Vignale: Od Topolina k Tatře 613 (1. část)

Alfredo Vignale založil svoji karosárnu v roce 1948 v Turíně. Pro svoje kreace využíval především podvozky vozů Fiat, Ferrari, Alfa Romeo, Lancia a Maserati.

Alfredo Vignale se narodil v roce 1913 v Turíně. Jeho otec zde pracoval jako mistr lakovny v karosářské firmě Stabilimenti Farina, kterou vedl Giovanni Farina, starší bratr slavného Battisty "Pinin" Fariny. Alfredo začal v této firmě pracovat už v sedmnácti letech a uplatnil svůj nesporný technický talent. Se stavbou karoserií ale začal až mnohem později, ve věku 33 let. Tehdy vyměnil svůj starý motocykl za malý Fiat Topolino a jeho prorezlou karoserii nahradil za hliníkovou podle vlastního návrhu. Jeho Topolino se líbilo a brzy vyrobil druhou karoserii, která zaujala redaktora anglického časopisu Autocar.

Povzbuzen zájmem o svoji práci založil Alfredo v roce 1948 na Via Cigliano v Turíně vlastní karosářskou dílnu Carrozzeria Vignale. Do začátku mu finančně pomohli jeho bratři Giuseppe a Guglielmo, ale hlavně Angelo Balma. Do znaku firmy umístil velké V a slavnou turínskou dominantu, věž Mole Antonelliana. Jeho firma začala získávat zakázky především od italských výrobců automobilů Fiat, Ferrari, Alfa Romeo, Lancia a Maserati, ale i mnoha jiných. Prvním úspěchem byl oceněný návrh karoserie pro Fiat 1500. V roce 1949 karosoval závodní vůz BRM V-16, následovalo několik karoserií sportovních vozů Ferrari. Návrhy často svěřoval svému příteli Giovannimu Michelottimu, se kterým dříve pracoval v Stabilimenti Farina. Alfredo Vignale ale zůstával šéfem designu a dával příležitost i několika dalším stylistům svého studia.


Zákazníky karosárny Vignale byly především italské automobilky. Karoseriím Vignale navrženým a postaveným na italských podvozcích se budeme věnovat v první části tohoto článku. Ty ostatní a také novodobou historii Vignale si budete moci připomenout v druhé části.


Ferrari
Uznání a věhlas získal Vignale především díky spolupráci se značkou Ferrari. Na podvozku Ferrari 166 Inter postavil v roce 1950 hezké kupé a dvoumístný roadster se stahovací střechou. Podvozek Ferrari 212 Export mu v dalším roce posloužil ke stavbě zajímavého kupé a spyderu. V roce 1952 zaujaly jeho karoserie na podvozku Ferrari 225 S a 340 Mexico (foto). Posledně jmenované kupé bylo postaveno pro závod Carrera Panamericana a v roce 2011 bylo v aukci prodáno za 3 685 000 dolarů.


Kupé Ferrari 340 Mexico Berlinetta bylo postaveno v roce 1952 pro závod Carrera Panamericana a v roce 2011 bylo v aukci prodáno za 3 685 000 dolarů.


Ferrari s karoseriemi Vignale vyhrály v letech 1951 až 1953 třikrát slavný závod Mille Miglia. Nejdříve to byli Luigi Villoresi a Pasquale Cassani na kupé Ferrari 340 America, o rok později Giovanni Bracco a Alfonso Rolfo na třílitrovém Ferrari 250 S a v roce 1953 vyhráli Giannino Marzotto a Marco Crosara na spyderu Ferrari 340 America.


Výroba karoserií pro Ferrari pokračovala v roce 1953 modelem 212 Inter (jeho tvary vycházely ze závodního typu 340 Mexico) a 250 Europa. Na tomto podvozku vzniklo originálně tvarované kupé a dvoumístný spyder 250 Europa MM. Pro pátý (a nadlouho poslední) ročník závodu Carrera Panamericana postavil Vignale několik spyderů 340 MM. Karoserie navržená Michelottim měla za opěrkou hlavy řidiče velkou svislou ploutev. Některé stylistické prvky z kupé 250 Europa se objevily u Ferrari 375 America z roku 1954. V dalších letech zakázky od Ferrari ustaly, výjimkou bylo Ferrari 330 GT Shooting Brake z roku 1968 s avantgardně řešenou zádí.


Fiat
Důležitým partnerem byl pro Vignale největší italský výrobce Fiat. První vozy s karoserií Vignale a podvozkem Fiat využívaly mechaniku typu 1100. Postupně vznikla na tomto podvozku řada elegantních kupé s názvy Coupe, Charmant, Antibes, Mignon, Orticella, Desiree a v roce 1956 Printemps (foto).


První vozy s karoserií Vignale a podvozkem Fiat využívaly mechaniku typu 1100. Na obrázku je kupé Fiat 1100 Printemps.


Podvozky vozů Fiat 1400/1900 využil Vignale na začátku padesátých let ke stavbě několika kupé a kabrioletů s názvy jako Orchidea, Primula a Coupé Speciale (1400) nebo Coupé Ducato (1900). Mechaniku sportovního kupé Fiat 8V s dvoulitrovým hliníkovým motorem V8 (karoserie vyráběla pro Fiat Siata) použil Vignale v roce 1953 ke stavbě kabrioletu a několika kupé. Jedno z nich vyhrálo nedávno ve své třídě soutěž elegance v Pebble Beach. Zvláště agresivní vzhled měla tři vyrobená kupé Demon Rouge (1954).


Brzy po uvedení Fiatu 600 v roce 1955 představil Vignale svoji vlastní interpretaci tohoto lidového vozidla, které motorizovalo Itálii. Po půvabném kupé Vignale 600 Rendes Vous následovaly malé série Cherie a Sabina a plážová vozítka Spiagetta a Multipla Spiaggia (vycházela z Fiatu 600 Multipla). Další úpravy Multiply se jmenovaly Giardinetta, Furgone a Camioncino (malý pickup). Když Fiat zvětšil objem "šestistovky" na 750 cm3, nabízel Vignale kupé a spyder s tímto motorem a pro licenční NSU-Fiat připravil kupé Neckar-Jagst 770 Riviera.


Bez povšimnutí nenechal Vignale ani maličký Fiat 500, nástupce Topolina. V roce 1957 vznikl půvabný spyder Mickey Mouse a o rok později kupátko Minnie. Spolupráce s Fiatem pokračovala u typu 1300/1500 (1960–64), jehož mechanické díly využil Vignale ke stavbě tří odlišných kupé a spyderu Glenn. Velkosériový model 850 posloužil v letech 1964–65 ke stavbě karosářských verzí Berlina, Coupe, Spyder a Sportivo. Také velké modely Fiat 1800/2100/2300 našly svůj protějšek v podobě dvou kupé s karoserií Vignale.


Alfa Romeo, Lancia a Maserati   
Se zakázkami pro Vignale nezůstávali pozadu ani další italské automobilky. Pomineme-li malé italské výrobce (Abarth, Cisitalia, OSCA, Siata), patřily k nejdůležitějším Alfa Romeo, Lancia a Maserati. V roce 1953 použil Vignale podvozek Alfy Romeo 1900 ke stavbě dvou kupé s osobitými tvary přídě a o pět let později postavil kolem padesáti kupé na podvozku Alfa Romeo 2000 (foto).


Vignale postavil kolem padesáti kupé na podvozku Alfa Romeo 2000. Jednotlivé vozy se lišily v detailech.


Lancia se více orientovala na sportovní vozy než Fiat a proto od ní Vignale dostával více zakázek. První bylo v roce 1952 kupé Lancia Aurelia B52, které navrhl Michelotti. Vpředu mělo čtyři světlomety a na bocích široké chromované lišty. V letech 1957 až 1962 vyrobil Vignale 1584 kabrioletů Lancia Appia ve dvou sériích (dvoumístný a 2+2). Znaky Vignale měly na bocích i prototyp Grand Lusso a kupé Appia Lusso (těch vyrobil Vignale 477).

Jedním z nejdůležitějších partnerů karosárny Vignale bylo Maserati. Prvním plodem spolupráce byl spyder Maserati A6GCS, určený pro světový šampionát sportovních vozů. Důležitější bylo sériově vyráběné Maserati 3500 GT Spyder (foto) s karoserií Vignale (v letech 1959–64 vyrobeno 245 vozů). Spolupráce s Maserati pokračovala modely Sebring (1962–69, design Michelotti), Mexico (1966–72, design Virginio Vairo) a Indy (1969–75, design Michelotti).


Zatímco karoserie kupé Maserati 3500 GT vyráběla karosárna Touring, spyder navrhl Michelotti a karoserie vyráběl Vignale.


Alfredo Vignale pokračoval ve své neobyčejně plodné činnosti až do předčasné smrti v roce 1969. O jeho práci měly zájem i automobilky mimo Itálii, včetně naší Tatry. O tom, a dalších osudech jména Vignale, si povíme v druhé části tohoto článku.


Fotogalerie s popisky obrázků:


Karel Haas