BMW 1500–2000: Nová třída

Modelovou řadu nazývanou "Neue Klasse" vyráběla bavorská automobilka BMW v letech 1962 až 1972. Zahrnovala typy 1500, 1600, 1800 a 2000.

Továrna BMW byla během druhé světové války téměř zničena a zbytek se stal válečnou kořistí vítězných mocností. S výrobou osobních automobilů proto začala až v roce 1952 velkým sedanem 501, který se později dodával s motorem V8 jako typ 502. V roce 1955 následovaly sportovní typy 503 a 507. Ve zbídačené Evropě se však tyto drahé vozy prodávaly špatně a proto se BMW dočasně zaměřila na malá licenčně vyráběná vozítka Isetta a o něco větší typy 600 a 700.

Po poválečných potížích s odbytem přišla mnichovská automobilka BMW v roce 1961 s přelomovým typem 1500, nazvaným Neue Klasse (Nová třída). Tento moderní vůz střední třídy se ve výrobním programu zařadil do velké mezery mezi malými vozítky a drahými modely 501 a 502. Postupně dostával větší a výkonnější motory, včetně motorů se vstřikováním paliva. Tento předchůdce trojkové řady se proslavil i na sportovním poli a určil směr vývoje "bavoráků" na řadu let dopředu.   

BMW 1500 (Typ 115)

Období tápání skončilo na frankfurtském autosalonu IAA v září 1961, kde se Bayerische Motoren Werke pochlubila prototypem kompaktního sedanu BMW 1500 (foto), který se stal základem nové řady. Elegantní samonosná čtyřdveřová karoserie se stupňovitou zádí měla rozvor 2550 mm, délku 4500 mm, šířku 1710 mm a byla vysoká 1450 mm. Typickým znakem byl výrazný prolis procházející kolem celého vozu ve výši klik dveří. Vpředu mělo BMW 1500 (interní označení 115) širokou chromovanou masku chladiče se zabudovanými kruhovými světlomety. Ve středu nesměly chybět typické "ledvinky" a na kapotě modrobílý znak BMW. Karoserii navrhl vedoucí oddělení vývoje karoserií Wilhelm Hofmeister, ale cenné rady získal od slavného italského designéra Giovanniho Michelottiho, který se předtím podílel na tvarech malého BMW 700.

Na frankfurtském autosalonu IAA v září 1961 se Bayerische Motoren Werke pochlubila prototypem sedanu střední třídy BMW 1500.

Zadní kola poháněl vpředu podélně uložený řadový čtyřválec se zdvihovým objemem 1499 cm3 (vrtání/zdvih: 82/71 mm) a výkonem 80 k (59 kW), dosahovaném při 5700 otáčkách/min. Prototyp vystavený na IAA měl výkon jen 75 k, zvýšení o 5 k se dosáhlo zvětšením komprese z 8,2 na 8,8. Vačková hřídel v hliníkové hlavě válců (OHC) byla poháněna dvojitým řetězem, motor měl pětkrát uloženou klikovou hřídel. Vrcholu točivého momentu 118 Nm dosahoval při 3000 otáčkách. Dodávku paliva zajišťoval spádový karburátor Solex 34 PICB. Vůz s pohotovostní hmotností 1060 kg dosahoval maximálně 150 km/h a z 0 na 100 zrychlil za 16,8 s. Spotřeba se pohybovala kolem 10 l/100 km.

BMW 1500 měl na tehdejší dobu velmi moderní podvozek s nezávislým zavěšením předních kol se spodními příčnými rameny a vzpěrami McPherson. Zadní kola byla nezávisle zavěšena na vlečených trojúhelníkových ramenech se šikmou osou kývání. Pérování obstarávaly vinuté pružiny na všech kolech, doplněné teleskopickými tlumiči. Vpředu mohl být za příplatek namontován stabilizátor. Kapalinové brzdy byly vpředu kotoučové a vzadu bubnové. První sériové BMW 1500 sjelo z výrobního pásu mnichovské továrny v srpnu 1962. Prodejní cena čtyřdveřového modelu byla stanovena na 9 485 DM, což odpovídá zhruba dnešním 20 tisíc euro. Do prosince 1964 bylo vyrobeno 23 807 kusů.

BMW 1600 (Typ 116) 

V březnu 1964 byla patnáctistovka nahrazena modelem BMW 1600 (Typ 116), jehož motor s objemem 1573 cm3 vznikl převrtáním na 84 mm (o 2 mm více než u BMW 1500). Maximální výkon stoupl na 83 k (61 kW) a točivý moment na 124 Nm. BMW 1500 se přitom vyráběl dál až do konce roku 1964. Šestnáctistovka se vyráběla do dubna 1966 a celkem bylo vyrobeno 9 729 kusů.

50. výročí založení automobilky oslavilo BMW na ženevském autosalonu v březnu 1966, kde byla představena dvoudveřová verze BMW 1600 (foto). Aby se zamezilo záměně s čtyřdveřovým BMW 1600, bylo označení neoficiálně změněno na 1600-2. Dvoudveřové BMW 1600-2 se stalo základem samostatné série BMW 02 (Typ 114), která používala od roku 1971 označení bez pomlčky (1502, 1602 atd.).

Na ženevském autosalonu v březnu 1966 byla představena dvoudveřová verze BMW 1600-2.

BMW 1800 (Typ 118)

Od roku 1963 rozšířil "Novou třídu" model BMW 1800 (Typ 118). Jeho motor získal objem 1773 cm3 zvětšením zdvihu ze 71 na 80 mm. Kromě zvětšení objemu se na zvýšení max. výkonu na 90 k (66 kW) při 5250/min a točivého momentu na 143 Nm podílel i nový spádový karburátor Solex 38 PDS. Maximum rychlosti se tím zvedlo na 160 km/h.

O málo později se na trhu objevila verze BMW 1800 TI (Touring International) s výkonem zvýšeným na 110 k (81 kW) díky dvojici dvojitých karburátorů Solex 40 PHH a kompresnímu poměru zvýšenému na 9,5:1. V roce 1970 bylo BMW 1800 s kruhovými světlomety nahrazeno typem BMW 2000 1,8L, který převzal optiku modelů 2000 s obdélníkovými světlomety a většími zadními světly. Od srpna 1968 přešlo BMW na výrazně podčtvercové motory s objemem 1766 cm3 (vrtání/zdvih: 89/71 mm). Do roku 1968 vzniklo přes sto tisíc modelů 1800 a 20 tisíc 1800 TI.

V roce 1965 se zrodil speciální model BMW 1800 TI/SA (SA znamenalo Sonderausführung, česky zvláštní výbava), vyrobený v sérii 200 kusů a homologovaný pro motorsport. Tento speciál si kupovali jezdci se závodní licencí z Evropy a USA a dosáhli s ním řady úspěchů. Technicky se model BMW 1800 TI/SA lišil v mnoha směrech. Motor měl větší ventily, dva dvojité karburátory Weber 45 DCOE, kompresní poměr 10,5:1, klikovou hřídel s osmi protizávažími atd. Výkon se těmito úpravami zvýšil na nejméně 130 k při 6100/min a maximální rychlost na více než 180 km/h. Úpravami prošel i podvozek a převodovka, ta byla nyní pětistupňová. Opticky bylo TI/SA (foto) totožné s BMW 1800 TI, ale uvnitř mělo speciální sedadla, velký otáčkoměr a dřevěný volant.

Jeden z dvou stovek vyrobených speciálů BMW 1800 TI/SA na dráze v Rossfeldu. Za volantem sedí bývalý pilot DTM Marc Hessel.

BMW 2000 (Typ 121)

Od konce ledna 1966 začalo BMW vyrábět typy 2000 a 2000 TI, které dávaly z objemu motoru 1990 cm3 výkon 100 resp. 120 koní podle toho, zda byly osazeny jedním nebo dvěma spádovými karburátory Solex. Karoserie a podvozkové díly zůstávaly bez větších změn, hlavní světlomety byly ale nyní obdélníkové (foto), zvětšila se zadní světla a prolis kolem celého vozu byl doplněn lištou. S větším motorem vzrostla hmotnost na 1150 kg a rychlost na 168 km/h (TI 180 km/h).

Model BMW 2000 tii z roku 1969, poháněný prvním motorem BMW se vstřikováním paliva. Vpředu měl obdélníkové světlomety.

Vznikla také luxusnější verze nazvaná BMW 2000 TI-lux (později "tilux"), nahrazená koncem roku 1969 modelem BMW 2000 tii, poháněným prvním motorem BMW se vstřikováním paliva. Druhé "i" v názvu je zkratkou slova "injection“. Motor s výkonem 130 k (96 kW) totiž používal mechanické vstřikování paliva Kugelfischer a vůz s ním dosahoval rychlost až 185 km/h.
Německá karosárna Karmann stavěla od roku 1965 na podvozkových dílech a technice čtyřdveřového typu BMW 2000 pohledná kupé s nezaměnitelnými dvojitými světlomety pod průhlednými kryty a elegantními liniemi bez sloupků B. Vyráběly se až do roku 1968 ve verzích 2000 C, 2000 CA a 2000 CS. Vzniklo jich dohromady přes 13 600.
 

"Nová třída" se do historie automobilky BMW zapsala výrazným písmem a dodnes má po celém světě velké množství příznivců, sdružujících se v klubech a pořádajících pravidelné srazy. Celkem bylo v letech 1962–1972 vyrobeno přes 320 tisíc sedanů řady 1500 – 2000 ve všech verzích. Při příležitosti stého výročí založení automobilky BMW je dobré si připomenout právě Neue Klasse, která se stala základem budoucích úspěchů značky BMW.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas