Ford Fairlane (1955–56): Velké auto za polovic

Před šedesáti lety přišel Ford s modelem Fairlane, který se s šestiválcem nebo motorem V8 a délkou přes 5 metrů prodával za cenu kolem 2 000 dolarů.

Americký Ford vstoupil v modelovém roce 1955 do souboje s největším konkurentem Chevrolet s novými karoseriemi a výkonnějšími motory. Nový model Fairlane nahradil Crestline v roli špičkového provedení s nejvyšší úrovní výbavy. Název pocházel od rezidence Henryho Forda Fair Lane, která se nachází poblíž michiganského Dearbornu. Všechny modely Fairlane měly panoramatická přední okna (Cadillac, Oldsmobile a Buick je měly již o rok dříve), které zlepšovaly viditelnost z místa řidiče. Výrazným stylistickým prvkem byly nerezové lišty na bocích připomínající letícího ptáka a sahající od horních okrajů rámečků světlometů až po kruhová zadní světla.


Datum narození 1955

Nabízelo se šest druhů karoserie. Dvoudveřový Crown Victoria Skyliner (foto) měl přední část střechy z tónovaného plexiskla. Střecha byla rozdělena masivní nerezovou lištou na dvě části. Stejné dělení střechy mělo i dvoudveřové kupé Crown Victoria. Existovalo také "normální" kupé Victoria se střechou bez středových sloupků a bez rozdělené střechy. Kabriolet Fairlane Sunliner měl stahovací plátěnou střechu s děleným zadním oknem. Samozřejmě nemohly chybět ani tradiční čtyřdveřové sedany a prostorná třídveřová kombi Custom Ranch Wagon a pětidveřová Country Squire s mahagonovými bočními panely.


Dvoudveřový Fairlane Crown Victoria Skyliner měl přední část střechy z tónovaného plexiskla.


Zadní kola modelu Fairlane poháněl řadový šestiválec Mileage Maker s rozvodem OHV, jehož objem byl zvýšen na 3,7 litru (223 kubických palců) a jeho maximální výkon tak stoupl na 121 k (89 kW). Vidlicový osmiválec Y-8, který měl premiéru v roce 1954, se nyní nabízel ve dvou verzích. Slabší z nich s objemem 4,5 litru (272 ci) dával s dvojitým karburátorem a jedním výfukem 164 k (121 kW). S čtyřnásobným karburátorem a dvojitým výfukem pak ještě o 18 koní víc. Komu ani to nestačilo, mohl dostat 4,8litrový motor V8 z Thunderbirdu s výkonem 196 koní.


Fordy Fairlane ročníku 1955 měly nové podvozkové rámy s pěti příčnými členy a nové bubnové brzdy s průměrem 280 mm. Poprvé nabízel Ford (ještě ne přímo z továrny ale prostřednictvím dealerů) dvoubodové bezpečnostní pásy a klimatizaci Select Aire.


Modely 1956

Hlavní změny na karoserii Fordu Fairlane se v modelovém roce 1956 odehrály na přídi. Hustá nízká mřížka chladiče (Američané ji říkali egg crate, tedy přepravka na vejce) byla rozšířena do celého otvoru přídě, přičemž z boků do ní zasahovala pomocná světla v kapkovitých rámečcích (foto). Změnilo se i tvarování bočních lišt, typických pro Fairlane. Jejich přední část byla zakončena malým "ocáskem" a rozšířená zadní část byla rýhovaná a ukončená malou mřížkou. Rozvor náprav (2934 mm) a vnější rozměry (5042 x 1928 x 1534 mm) zůstávaly stejné jako u ročníku 1955 a dokumentovaly, že se jedná o model velikosti full size.


Kabriolet Ford Fairlane Sunliner ročníku 1956 je vystaven v kanadském Summerlandu (BC).


V nabídce motorů došlo v roce 1956 k několika změnám. Objevily se dva nové, výkonnější motory V8. Menší s objemem válců 4,8 litru dával 202 k/4600 min-1 a 208 koní s kompresním poměrem zvýšeným na 9:1. Fairlane s 202 k motorem zrychloval z nuly na 96 km/h za 10,7 s a překonával stomílovou hranici rychlosti (161 km/h). Ještě silnější byl motor V8 s objemem 5,1 litru, který dával na brzdě 225 koní.


Výroba a prodej kupé Fairlane Crown Victoria Skyliner klesl v roce 1956 na pouhých 603 kusů, novinkou byl čtyřdveřový hardtop Town Victoria, který byl hlavní zbraní proti konkurenčnímu Chevroletu Bel Air. Třídveřové kombi Parklane mělo zase za úkol soupeřit o zákazníky s Chevroletem Nomad. Efektní lesklý pás přes střechu zůstal jen u modelu Crown Victoria Coupé (foto). Méně okázalý byl dvoudveřový Club Sedan a Victoria Hardtop Coupe se sníženou linií střechy. Velkoprostorová osmimístná kombi reprezentoval pětidveřový Fairlane Country Sedan.


V roce 1956 se změnilo tvarování bočních lišt. Jejich přední část byla zakončena malým "ocáskem" a rozšířená zadní část byla rýhovaná a ukončená malou mřížkou.


Pohodlí a bezpečnosti cestujících byla věnována zvýšená péče. Fairlane 1956 měl novou klimatizaci, topení a osmielektronkové rádio, které samo vyhledávalo stanice. Místo měřidel měl Fairlane na přístrojovém panelu varovná světla tlaku oleje a dobíjení baterie. Velkou novinkou byl přechod od šestivoltového elektrického systému na 12 V. Všechny osmiválcové motory měly automatický sytič, šestiválce zůstaly u ručního ovládání. Bezpečnostní balíček Lifeguard obsahoval upínací pásy, polstrovanou přístrojovou desku (foto), volant s vnořeným středem a nové zpětné zrcátko. Model Fairlane 1956 s motorem V8 se prodával za 2 144 amerických dolarů, takže reklamní slogan "skvělé auto za polovinu ceny skvělého auta" nebyl daleko od pravdy.


Fairlane 1956 byl vybaven bezpečnostním balíčkem Lifeguard obsahujícím upínací pásy, vypolštářovanou přístrojovou desku a volant s vnořeným středem.


První generace Fordu Fairlane byla v roce 1957 vystřídána druhou generací, která byla ještě delší, širší a nižší a měla dvojité světlomety a zadní ploutve. Vývoj pokračoval dalšími pěti generacemi až do roku 1970. Výroba pak pokračovala do roku 1981 v Argentině a v Austrálii dokonce až do roku 2007.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas