vyjel z barcelonské továrny Zona Franca první automobil značky SEAT, licenčně vyráběný Fiat 1400. Následovaly další modely SEAT nižší třídy podle licence Fiat, například 600 (1957–73) včetně čtyřdveřového modelu 800, 850 (1966–74), a 127 (1972–83). Pomineme-li vlastní typ SEAT 133 (1974–79), který se nápadně podobal Fiatu 126, byl po rozchodu s Fiatem v roce 1982 prvním modelem vyvinutým vlastními silami SEAT Ibiza.


SEAT Ibiza (jméno dostal podle jednoho z baleárských ostrovů) vycházel z platformy modelu SEAT Ronda (přestylizovaný Fiat Ritmo) a při jeho vývoji pomáhali španělským konstruktérům renomované evropské firmy. Na návrhu karoserie Ibizy se SEAT domluvil s Giorgettem Giugiarem (Italdesign), do výroby jej připravila německá karosárna Karmann z Osnabrücku a pohonné ústrojí s převodovkou bylo vyvinuto ve spolupráci s Porsche. Za poplatek 7 marek za každý vůz mohlo být na bloku motoru vyraženo "System Porsche".


Pařížská premiéra


Světovou premiéru si SEAT Ibiza první generace (projekt S1, interní kód 021A) užil v říjnu 1984 na pařížském autosalonu v Porte de Versailles, ale jeho výroba v barcelonském závodu Zona Franca byla zahájena již 27. dubna 1984. K prvním španělským zákazníkům se ibizy dostaly v červenci téhož roku. Zpočátku se vyráběla pouze třídveřová verze (foto), které dal Giugiaro čisté, jednoduché tvary s plochou, dopředu se svažující kapotou, velkými okny kabiny a černými plastovými nárazníky. V době, kdy byl Giugiaro osloven aby navrhl karoserii ibizy, pracoval na designu druhé generace Volkswagenu Golf (navrhl i první generaci). Jeho návrh ale nebyl vedením VW přijat a byl proto použit po úpravách pro první generaci modelu SEAT Ibiza. Třídveřový hatchback měl rozvor náprav 2447 mm a vnější rozměry 3638 x 1610 x 1394 mm.


Třídveřový SEAT Ibiza měl čisté, jednoduché tvary s plochou, dopředu se svažující kapotou, velkými okny kabiny a černými plastovými nárazníky.


První Ibiza měla moderní koncepci s motorem vpředu napříč pohánějícím přední kola. Porsche vyvinul pro Ibizu dvojici řadových čtyřválcových kapalinou chlazených motorů s rozvodem OHC (hlava válců Heron) a objemy 1193 resp. 1461 cm3.  Menší motor měl s karburátorem Pierburg maximální výkon 60 k (44 kW), větší s karburátorem Weber 85 k (63 kW). Od ledna 1985 se Ibiza nabízela také se vznětovým motorem Fiat (1714 cm3, 56 k). Fiat rovněž dodával čtyřválce s objemem 903 cm3 a výkonem 44 k (32 kW), montované do nejlevnějšího provedení Ibizy, modelu Junior.

Pět dveří a vstřikování paliva

V říjnu 1986 byla nabídka modelu Ibiza rozšířena o pětidveřovou variantu (foto) s šesti bočními okny a výhodou snazšího nastupování na zadní sedadla. Rozvor náprav a vnější rozměry se proti třídveřové verzi nezměnily a také objem zavazadlového prostoru zůstal na hodnotě 320 litrů (po sklopení zadních sedadel 1200 litrů). Zároveň byl vylepšen tlumič výfuku a zavedena šestiletá záruka proti prorezavění karoserie.


V říjnu 1986 byla nabídka modelu Ibiza rozšířena o pětidveřovou variantu s šesti bočními okny a výhodou snazšího nastupování na zadní sedadla.


Během výroby dostávaly ibizy postupně výkonnější motory s jednobodovým vstřikováním paliva do sacího potrubí. Nejdříve přišel na řadu 1,5litrový motor s katalyzátorem (1.5i KAT) a výkonem 90 k (66 kW), po něm 1,2i s výkonem 71 k (52 kW). V roce 1988 dostal 1,5litrový motor vícebodové vstřikování, takže výkon vzrostl na 100 koní. Tento motor používala sportovně střižená Ibiza SXi, dosahující rychlost 184 km/h. Výkonová spirála byla završena v roce 1991 motorem s objemem 1675 cm3 a výkonem 103 k (76 kW).


Modernizace


Kromě motorů docházelo postupně i k modernizaci karoserie a interiéru. Koncem roku 1988 dostala Ibiza přední masku se čtyřmi vodorovnými lištami v barvě vozu, novou přístrojovou desku a volant, přepracované topení a větrání a nově tvarovaná sedadla. Ještě rozsáhlejší změny potkaly ibizu v roce 1991 pod názvem New Style. Vpředu se objevily nové světlomety integrované s bílými směrovými světly a nová maska chladiče (foto). Nové byly také nárazníky (vpředu se spoilerem) a větší zpětná zrcátka.


Při faceliftu v roce 1991 se vpředu objevily nové světlomety integrované s bílými směrovými světly a nová maska chladiče.


Současně s faceliftem byla uvedena verze Sportline s motorem 1,7 litru, vybavená centrálním zamykáním, elektricky ovládanými okny předních dveří, rozšířenými podběhy kol a sportovními předními sedadly s vyššími opěrkami hlavy. V roce 1992 se stal SEAT Ibiza společně s Toledem oficiálním vozem olympijských her v Barceloně.


Ibiza se prodávala ve třech verzích výbavy (L, GL a GLX) a dočkala se i řady speciálních edicí, prodávaných pod názvy Del Sol, Disco, Chrono, Designer, Fashion atd. Po zpřísnění emisních předpisů došlo ke snížení výkonů motorů a proto byla pro švýcarský trh vyvinuta turbo verze motoru 1.5 s výkonem 109 k (80 kW).


Ibiza ve sportu


Rok po představení první generace typu SEAT Ibiza bylo založeno závodní oddělení SEAT Sport. Na bázi ibizy vyvinulo dvě závodní verze; pro silniční soutěže španělského mistrovství v rallye to byla Copa SEAT Ibiza a pro závody na šotolině Ibiza Bimotor. Copa SEAT Ibiza sloužila v letech 1985 až 1988 mladým španělským závodníkům k získání zkušeností. Pro šotolinové soutěže španělského mistrovství v rallye byl v roce 1986 připraven zajímavý prototyp SEAT Ibiza Bimotor (foto) se dvěma 1,5litrovými motory s celkovým výkonem 280 koní. Motor umístěný vpředu poháněl přední nápravu a zadní kola poháněl motor umístěný vzadu. Josep María Serviá získal s tímto vozem několik vítězství.


V roce 1986 byl postaven zajímavý prototyp SEAT Ibiza Bimotor se dvěma 1,5litrovými motory s celkovým výkonem 280 koní.


Koncepty: kabriolet a Proto C

V letech 1986 až 1991 vznikly postupně čtyři prototypy kabrioletu Ibiza Cabrio. První byla v roce 1986 černá Ibiza Cabriolet, kterou navrhl Elias Bacoulas ze studia Proto Design. O rok později se na autosalonu v Barceloně objevila červeně nalakovaná Ibiza Cabrio od americké společnosti ASC. Třetí prototyp vytvořil v roce 1989 Italdesign, dnes je tento vůz součástí sbírky historických vozů společnosti SEAT. Čtvrtý, bílý prototyp vznikl v roce 1991 na základě modernizované Ibizy New Style.

Na pařížském autosalonu v roce 1990 vzbudil pozornost koncept Proto C, vytvořený italským návrhářem Giorgiem Giugiarem. Tato studie byla přípravou na druhou generaci ibizy, neboť byla postavena na platformě koncernu Volkswagen.

Nejúspěšnější a nejprodávanější model značky SEAT je na trhu už přes 30 let a v současnosti se vyrábí jeho čtvrtá generace. Od premiéry v roce 1984 až do ukončení výroby první generace v Zona Franca v roce 1993 bylo prodáno přes 1,3 milionu vozů. Život první ibizy ale pokračoval dál, neboť v roce 1997 koupili licenci čínský výrobce Nanjing Automobile Group a malajsijský Lion Group. Přepracovaná Ibiza se začala vyrábět pod názvy Eagle a Nanjing Yuejin Soyat (výroba 2003 až 2008). Druhá generace ibizy se vyráběla v letech 1993 až 2002 opět s karoserií navrženo Giugiarem ale s technikou zcela v režii skupiny VW, jejíž součástí se SEAT stal v roce 1986. Do dnešních dnů vzniklo úctyhodných 5 milionů vozů SEAT Ibiza.

Fotogalerie s popisky obrázků:


Karel Haas