Porsche 904 GTS: Čtyři, šest nebo osm válců

Sportovní a závodní dvoumístná kupé Porsche 904 Carrera GTS (1963–65) poháněly vzduchem chlazené boxery, umístěné před zadní nápravou.

Když automobilka Porsche odešla na konci sezony 1962 z formule 1, její zájem se opět soustředil na závody sportovních vozů. Pro závodní sezonu 1964 připravilo Porsche dvoumístné kupé 904 nahrazující závodní spyder 718, vyráběný od roku 1957 a známý také jako RSK (RennSport Kurz). Oficiálně se nový vůz jmenoval Porsche Carrera GTS, neboť s pojmenováním svých vozů třímístnou číslicí s nulou uprostřed mělo Porsche problémy. Toto značení měla totiž chráněné značka Peugeot a rovněž Porsche 901 muselo být přejmenované na Porsche 911. Nicméně příznivci značky Porsche dále používají značení 904 nebo 904 GTS a v tomto článku u něj rovněž zůstaneme.

Model Porsche Carrera GTS alias 904 byl určen k účasti v závodech třídy GT, pořádaných mezinárodní automobilovou federací FIA. Aby bylo vyhověno homologačním předpisům pro skupinu 3, dodatek J, muselo být vyrobeno nejméně 100 silničních verzí tohoto vozu. Porsche vyrobilo kolem 120 kupé 904 a v roce 1964 pro ně byla stanovena prodejní cena 28 500 DM. Zájem o tyto vozy byl veliký a vyrobené vozy zdaleka nestačily poptávce.

Plochý čtyřválec

Motor 904 s typovým označením 587/3, umístěný před zadní nápravou a pohánějící zadní kola (foto), vycházel ze spyderu 718. Vzduchem chlazený plochý zážehový čtyřválec s rozvodem DOHC měl objem válců 1966 cm3 (vrtání x zdvih: 92 mm x 74 mm). Při kompresním poměru 9,8:1 dával se dvěma karburátory Weber 46 IDA maximální výkon 155 koní (114 kW). Závodní vozy měly výkon zvýšený až na 185 koní. Motor měl mazání se suchou skříní a dvojité zapalování se dvěma svíčkami na válec. Sílu motoru přenášela na zadní kola pětistupňová manuální převodovka a samosvorný diferenciál ZF. Při pohotovostní hmotnosti celého vozu 650 kg stačil výkon motoru na dosažení maximální rychlosti přes 250 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 6 s.

Pohled na vzduchem chlazený dvoulitrový čtyřválcový motor typu boxer s výkonem 155 až 185 koní.

Počátky tohoto vzduchem chlazeného boxeru sahají až do roku 1953, kdy byl plochý čtyřválec VW s objemem 1,1 litru a výkonem 38 koní montován do modelu Porsche 356. To bylo na sportovní vůz málo a tak se Dr. Ernst Fuhrmann, pozdější technický ředitel Porsche, pustil do přestavby. Polokulové (hemisférické) spalovací komory, dvojité karburátory Weber 46 IDA2 a zvýšení objemu na 1,5 litru pomohly čtyřvačkovému čtyřválci dosáhnout výkonu 114 k (84 kW). Tento spolehlivý a výkonný motor používaly např. sportovní vozy 550 Spyder a 356 Carrera.

Sklolaminátová karoserie

Dvoumístná dvoudveřová karoserie kupé Porsche 904 GTS byla dlouhá 4090 mm, široká 1540 mm a vysoká 1065 mm. Rozvor náprav byl 2300 mm, rozchod vpředu 1314 mm a vzadu 1312 mm. Lehká laminátová karoserie se součinitelem odporu vzduchu 0,34 a čelní plochou jen 1,2 m3 byla přilepena na skříňový rám z ocelových profilů. K aerodynamice vozu přispívala nízká příď, ve které bylo uloženo náhradní kolo a baterie. Pro 904 GTS (foto) byly typické dlouhé kryty světlometů, panoramatické přední okno s jedním stěračem a nasávací otvory za okny dveří. Při pohledu zboku budil vůz dojem splývající zádi, ale zadní okno bylo umístěno hned za sedadly svisle a za ním byl plochý kryt motorového prostoru. Přístup k motoru usnadňovalo vyklopení celé zádi směrem nahoru. V ostře useknuté zádi s malým spoilerem byla umístěna dvojice kruhových koncových světel.

Silničního provedení Porsche 904 GTS používalo pneumatiky 185/70 HR 15, závodní vozy měly vpředu pneumatiky 5,50-15 a vzadu 6,00-15.

Před válkou používaly německé závodní vozy převážně nenalakované hliníkové karoserie (říkalo se jim proto stříbrné šípy) a proto byla i většina vozů Porsche 904 nalakována stříbrnou barvou. Laminátové karoserie zhotovovali externí dodavatelé stříkáním nasekaných skelných vláken do forem. Tloušťka vrstvy se kus od kusu lišila, takže některé vozy byly těžší než jiné. Vozy určené pro závody měly hmotnost kolem 650 kg.

Podvozek

Porsche 904 GTS (kresba) byl první automobil této značky používající kombinaci skříňového rámu a sklolaminátové karoserie. Kupé mělo nezávislé zavěšení všech kol s dvojitými příčnými rameny a pérování šikmo uloženými vinutými pružinami s tlumiči umístěnými v ose pružin. Vpředu i vzadu mělo Porsche 904 příčné stabilizátory zmenšující naklánění v zatáčkách. Hydraulicky ovládané dvouokruhové kotoučové brzdy ATE byly převzaty z Porsche 911. Vpředu měly průměr 275 mm a vzadu 285 mm, u závodních vozů byly zesíleny. U silničního provedení se používaly pneumatiky 185/70 HR 15, u závodního vpředu 5,50-15 a vzadu 6,00-15.

Průhledová kresba ukazuje umístění motoru před zadní nápravou a skříňový rám, na který je přilepena laminátová karoserie.

Šestiválec (904/6)

K uspokojení vysoké poptávky bylo v roce 1965 postaveno dalších dvacet vozů, přičemž do několika z nich byly namontovány vzduchem chlazené dvoulitrové ploché šestiválce z typu 911. Tyto vozy dosahovaly výkonu až 210 k (155 kW) při 8000 min-1 a točivého momentu 196 Nm, dosahovaného při 6000 min-1. Jeden z těchto šestiválcových vozů vlastnil "Butzi" Porsche (syn Ferryho a vnuk Ferdinanda Porscheho), který se velkou měrou podílel na návrhu vozu. V roce 2003 získal jeden z vozů Porsche 904/6 (906-012) lord Laidlow (foto) a zúčastnil se s ním řady závodů historických vozů. V aukci u Sothebyho byl prodán za 1,2 milionu liber.

V roce 2003 získal jeden z vozů Porsche 904/6 lord Laidlow  a zúčastnil se s ním řady závodů historických vozů.

Osmiválec (904/8)

U několika továrních závodních vozů byl použit osmiválcový boxer odvozený od motoru závodního vozu formule 1 Porsche 804 z roku 1962. Motor měl objem válců zvýšený na 2195 cm3 a mohl se pochlubit výkonem 270 k (198 kW) při 8600 min-1. Pro mistrovství Evropy v závodech do vrchu 1965 vyvinul Porsche speciál 904/8 Bergspyder, odvozený z kupé 904/8. Vůz označovaný také jako 906/8 měl lehkou laminátovou karoserii a proti kupé byl o 120 kg lehčí. Z pěti vyrobených vozů byly tři zničeny při haváriích. Jediné vítězství získal Gerhard Mitter na Rossbergu.

904 na závodech

Porsche 904 GTS se poprvé představil veřejnosti v roce 1963 na okruhu Solitude u Stuttgartu a na jaře 1964 vybojoval druhé místo na americkém okruhu v Sebringu. První vítězství oslavil v dubnu 1964 na krátkém okruhu (72 km) Targa Florio. Vyhráli Colin Davis a baron Antonio Pucci, na druhém místě skončila posádka Balzarini/Linge, rovněž s vozem Porsche 904. V Le Mans 1964 dojelo pět vozů a všechny se umístily do 12. místa (nejlépe Francouzi Buchet a Ligier na 7. místě). Vozy Porsche 904 GTS prokázaly velkou spolehlivost a pravidelně dojížděly do cíle. Vítězství ve třídě slavily mj. ve Spa, Sebringu, na Nürburgringu, v Le Mans a na okruzích ve Watkins Glen a v Zandvoortu.

"Devětsetčtyřky" se často objevovaly i na soutěžích jako je Tulipánová rallye, Alpská rallye a Monte Carlo. Na Rallye Monte Carlo v roce 1965 vyhrálo Porsche 904 GTS třídu dvoulitrů a Eugen Böhringer byl celkově druhý. Dojelo jen 35 vozů z 237 startujících. Nástupcem Porsche 904 se stalo v roce 1966 Porsche 906 podobné koncepce, poháněné plochým dvoulitrovým šestiválcem.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas