Cadillac 1956: Šedesát let

V roce 1956 uvedl Cadillac kromě standardních řad 60 a 62 také čtyřdveřový hardtop, kabriolet Eldorado Biarritz, kupé Eldorado Seville a luxusní modely Fleetwood.

V modelovém roce 1955 vyrobil Cadillac kolem 141 tisíc vozů, což byl pro tuto divizi koncernu General Motors rekord. Zároveň to byl jasný důkaz prosperity USA v polovině padesátých let minulého století. Ostatním výrobcům luxusních vozů (Fordův Lincoln a Chryslerův Imperial) se o takových číslech mohlo jen zdát. Vždyť dohromady prodali v roce 1955 jen kolem 40.000 vozů. Pro následující ročník počítal Cadillac s dalším růstem prodeje a proto dál rozšířil svoje výrobní kapacity.

Pro modelový rok 1956 připravil Cadillac celou plejádu modelů: sedan Sixty Special, kupé Sixty-Two, Sixty-Two Coupe de Ville, Sixty-Two Sedan de Ville, sedan Sixty-two, kabriolet Sixty-Two, kabriolet Eldorado Biarritz, kupé Eldorado Seville, sedan Fleetwood Sixty Special a limuzínu Fleetwood Seventy-Five.

Designér Harley Earl (1893–1969) ponechal karoserie modelů 1956 bez větších změn proti ročníku 1955. Za pozornost stojí jen jemnější mřížka chladiče, parkovací světla přemístěná níž do nárazníku a výrazný prolis na zadních blatnících ozdobený chromovanými "prstýnky." Erbovní znaky, u některých modelů doplněné názvem modelu, nahradily na bocích nápisy Cadillac. Jasným rozlišovacím znakem ročníku 1956 je šikmý nápis Cadillac, vyvedený psacím písmem v levé horní části přední masky. Navíc měly modely 1956 jako jediné napsaný letopočet (Nineteen Fifty-Six) na pravé straně přístrojové desky. Podívejme se nyní na jednotlivé modely podrobněji.

Série 62

Cenově níže položená série 62 (Sixty-Two) zůstala ve své čtvrté generaci u rozvoru náprav 3277 mm (129 palců) a také vnější rozměry se příliš nelišily. Dvoudveřové modely byly dlouhé 5636 mm a čtyřdveřové byly překvapivě kratší (5458 mm). Šířka přesahovala o tři centimetry 2 metry, výška byla 1575 mm. Na výběr byla chromovaná nebo zlatá mřížka chladiče. K dvoudveřovému hardtopu Coupe de Ville byl přidán Sedan de Ville série 62 (foto), první standardně vyráběný čtyřdveřový hardtop Cadillac (bez středových sloupků). Podobně jako kupé byl dražší a luxusnější než standardní sedan série 62. Nabízel se ve 23 barvách, které umožňovaly až 500 různých kombinací. Prodalo se jich téměř 42 tisíc, takže výrazně překonaly prodej sedanů.

Sedan de Ville série 62, první standardně vyráběný čtyřdveřový Cadillac bez středových sloupků.

Pod kapotou byl osvědčený vidlicový osmiválec s rozvodem OHV a objemem válců 5972 cm3 (365 ci). Maximální výkon 285 k (podle SAE) dosahoval při 4600/min. Standardně se vozy dodávaly s automatickou převodovkou Hydramatic, přenášející výkon motoru na zadní kola, odpružená půleliptickými listovými péry. Vpředu byly vinuté pružiny. Prodej série 62 dosáhl v roce 1956 rekordní hodnoty 134 502 kusů, z toho bylo 66 818 modelů De Ville.

Eldorado

Subsérie Eldorado se nabízela se dvěma typy karoserie, dvoudveřovým hardtopem nazvaným Seville (foto) a kabrioletem Eldorado Biarritz. Jména si půjčily od evropských měst ve Španělsku a Francii. Od ostatních cadillaců se lišily především jinak tvarovanými zadními ploutvemi, navazujícími na "raketová" koncová světla. Vpředu se na první pohled lišily dvoukřídlovou ozdobou na kapotě a kupé navíc čtyřmi světlomety. Celkem bylo v roce 1956 vyrobeno 6 050 modelů Eldorado.

Dvoudveřový hardtop Cadillac Eldorado Seville měl zadní ploutve totožné s kabrioletem Biarritz, navícměl čtyři světlomety.

Šestilitrový motor Cadillac V-8 s vrtáním 4 palce (101,6 mm), kompresním poměrem 9,75:1 a dvěma karburátory Carter dával 305 k (224 kW). Rozvor a délka obou vozů zůstaly stejné jako u dvoudveřových modelů série 62.

Fleetwood Sixty Special a 75

Další z variací modelového ročníku 1956 byl Cadillac Fleetwood Sixty Special (foto) s rozvorem 3378 mm (133 palců) a délkou 5738 mm. Tento vůz se podobal sérii 62, byl ale delší a lépe vybavený. Svoji nadřazenost dával najevo nápisy na předních blatnících pod erby Cadillac a chromovanými "raketami" na zadních blatnících. Luxusně vybavený interiér měl nově tvarovanou přístrojovou desku s odkládací schránkou nezvykle umístěnou uprostřed pod hodinami (stejně jako u ostatních modelů 1956). Všechny přístroje a ovládací prvky byly ve snadném dosahu řidiče. Přední sedadla se dala elektricky nastavovat do šesti poloh. Velký pedál brzdy byl zavěšený na dvou ramenech a dal se ovládat levou i pravou nohou. To vše stálo kupujícího kolem 5.000 dolarů.

Luxus na čtyřech kolech: Cadillac Fleetwood Sixty Special dlouhý 5738 mm.

Jednou z dalších vymožeností tohoto modelu bylo automatické stmívání světel při potkávání protijedoucích vozidel. Nová automatická čtyřstupňová převodovka Hydramatic řadila tak hladce, že to téměř nebylo poznat. 285 koní motoru V8 postačovalo k dosažení rychlosti 180 km/h a zrychlení na 60 mil (97 km/h) za 11,3 s. Pohodlnou jízdu zaručovala pětilistová péra na zadní nápravě. 

Na nejvyšším stupínku mezi vozy Cadillac ročníku 1956 stál sedan Fleetwood Seventy Five (foto) s rozvorem 3791 mm, délkou atakující šestimetrovou hranici (5987 mm) a výškou 1623 mm. Hmotnost vozu 2 370 kg dovolovala dosáhnout rychlost 178 km/h. V průměru spotřeboval 23 litrů na 100 km. Stejně jako Sixty Special měl Fleetwood Seventy Five přídavná sedadla, takže se v něm mohlo převážet až 7 lidí. Vyšší hmotnost si vyžádala přidání jednoho listu u zadních listových per. Výrobce nabízel i komerční podvozky s rozvorem 4013 mm (158 palců), které využívaly různé firmy ke stavbě pohřebních vozů a sanitek.

Limuzína Cadillac Fleetwood Seventy-Five byla dlouhá 5987 mm a díky přídavným sedadlům se do něj vešlo 7 lidí.

Na závěr si připomeňme prototyp nebo spíše koncept Cadillac Eldorado Brougham Town Car (foto),  který byl postaven v roce 1956, aby se stal zlatým hřebem výstavního turné GM Motorama a autosalonu v Paříži. Čtyřdveřový hardtop s předními sedadly bez střechy, oddělenými od zadních skleněnou stěnou, měl laminátovou karoserii dlouhou 5585 mm a vysokou jen 1410 mm. Vůz byl vybaven vším myslitelným luxusem, včetně karafy s poháry, skříňkou pro makeup atd.

Koncept Cadillac Eldorado Brougham Town Car byl postaven v roce 1956 pro výstavní turné GM Motorama a autosalon v Paříži.

Šedesátileté vozy Cadillac ’56 jsou mezi sběrateli amerických korábů oblíbené a vzácné, přestože jich bylo vyrobeno přes 154 tisíc. V současnosti se dají v USA koupit za 15 000 až 140 000 dolarů (Eldorado Biarritz), koncept Town Car byl u Sothebyho dražen za půl milionu dolarů.

Fotogalerie s popisky obrázků:


Karel Haas