Duesenberg Model J (1929–1937): Předválečný rychlík

Americký luxusní vůz Duesenberg Model J poháněl řadový osmiválec s rozvodem DOHC a čtyřmi ventily na válec. Byl nejrychlejším a nejdražším automobilem na americkém trhu.

Americký výrobce závodních a luxusních automobilů Duesenberg Motors Company zahájil svoji činnost v městě St. Paul (Minnesota) před více než sto lety. Firmu založili v roce 1913 bratři August a Frederick Duesenbergovi. Narodili se jako Düsenbergovi v německém Lippe, ale když jim bylo 8 a 5 let, přestěhovali se s rodinou do Spojených států. V roce 1916 se jejich firma přemístila do Elizabeth (New Jersey). kde na základě vládního kontraktu vyráběla motory pro válečné účely.


Po skončení první světové války firma Duesenberg znovu změnila působiště a v městě Indianapolis (Indiana), proslaveném známým závodním oválem, zahájila v roce 1921 výrobu luxusního Modelu A, nazývaného také podle svého řadového osmiválce s rozvodem OHC Duesenberg Straith Eight. Bratři Duesenbergové se potýkali s nedostatkem vlastního kapitálu a proto svoji firmu prodali v říjnu 1926 Erretu Lobanovi Cordovi, majiteli automobilky Auburn, která vyráběla luxusní vozy Auburn a Cord a motory Lycoming.


Největší, nejrychlejší a nejdražší


E. L. Cord dal Fredovi Duesenbergovi za úkol navrhnout automobil, který bude nejlepší na světě a překoná nejluxusnější evropské vozy Rolls-Royce, Hispano-Suiza, Mercedes-Benz a Isotta-Fraschini. Fred Duesenberg se stal viceprezidentem společnosti pro techniku a vývoj. Jeho bratr Augie, který se významně podílel na zrodu Modelu A (a jeho vzácné verze X), se dál věnoval vývoji závodních vozů a přeplňovaných motorů pro vozy Auburn a Cord.
Automobilka Duesenberg, v Americe často nazývaná Duesey (čti Duisy), představila 1. prosince 1928 na Car Show v New Yorku dlouho očekávaný Model J. Byl to první exemplář série J-101 s karoserií LeBaron, nastříkanou kombinací stříbrné a černé barvy. Evropskou premiéru měl Model J (foto) na pařížském autosalonu v roce 1929.


Čtyřdveřový otevřený Duesenberg Model J v provedení Dual Cowl Phaeton.


Model J poháněl řadový osmiválec vycházející z úspěšných závodních motorů Duesenberg z dvacátých let s dvěma vačkovými hřídeli v hlavě válců (DOHC) a čtyřmi ventily na válec. Vačkové hřídele byly poháněny řetězem se samočinným napínáním. Motor s objemem válců 6893 cm3 (420 kubických palců) dosahoval výkonu 269 k (198 kW) při 4250 otáčkách a vyráběla jej firma Lycoming, rovněž patřící Cordovi. Při hmotnosti vozu kolem dvou tun překračovala maximální rychlost 190 km/h a o modelu J se tvrdilo, že dokáže jet na přímý záběr už od rychlosti 3 km/h. Na konci dvacátých let se stal Duesenberg Model J nejrychlejším a nejdražším automobilem na americkém trhu.


Karoserie podle přání


Jak bylo tehdy u luxusních značek zvykem, dodával výrobce většinou jen podvozek s motorem, zatímco karoserie a interiér vozu byly svěřeny zkušeným karosářům, kteří vůz vybavili podle přání zákazníka. Podvozky Modelu J se dodávaly ve dvou provedeních. Standardní měl rozvor 3620 mm a prodloužený 3899 mm. Kromě toho byly vyrobeny dva modely SSJ s rozvorem zkráceným na 3175 mm (125 palců) a naopak, několik speciálních Duesenbergů mělo rozvor prodloužený na 4 nebo více metrů. Karoserie Duesenbergů pocházely z USA i Evropy. Zhruba polovinu z nich navrhl hlavní designér Duesenbergu Gordon Buehrig, zbytek navrhly a vyrobily nezávislé americké karosárny jako Derham (foto), Holbrook, Judkins, Le Baron, Murphy, Rollston a Walker. V Evropě to byly například karosárny Franay, Saoutchik, Gurney Nutting nebo Fernandez et Darrin. Řada karoserií vznikla v pobočkách Duesenbergu ve velkých amerických městech a u dealerů. Tyto karoserie se nazývaly La Grande.


Luxusní Duesenberg Model J Tourster z roku 1931 s karoserií Derham.


Samotný podvozek s motorem stál kolem 8.500 $ a na kompletní vůz v základní výbavě si musel zákazník připravit 13 až 19 tisíc dolarů. Bylo to hodně peněz když uvážíme, že průměrný roční plat amerického zaměstnance byl tehdy necelých 3.000 dolarů. Srovnatelné luxusní vozy postavené na podvozcích z Evropy byly ale ještě dražší.


Klasický podvozek


Duesenberg Model J měl klasický podvozek s obdélníkovým prostorovým rámem a tuhými nápravami odpruženými půleliptickými listovými péry. Zvláštností byl torzní tlumič s rtuťovou náplní. Podvozek měl samočinné centrální mazání, jehož funkce byla indikována zelenými a červenými světly na přístrojové desce. Model J se dodával s třístupňovou manuální převodovkou bez synchronizace a dvoulamelovou spojkou. Na rozdíl od většiny amerických výrobců Duesenberg nepřešel v polovině třicátých let na plně synchronizované převodovky. Model J se proto dost obtížně ovládal a v tomto směru byl zastaralý. Kapalinové brzdy v 16–19 palcových kolech byly vybaveny podtlakovým posilovačem.


Většina podvozků s motory byla vyrobena v letech 1929 a 1930. V důsledku světové hospodářské krize a vysoké ceny vozů jejich prodej vázl, takže zásoba podvozků vystačila na několik dalších let. Datum výroby Modelu J bylo dáno datem zhotovení karoserie a nikoliv datem výroby podvozku. Původně Duesenberg plánoval, že prodá kolem 500 vozů ročně. Ve skutečnosti bylo za celou existenci modelů J a SJ (verze s přeplňováním vyráběná od roku 1932, kterou si připomeneme v samostatném článku) vyrobeno kolem 650 těchto unikátních automobilů.


Slavní majitelé


Duesenberg Model J se brzy po zahájení výroby stal oblíbeným symbolem společenského postavení mnoha slavných osobností ze Spojených států i Evropy. Mezi jejich majiteli byli například filmoví herci a herečky Clark Gable, Greta Garbo a Mae West, bohatí podnikatelé, např. Howard Hughes, William Randolph Hearst a rodiny Mars, Whitney a Wrigley (žvýkačky), ale také známý gangster Al Capone.


Model J si oblíbili i členové evropských královských rodů jako byl Vévoda z Windsoru, italský král Victor Emmanuel III, španělský král Alfonso XIII (foto), rumunský princ Nicholas a jugoslávská královna Maria. Alfonso XIII si svůj Duesenberg J natolik oblíbil, že s ním po vyhlášení Druhé španělské republiky odjel do exilu.


Španělský král Alfonso XIII si svůj Duesenberg J natolik oblíbil, že s ním odjel do exilu.


Americký náboženský vůdce reverend Divine vlastnil desetimístný Duesenberg J (foto) s rozvorem dlouhým přes 4,5 metru a hmotností 3 500 kg. Tento 6,7 m dlouhý a 2,1 m široký vůz, známý jako Father Divine's Throne Car, navrhl Herbert Newport a jeho karoserii vyrobila v roce 1937 firma Bohman & Schwartz. Vůz měl odnímatelnou zadní část střechy nad zadními sedadly.


Tuto 6,7 m dlouhou a 2,1 m širokou limuzínu Duesenberg J z roku 1937 vlastnil náboženský vůdce reverend Divine.


Duesenberg Model J našel mnoho zájemců mezi finančníky z New Yorku, ale po nástupu hospodářské krize se zájem přesunul do Hollywoodu. Po kolapsu Cordova finančního impéria v roce 1937 ukončil Duesenberg výrobu. Po skončení druhé světové války se dal Duesenberg Model J sehnat za 300 až 400 dolarů, ale postupně si získával oblibu mezi sběrateli a jeho cena rostla. Dnes se původní vozy nabízejí v aukcích s cenou v rozmezí 100 až 200 tisíc dolarů.


Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas