Volkswagen Golf I (1974–1983): Zrod etalonu

Nástupcem legendárního Volkswagenu Brouk se stal hatchback Golf s motorem vpředu napříč a předním pohonem. Karoserii navrhl Giorgetto Giugiaro.

Volkswagen Käfer neboli Brouk završil svoji 36 let dlouhou kariéru 1. července 1974, kdy ve Wolfsburgu vyrobili poslední vůz (jeho výroba pak pokračovala v Mexiku a Brazílii). Ještě předtím, v květnu téhož roku představila automobilka Volkswagen nástupce nazvaného Golf.

Složitý vývoj

Šéf koncernu VW Heinrich Nordhoff sázel až do konce šedesátých let na konstrukce se vzduchem chlazeným motorem vzadu, zákazníci je však byli stále méně ochotni akceptovat. Nástupce Brouka vyvíjelo a připravovalo do výroby Porsche pod vedením Ferdinanda Piëcha. Jedním z prototypů byl  EA 266 s vodou chlazeným motorem umístěným uprostřed. Tyto práce zastavil koncem roku 1971 nový šéf VW Rudolf Leiding. Prototyp EA 276 s předním pohonem a vzduchem chlazeným motorem typu boxer, vyvíjený od roku 1969, byl přepracován na prototyp EA 337, který Hans-Gerd Wenderoth spolu s Wernerem Holstem a Franzem Haukem upravili na prototyp Golfu s vodou chlazeným motorem umístěným vpředu napříč a pohonem předních kol.

Návrhem samonosné karoserie Golfu první generace (Typ 17) byl pověřen známý italský designér Giorgetto Giugiaro, šéf studia Ital Design. Giugiaro dal Golfu moderní vzhled, nijak nezakrývající podobnost s větším modelem Passat první generace (B1), jehož karoserii rovněž navrhl. Nový Passat  (vyráběný od roku 1973) a Golf vyvedli koncern Volkswagen z odbytové krize.

Tři a pět dveří

První přišel na řadu Golf (foto) s kompaktní třídveřovou karoserií (rozvor 2400 mm, délka 3705 mm, šířka 1610 mm a výška 1390 mm). V zádi měl nahoru výklopné třetí dveře (víko), umožňující přístup do poměrně velkého zavazadlového prostoru (0,35 m3). Do široké mřížky chladiče byly zakomponovány kruhové hlavní světlomety, přední směrovky byly umístěny v nárazníku. Jednoduchý interiér měl koženkové výplně dveří a obdélníkovou konzolu s přístroji a rádiem před dvouramenným volantem.

Golf s kompaktní třídveřovou karoserií měl v zádi nahoru výklopné víko, umožňující přístup do poměrně velkého kufru.

Kapalinou chlazený zážehový čtyřválec s rozvodem OHC byl uložen vpředu napříč a poháněl přední kola. Motor převzatý z Audi 80 měl objem válců 1457 cm3 a dával 70 koní (51,5 kW). Měl litinový blok válců a hlavu z hliníkových slitin. Dodávku paliva zajišťoval spádový karburátor Solex. Na podzim 1974 rozšířil nabídku model s menším čtyřválcem z Audi 50 o objemu 1096 cm3 a maximálním výkonu 50 k (37 kW). O něco později se začal nabízet Golf poháněný vznětovým čtyřválcem 1.5D (objem 1471 cm3) se stejným výkonem jako menší benzinový motor. Golf s tímto motorem a spotřebou kolem pěti litrů na 100 km se stal jedním z nejúspornějších kompaktních vozů sedmdesátých let (kompaktů s dieselem bylo tehdy jako šafránu). Nedlouho po třídveřovém hatchbacku začal Volkswagen vyrábět pětidveřovou verzi Golfu (foto). Měla stejný rozvor (2400 mm) i vnější rozměry. V létě 1978 dostal Golf I plastové nárazníky a o dva roky později širší zadní světla a upravenou přístrojovou desku.

Pětidveřový Golf měl stejný rozvor (2400 mm) i vnější rozměry s třídveřovou verzí.

GTI

V červnu 1976 se zrodila legendární sportovní modifikace Golf GTI (projekt EA195) s motorem z Audi 80 GTE o objemu 1588 cm3, jehož výkon 110 k (81 kW) postačoval k dosažení maximální rychlosti 182 km/h a zrychlení z nuly na sto za 9,2 s. Golf GTI měl vpředu kotoučové brzdy s vnitřním odvětráváním a přídavný chladič oleje. Na přední nápravě se objevil stabilizátor a na zadní regulátor brzdicí síly podle zatížení. Vzhledem k výkonu a rychlosti byl nutností posilovač brzd. Uvnitř mělo GTI tříramenný volant a koncovku řadicí páky ve tvaru golfového míčku. Karoserie (foto) měla plastové rozšíření podběhů kol, pneumatiky 175/70 HR 13, větší přední spoiler a červeně orámovanou mřížku chladiče. Zezadu se GTI poznalo podle černě orámovaného zadního okna.

Karoserie Golfu GTI měla plastové rozšíření podběhů kol, pneumatiky 175/70 HR 13, větší přední spoiler a červeně orámovanou mřížku chladiče.

Jetta, Caddy a Cabrio

Volkswagen Golf první generace se stal v roce 1979 základem pro verzi se stupňovitou zádí, nazvaný Jetta. VW Jetta (Typ 16) měl stejný rozvor jako Golf I, byl ale delší (4195 mm) a o 2 cm vyšší (1410 mm). Měl odlišnou příď s obdélníkovými světlomety (foto) a stupňovitou záď se zvětšeným zavazadlovým prostorem (510 litrů). Jetta se vyráběla v dvoudveřové i čtyřdveřové verzi a měla hodnotnější výbavu včetně velurových sedadel. Se základní cenou 12 395 DM byla o dva tisíce marek dražší než srovnatelný Golf I.

Jetta měla odlišnou příď s obdélníkovými světlomety a spoilerem pod plastovým nárazníkem.

Jetta se nabízela s benzinovými motory s objemy 1,1 až 1,8 litru (výkony v rozsahu 50 až 112 koní) a 1,6litrovými vznětovými motory s výkonem 54 k (s turbodmychadlem 70 k). Protipólem Golfu GTI se v roce 1980 stala Jetta GLI. Do roku 1984 se vyrobilo kolem 600 tisíc modelů Jetta. V Mexiku se prodávaly pod názvem Atlantic a v Jižní Africe jako VW Fox.

Na bázi Golfu byla v roce 1979 vyvinuta užitková verze Caddy. V letech 1983–1992 se pickupy Caddy vyráběly v jugoslávském montážním závodě TAS v Sarajevu (200 tisíc kusů). Kromě verzí s otevřeným nákladovým prostorem se Caddy dodávaly s různými skříňovými nástavbami.

Zajímavou karosářskou variantou se v březnu 1979 stal otevřený Golf Cabriolet (foto), vyvinutý a vyráběný v karosárně Karmann v Osnabrücku. Plátěná střecha se po stažení skrývala pod nevzhledným krytem za zadními sedadly. Posádku chránil bezpečnostní oblouk za předními sedadly. Golf Cabrio se dodával ve verzích GLS (1,5 l/70 k) a GLi (1,6 l/110 k) a vyráběl se až do roku 1993, kdy byl nahrazen kabrioletem na bázi Golfu III.

VW Golf Cabriolet byl vyvinutý a vyráběný v karosárně Karmann. Plátěná střecha se po stažení skrývala pod nevzhledným krytem za zadními sedadly.

V roce 1981 se do prodeje dostala úsporná verze Golf Formel E s drobnými aerodynamickými úpravami (spoilery) a odlišným převodováním. O rok později se představil VW Golf GTD s turbodieselem 1.6 s výkonem 70 k (51 kW). Golf se stal oblíbeným objektem mnoha tuningových úprav. Německé firmy jako Kamei, ABT, Zender, Spies nebo Kempen se snažily o vylepšení vzhledu různými spoilery, odlišnými nárazníky či světly. Úplnou raritou byla úprava firmy Nordstadt, které se podařilo po podélném rozříznutí rozšířit karoserii o 210 mm. Tento Supergolf poháněl osmiválec z Porsche 928.

VW Golf I si získal oblibu i za mořem. Stal se prvním německým vozem, montovaným ve Spojených státech (Westmoreland v Pennsylvánii). V USA a Kanadě dostal název Rabbit (králík) a od evropského provedení se lišil postranními parkovacími světly a většími nárazníky. V Mexiku se prodával pod jménem Caribe a v Jižní Africe jako Citi (tam se údajně vyráběl až do roku 2009).

Golf první generace se vyráběl deset let a vzniklo jich přes 6 milionů. Sloužily spolehlivě a v extrémních případech dokázaly najet až milion kilometrů. Na frankfurtském autosalonu IAA 1983 se představil Golf druhé generace. Povyrostl ve všech směrech a délkou se přiblížil čtyřmetrové hranici. Koncepce s předním pohonem se nezměnila, zůstaly zachovány i základní rysy Giugiarovy karoserie. Dnes se prodává sedmá generace a od roku 1974 se jich vyrobilo cca 30 milionů. Golf se stal etalonem kategorie nižší střední třídy (segment C).

 Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas