Alfa Romeo Super Flow: Čtyři Farinovy koncepty

V letech 1956 až 1960 postavila turínská karosárna Pinin Farina čtyři studie na podvozku závodní Alfy Romeo 6C 3000 CM.

Na začátku padesátých let minulého století omezila Alfa Romeo svoje závodní aktivity a řadu svých závodních vozů vyřadila. Pár jich bylo prodáno soukromým jezdcům a některé byly předány karosárnám Pinin Farina a Boano, aby si na nich postavily svoje koncepty. Battista Farina zvaný "Pinin" (1893–1966) dostal závodní kupé Alfa Romeo 6C 3000 CM (podvozek 1361.00128), jehož karoserii vyrobila Carrozzeria Colli. Byl to jeden ze šesti továrních závodních vozů, vyrobených pro sezonu 1953. S tímto vozem se Juan Manuel Fangio a spolujezdec Sana umístili v roce 1953 na druhém místě ve slavném závodu Mille Miglia. O pár minut dříve byli v cíli Italové Marzotto a Crosara na voze Ferrari 340 MM. Vůz s pětistupňovou manuální převodovkou poháněl legendární benzinový řadový šestiválec s objemem 3495 cm3, rozvodem DOHC a šesti karburátory Weber. Udávaný maximální výkon 270 k (199 kW) prý dokázal zrychlit závodní vůz až na 270 km/h. Závodní Alfa Romeo 6C 3000 CM s pohonem zadních kol měla trubkový prostorový rám, zadní nápravu DeDion a nezávislé zavěšení předních kol.

Super Flow I (1956)


Na turínském autosalonu v roce 1956 představil Battista "Pinin" Farina studii dvoudveřového kupé Alfa Romeo 6C 3000 CM Super Flow I (kresba), určené údajně pro zákazníka z Jižní Ameriky. Vůz s rozvorem náprav 2250 mm měl prosklenou střechu s panoramatickým předním a zadním oknem a nahoru výklopnými bočními okny (poloviční "gullwing"). Velmi nezvyklé byly výřezy pro kola v předních blatnících, zakryté společně se světlomety průhlednými kryty z plexiskla. Plochou příď zdobila typická trojúhelníková maska Alfy Romeo, na zadních blatnících mělo kupé Super Flow I vysoké ploutve vykloněné mírně do strany. Super Flow I byl nalakován bílou barvou, pruhy na bocích byly černé.  

Na turínském autosalonu v roce 1956 představil Pinin Farina studii dvoudveřového kupé Alfa Romeo 6C 3000 CM Super Flow I.

Super Flow II (1956)

Nedlouho po turínské premiéře Super Flow I se "Pinin" Farina pochlubil v Paříži dalším extravagantním kupé podobných tvarů, nazvaným Super Flow II (foto). Červené kupé s bílými pruhy na kapotě a na bocích mělo tentokrát plexisklové kryty jen před světlomety a v horní části zvýšených zadních ploutví. "Skleníková" kabina zůstala beze změn, příď se tentokrát obešla bez trojúhelníkové masky Alfy Romeo. Kupé využívalo stejný podvozek z Alfy Romeo 6C 3000 CM jako Super Flow I.

"Skleníková" kabina zůstala beze změn, příď se tentokrát obešla bez trojúhelníkové masky Alfy Romeo.

Super Flow III (1959)


V roce 1959 použil Farina stejný podvozek ke stavbě otevřené studie nazvané Spyder Super Sport (foto). Vůz měl premiéru na ženevském autosalonu a s předchozími studiemi jej spojovaly snad jen výrazné prolisy na bocích. Spyder Super Sport už neměl zadní ploutve (jejich éra už pomalu končila i v USA) a světlomety se obešly bez aerodynamických krytů. Za oběma sedadly měl spyder výstupky sahající až k zádi. Zaoblené přední okno mělo rám jen dole a na bočních koncích. Super Flow III byl celý bílý, jen na kapotě měl úzký červený proužek.

Otevřená studie Spyder Super Sport (Super Flow III) měla premiéru na ženevském autosalonu 1959. S předchozími studiemi ji spojovaly snad jen výrazné prolisy na bocích.

Superflow IV (1960)


Poslední Farinova studie na podvozku Alfy Romeo 6C 3000 CM se objevila v roce 1960 na ženevském autosalonu. Evidentní příbuznost s předchozími studiemi dává tomuto kupé s prosklenou střechou označení Super Flow IV (foto). Na autosalonu bylo vystaveno pod názvem Coupe Super Sport Speziale. Plexisklová střecha měla tentokrát středovou výztuhu a odnímatelné střešní díly, které se daly uložit pod zadním oknem. U světlometů se Farina vrátil k průhledným aerodynamickým krytům. Obrovské zadní okno bylo rozděleno příčkami na šest dílů. Hladká záď neměla (stejně jako Super Flow III) ploutve. V této podobě se koncept Super Flow IV dochoval až do dnešních dnů.


Poslední Farinova studie na podvozku Alfy Romeo 6C 3000 CM se objevila v roce 1960 na ženevském autosalonu.

Na čtyřech vývojových fázích konceptů Super Flow (někdy se označují také jako Superflow) předvedl Farina vývojové trendy padesátých a šedesátých let v oblasti tvarování karoserií. Některé stylistické prvky těchto konceptů se později objevily u sériových modelů Alfa Romeo, například u otevřeného modelu Spider Duetto, vyráběného od roku 1966.


Fotogalerie s popisky obrázků:


Karel Haas