Ford Vedette (1948–1954): Američan v Poissy

Francouzská divize amerického koncernu Ford vyráběla v továrně na předměstí Paříže sedany, kupé, a kabriolety Ford Vedette s motory V8.

Americký výrobce automobilů Ford Motor Company zakládal už na počátku minulého století evropské pobočky. První byla Ford of Britain, založená v roce 1909. Její šéf Percival Perry založil před sto lety v Bordeaux Société Française des Automobiles Ford. Tato Fordova dceřiná společnost montovala postupně modely T, A a Y a dovážela Ford Model B s motorem V8. Od roku 1934 spolupracoval Ford SAF (Ford Société Anonyme Française) s průmyslníkem Emilem Mathisem, vyrábějícím ve Štrasburku model v americkém stylu Matford V8. V roce 1937 uvedl Ford do provozu vlastní továrnu na západním předměstí Paříže v Poissy. Během německé okupace Francie se zde vyráběla vojenská vozidla.

Po skončení druhé světové války zahájil Ford v Poissy výrobu modelu vycházejího z Matfordu a známého jako Ford 13CV (později Ford F-472 a F-472A). Těchto vozů s 2,2litrovým motorem V8 bylo vyrobeno v roce 1947 kolem třech tisíc a v dalším roce ještě o tisíc více. To však zdaleka nenaplňovalo plánovanou kapacitu továrny v Poissy, Citroën například vyráběl více než trojnásobek tohoto počtu. Maurice Dollfus, ředitel společnosti Ford SAF, proto vyjednal s americkým vedením výrobu nového vozu, vycházejícího z prototypu vyvinutého v americkém Dearbornu.

Pařížská hvězda 

Slavnostní premiéru si nový francouzský Ford užil na pařížském autosalonu Mondial de l'Automobile v říjnu 1948. Vůz nazvaný Ford 12CV Vedette (francouzsky to znamená hvězdu) dostal na tehdejší dobu moderní karoserii se splývající zádí. Navrhl ji americký designér Bob Gregorie, který je mimo jiné i tvůrcem karoserie prvního aerodynamického amerického vozu Lincoln-Zephyr z roku 1936. Čtyřdveřový Ford Vedette (foto) měl rozvor náprav 2690 mm, byl dlouhý 4500 mm, široký 1720 mm a vysoký 1570 mm. Dveře se otevíraly proti sobě, takže zadní dveře mohly být při otevření za jízdy nebezpečné. Vedette měl dělené šípové přední okno a světlomety zapuštěné do předních blatníků.

Čtyřdveřový Ford Vedette měl na tehdejší dobu moderní karoserii se splývající zádí.

K pohonu zadních kol byl zvolen vidlicový osmiválec Aquillon s postranními ventily (SV) a objemem válců 2158 cm3. Tento motor patřil do Fordovy řady Flathead, stejný používaly i předválečné vozy Matford. Udávaný výkon 60 k (44 kW) stačil vozu s hmotností 1180 kg na maximální rychlost 125 km/h. Vedette byl tehdy jediný francouzský vůz s motorem V8, jeho spolehlivost byla ale problematická. S každým vozem se prý proto dodávala sada náhradních dílů. Poruchovost vedette byla částečně zapříčiněna tím, že továrna v Poissy nebyla po válce schopna vyrábět všechny potřebné součástky a musela se obrátit na subdodavatele.

Vylepšení

François Lehideux, nový prezident společnosti Ford SAF prosadil důkladný facelift modelu Vedette (foto). Modernizovaný vůz, představený na pařížském autosalonu v roce 1952, měl jednodílné přední okno, novou přední masku a nárazníky, ale hlavně zvětšený zavazadlový prostor v stupňovité zádi. Vylepšeny byly i bubnové brzdy a v novém interiéru nechyběl např. zapalovač cigaret.

Hlavní změnou při modernizaci byl zvětšený zavazadlový prostor v stupňovité zádi.

Na jaře 1953 byl objem motoru V8 zvýšen na 2355 cm3 a kompresní poměr se zvětšil na 7,4:1. Výkon motoru se tím zvýšil na 80 koní (59 kW). Na říjnovém pařížském autosalonu debutovala luxusnější verze s motorem Mistral V8 3923 cm3, nazvaná Ford Vendôme, dosahující maximální rychlost 148 km/h.

Kupé, kabriolet a kombi

Během šesti let výroby modelu Ford Vedette byly kromě sedanu zařazeny do výroby další karosářské verze. Dvoudveřové kupé (foto) mělo nově tvarovaná boční okna kabiny a proti sedanu více zakrytá zadní kola. Od kupé byl odvozen dvoudveřový kabriolet (Décapotable) s plátěnou stahovací střechou složenou za zadními sedadly. Ze sedanu se stupňovitou zádí vycházel dvoudveřový model Sunliner s pevnými bočními okny a stahovací střechou.

Dvoudveřové kupé mělo nově tvarovaná boční okna kabiny a proti sedanu více zakrytá zadní kola.

V roce 1952 se na trhu objevilo pětidveřové kombi nazvané Ford Abeille (francouzsky to znamená včela) s vodorovně dělenými zadními dveřmi a užitečným zatížením 500 kg. Abeille vycházel z Vedette, včetně rozvoru a motoru, měl ale "očesanou" výbavu s nepohodlnými sedadly a lakovanými plechy v interiéru. Zadní lavice se dala snadno vyjmout a místo nich namontovat plochou dřevěnou podlahu. Abeille byl o 90 tisíc franků levnější než Vedette (sedan stál 935 000 franků).

Další osudy továrny v Poissy

V listopadu 1954 prodal Ford všechna svoje francouzská aktiva automobilce Simca, včetně továrny v Poissy. Simca byla založena v roce 1934 Fiatem a až do roku 1963 ji vedl Ital Henri Théodore Pigozzi. Ford si ponechal podíl ve výši 15,2 %, který prodal v roce 1958. Kromě továrny získala Simca i plány na nový moderní vůz Vedette, poháněný 2,4litrovým motorem V8. Simca Vedette (na některých trzích se prodávala jako Ford Vedette) se vyráběla do roku 1961.

Také další historie továrny v Poissy je zajímavá. V roce 1960 převzal automobilku Simca americký Chrysler a vyráběl zde model Chrysler 180, známý i u nás. Na konci sedmdesátých let prodal Chrysler všechny svoje evropské aktivity koncernu PSA Peugeot Citroën a z továrny v Poissy začaly vyjíždět Talboty. Od poloviny osmdesátých let se zde vyrábějí Peugeoty.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas