Toyota Camry V10: Americký úspěch

Toyota Camry je nejprodávanějším sedanem v USA. Úspěšné tažení zahájila první generace V10, vyráběná v letech 1982 až 1986.

Název "Camry" je anglickým fonetickým přepisem japonského slova kanmuri, což znamená "korunu". Toyota používala tradičně korunu pro názvy svých modelů, počínaje Toyotou Crown (1955). Následovaly Corona (1957), což je latinský výraz pro korunu a Corolla (1966) znamenající malou korunu. Označení "Camry" se objevilo poprvé už v lednu 1980 u sedanu Toyota Celica Camry. Tento vůz nevycházel z modelu Celica (jak by se dalo soudit podle jména), nýbrž z typu Carina (A40/A50). Vyráběl se v továrně Tsutsumi Plant (prefektura Aichi) a byl předchůdcem první generace Toyoty Camry, která se ve stejné továrně začala vyrábět v březnu 1982.


Dvojčata Camry a Vista


Pod továrním kódem V10 začala Toyota v roce 1977 vyvíjet rodinný automobil střední velikosti nazvaný Camry. Jeho dvojče určené především pro domácí trh dostalo jméno Vista. Po drtivém dopadu palivové krize se konstruktéři snažili navrhovat lehčí a úspornější vozidla. Stále větší počet výrobců přecházel na začátku osmdesátých let na přední pohon. Sedan Camry byl od začátku vyvíjen s ohledem na export zvláště do Severní Ameriky, ale i do Evropy a Austrálie. Musel být proto dostatečně velký a jeho vzhled musel vyhovovat americkému vkusu. Na těchto trzích mu byla jedním ze soupeřů Honda Accord. Ve srovnání s Accordem měl sedan Camry prostornější karoserii a větší motory. Nahrazoval Toyotu Corona T130, vyráběnou od roku 1978.    


Čtyřdveřová Toyota Camry V10 (foto) měla rozvor náprav 2600 mm, délku 4400 mm, šířku 1690 mm a výšku 1395 mm. Hranatá karoserie s plochou střechou a velkými okny měla masivní plastové nárazníky a ochranné lišty na bocích. Benzinová nádrž s objemem 55 litrů byla umístěna pod zadními sedadly, takže zbylo více místa pro zavazadla. Modely určené pro japonský trh měly pravostranné řízení a vpředu dvojici obdélníkových světlometů umístěných po stranách jednoduché mřížky chladiče. Vozy určené na export do USA se lišily čtyřmi menšími obdélníkovými světlomety a maskou chladiče. Při testování ve větrném tunelu byl zjištěn součinitel odporu vzduchu 0,38.


Čtyřdveřová Toyota Camry V10 měla hranatou karoserii s plochou střechou a velkými okny. Před poškozením chránily masivní plastové nárazníky a lišty na bocích.


Motor byl umístěn pod přední kapotou napříč a poháněl přední kola. Od začátku se Camry dodávalo s řadovým čtyřválcem 1S-LU s objemem 1832 cm3, rozvodem OHC a výkonem 90 k (66 kW), spřaženým s pětirychlostní manuální převodovkou. Od července 1982 se nabízel čtyřstupňový automat a od srpna téhož roku čtyřválec 2S-ELU s objemem zvýšeným na 1995 cm3, vstřikováním paliva a výkonem 107 k (79 kW). O rok později se k japonským dealerům Toyota Diesel Store začaly dodávat vozy Camry s přeplňovanými vznětovými motory 1C-TL, které měly při objemu 1,8 litru výkon 80 koní. Od června 1984 se dala Toyota Camry pořídit s dvoulitrovým dvouvačkovým motorem 3S-GELU ve dvou verzích s výkony 140 nebo 160 koní.


Moderní podvozek měl nezávislé zavěšení předních kol typu MacPherson s pérováním vinutými pružinami a hřebenovým řízením, zadní kola byla zavěšena na rovnoběžných ramenech a vzpěrách MacPherson. Vpředu mělo Camry odvětrávané kotoučové brzdy a vzadu bubnové brzdy.


Liftback a facelift
Nedlouho po sedanu se začala vyrábět i verze liftback (foto) se šikmou zadní stěnou vyklápěnou směrem nahoru. Výrazně se tak usnadnil přístup do zavazadlového prostoru a navíc měl liftback nižší odpor vzduchu (Cx= 0,36). Při pohledu zboku se liftback lišil od sedanu většími trojúhelníkovými okny za zadními dveřmi.


Liftback měl šikmou zadní stěnu vyklápěnou směrem nahoru. Výrazně se tak usnadnil přístup do zavazadlového prostoru.


Sedany Toyota Camry určené pro japonský trh se začaly nabízet ve čtyřech úrovních výbavy LT, XT, SE a ZX. Modely Lumiere a XE přišly na trh v červnu 1984 a špičkový GLi TwinCam v květnu 1985. Venkovní zpětná zrcátka se zpočátku montovala na přední blatníky, od května 1983 se začala objevovat na dveřích. V červnu 1984 přišly na trh faceliftované modely s novou přední maskou (foto), přepracovanými nárazníky a zadními světly. V interiéru se objevila nová přístrojová deska a zvětšená odkládací schránka před sedadlem spolujezdce.


Facelift v roce 1984 přinesl novou přední masku, přepracované nárazníky a dva přední světlomety.


Americký rekordman


Palivové krize v sedmdesátých letech donutily Američany přecházet na menší a úspornější vozy. Američtí výrobci se nestačili dostatečně rychle přizpůsobit tomuto trendu a toho dokonale využili Japonci k exportu svých vozů do USA. Prodej modelu Camry V10 byl ve Spojených státech zahájen v březnu 1983 a v prvním roce se prodalo přes 52 tisíc vozů. V roce 1985 stoupl počet prodaných vozů Camry na 128 tisíc. Zákazníci měli na výběr sedan nebo liftback s ručně ovládanou pětirychlostní převodovkou nebo za příplatek čtyřstupňovým automatem ve spojení s dvoulitrovým benzinovým čtyřválcem s výkonem 92 k (69 kW). Toyota nabízela v USA dvě úrovně výbavy DX (deluxe) a LE (luxury edition). Později byly zařazeny do standardní výbavy nárazníky v barvě karoserie, nastavitelný sklon volantu, elektrické nastavování zpětných zrcátek atd. V modelovém roce 1984 rozšířil nabídku 1,8litrový turbodiesel s výkonem 73 k (54 kW). Při faceliftu v roce 1985 dostalo Camry mj. jednodílné světlomety, širší pneumatiky a tužší odpružení zadních kol.


Úspěšný dovoz japonských vozů do USA vyvolal napětí mezi oběma zeměmi a proto se Toyota začala zajímat o vybudování výrobních kapacit na americké půdě. Po neúspěšném jednání s Fordem o výrobě Camry v jeho továrně se Toyota dohodla v roce 1984 s General Motors na montáži modelu Toyota Corolla v kalifornském Fremontu a jeho prodeji pod názvem Chevrolet Nova. Pro druhou generaci Camry postavila Toyota vlastní továrnu v Georgetownu (Kentucky).


Dnes se Toyota Camry vyrábí v desáté generaci (V10 až V50, XV10 až XV50) a je nejprodávanějším sedanem v USA. V roce 2013 se zde Toyotě podařilo dosáhnout neuvěřitelné mety 10 milionů prodaných vozů (za 30 let). Z nich je prý v provozu ještě kolem 6,4 milionů a těch z první generace přes sedm set! Autor článku měl možnost řídit Toyotu Camry deváté generace s automatickou převodovkou na trase Washington DC – New York a bylo to příjemné svezení.


Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas