Mercury Montclair (1955–1960): Velké M

Po dobu šesti let docházelo každoročně k obměnám velkého modelu Mercury Montclair, poháněného výhradně motory V8. Typickým znakem bylo velké M na přídi.

Značka Mercury, patřící do koncernu Ford, vyráběla od svého založení v roce 1939 středně drahé vozy, s úrovní nacházející se někde uprostřed mezi základní a luxusní výbavou. Dlouho přitom zůstávala u strategie jediného modelu. Teprve od roku 1952 začalo Mercury nabízet dva modely, Custom a Monterey a konečně v roce 1955 doplnil řadu Montclair, stojící na vrcholu nabídky. Jeho karoserie nezastírala podobnost se sesterským Lincolnem (vždyť až dosud patřil do divize Lincoln-Mercury). Na jaře 1955 Ford rozdělil divizi Lincoln-Mercury na dvě samostatné značky, takže Mercury Montclair vyráběla až do roku 1960 Mercury Division.


Mercury Montclair 1955


Není zcela jisté, odkud pochází název Montclair, ale většinou se historici přiklánějí k tomu, že bylo použito jméno města Montclair v New Jersey, oblíbeného u obyvatel vyšší třídy. Jelikož to byl špičkový model značky, nešetřilo se u Montclairu 1955 (foto) chromovanými ozdobami a dvoutónovým lakováním, aby se co nejvíce odlišil od ostatních vozů Mercury. Pozornost upoutávala především široká přední maska spojená s nárazníkem a propouštějící vzduch k chladiči otvory nad nárazníkem s jemným "ozubením" a v nárazníku. Zde byl otvor rozdělen třemi svislými příčkami. Světlomety byly shora chráněny stříškami v barvě karoserie. Zadní blatníky měly výrazný prolis ozdobený širokými lištami. Vzadu už nebylo tolik chromu, jen svislá koncová světla byla vsazena do širokých oválných rámečků. Častou ozdobou zádi bylo náhradní kolo umístěné zvenku v plechovém krytu.


Široká přední maska propouštěla vzduch k chladiči otvory nad nárazníkem s jemným "ozubením" a čtyřmi otvory v nárazníku.


Mercury Montclair 1955 se nabízel v podobě čtyřdveřového sedanu, dvoudveřového kupé hardtop a dvoudveřového kabrioletu. Kdo měl rád hodně světla v interiéru, mohl si pořídit kupé Sun Valley s velkým střešním oknem nad předními sedadly. Svými rozměry s rozvorem 3023 mm, délkou 5280 mm a šířkou 1941 mm se Montclair řadil do kategorie velkých vozů (full-size). Výškou 1488 mm byl ale nejnižším sedanem na americkém trhu. Pohon zadních kol zajišťoval vidlicový osmiválec Mercury V-292 Super-Torque s rozvodem OHV, objemem 4778 cm3 a výkonem 188 k (138 kW). Vůz s hmotností 1710 kg měl maximální rychlost 169 km/h. Celkem bylo v roce 1955 vyrobeno kolem 100 000 vozů Mercury Montclair, z toho jen 1 500 s "bublinovým" prosklením střechy.

Mercury Montclair 1956

Pro modelový rok 1956 prošel Mercury Montclair jen několika menšími kosmetickými úpravami karoserie (foto). Vpředu se na kapotě objevilo velké M (podle něj se vozům Mercury říkalo "big M") a změnilo se tvarování svislých sloupků nárazníku. Lišty na zadních blatnících byly umístěny výš a chromované plošky byly přemístěny směrem dolů. Boční lišty byly prodlouženy a směřovaly k dolnímu okraji této ozdoby. Změnil se tvar koncových světel a na víku kufru se objevilo další velké M. Novinkou byl čtyřdveřový hardtop (bez B sloupků), který měla v nabídce většina amerických výrobců. Rozměry se prakticky nezměnily, Montclair byl jen o 4 cm kratší. Pro kupé Sun Valley s prosklenou střechou to byl poslední ročník, neboť majitelé si stěžovali na velké horko v kabině.

Pro modelový rok 1956 prošel Mercury Montclair jen několika menšími kosmetickými úpravami karoserie.

Větší změna se dala nalézt pod přední kapotou. Montclair totiž dostal nový motor Ford Y-block V8 OHV s objemem 5115 cm3 a výkonem 210 až 225 koní. Nižší výkon byl vyhrazen pro modely s manuální třístupňovou převodovkou, vyšší pro vozy s třístupňovým automatem Ford-O-Matic. Maximální rychlost stoupla na 176 km/h.

V roce 1956 zavedl Ford bezpečnostní program Lifeguard v rámci kterého dostal Mercury Montclair standardně volant se zapuštěným středem, bezpečnostní zámky dveří, měkčí obložení přístrojové desky a na přání bezpečnostní pásy. Zajímavé provedení panelu přístrojů s vodorovnou stupnicí rychloměru zůstalo zachováno.

Mercury Montclair 1957 a 1958

Rok 1957 znamenal pro Mercury Montclair důležitou etapu změny stylu, předznamenanou konceptem  Turnpike Cruiser. Od něj převzal některé originální stylistické prvky karoserie, hlavně v zadních partiích. Narostly také rozměry, Montclair měl nyní s novým rámem podvozku rozvor náprav 3099 mm (122 palců), délka se přehoupla přes 5,36 metru a šířka přes 2 m. První modely 1957 měly vpředu dva světlomety, později přešly na čtyři (foto) s neobvyklým umístěním pomocných světel nad světlomety. Charakteristickým prvkem se staly nárazníky, tvořené dvěma ovály, mezi které bylo umístěno velké M. Neobvyklé bylo tvarování zadních blatníků s konkávními prolisy zakončenými šikmými koncovými světly.

První modely Montclair ’57 měly vpředu dva světlomety, později přešly na čtyři s neobvyklým umístěním pomocných světel nad světlomety.

Mercury uvedl v tomto roce nový model Turnpike Cruiser, který sesadil Montclair z trůnu špičkového modelu. Montclair ale používal stejný motor Lincoln Y-Block V8 368 s objemem 6029 cm3, který nabízel maximální výkon 294 k (216 kW) a krouticí moment až 549 Nm při 2600 ot/min. Kdo si připlatil, mohl dostat ještě silnější motor V8 383 s výkonem 330 koní.

Model Mercury Montclair 1958 se lišil jen několika úpravami karoserie. Zmizela pomocná světla nad světlomety a mřížka nad nárazníky, změnily se lišty na bocích a koncová světla. Při nezměněném rozvoru narostla délka na 5415 mm a šířka na 2057 mm. Prémiový model dostal jméno Park Lane a Turnpike Cruiser přešel pod Montclair, kde se stal modelem s nejvyšší úrovní výbavy.

Montclair 1958 poháněl motor Mercury Marauder 383 V8 s objemem 6282 cm3 a výkonem 330 k (243 kW). Vůz s hmotností skoro dvě tuny se s ním přiblížil hranici rychlosti 200 km/h a z klidu na stovku zrychlil v čase pod 9 s. Ze 133 tisíc prodaných vozů Mercury bylo přes 20 tisíc Montclairů.

Mercury Montclair 1959 a 1960

Stylistická cvičení na Montclairu pokračovala i v roce 1959. Vpředu se objevila nová, jednodušší maska chladiče, nad dvojitými světlomety se protáhly stříšky a zvětšilo se přední okno s dvojím zakřivením. Prolisy na bocích sahaly až k předním dveřím a pozměnilo se zadní okno i zadní světla. Délka vozu narostla na 5532 mm a kabriolet byl vyřazen z výroby. Pod kapotou zůstával motor Marauder 383 V8 se stejným výkonem. Tímto modelem oslavila značka Mercury dvacet let svého trvání.

Posledním ročníkem před dočasným vyřazením z výroby byl model Mercury Montclair 1960 (foto). Stylisté se tentokrát rozloučili s typickým "barokním" designem a daly vozu uhlazenější tvary. Dvojité světlomety byly přemístěny do nové přední masky a z boků zmizely složité prolisy. Místo nich měl Montclair širokou chromovanou lištu po celé délce vozu ve výši klik dveří. Šikmá zadní světla byla nahrazena svislými, integrovanými do nárazníku. Rozměry Montclairu kulminovaly na rekordních hodnotách rozvoru (3200 mm) a délky (5568 mm).

Posledním ročníkem před dočasným vyřazením z výroby byl model Mercury Montclair 1960.

Rekordní (pro model Montclair) byl i objem motoru Ford V8 série MEL: 7044 cm3. Maximum výkonu 314 k (231 kW) dosahoval při 4100 otáčkách a krouticí moment 624 Nm už při 2200 ot/min. Dvoutunový vůz s ním dosahoval rychlost 210 km/h. 

V roce 1961 Mercury vyřadil značky Montclair a Park Lane z výroby ve prospěch modelů Meteor a Monterey. Montclair a Park Lane byly znovu vzkříšeny v roce 1964 a vyráběly se až do roku 1969, kdy byly nahrazeny modely Mercury Marquis (1967–86) a sedmou generací Mercury Monterey (1969–74).

Fotogalerie s popisky obrázků:


Karel Haas