Cadillac Fleetwood Brougham: Sedm litrů v menším balení

Luxusní sedany a kupé Fleetwood Brougham vyráběl Cadillac v letech 1977 až 1986. Pod zkráceným názvem Brougham se vyráběly až do roku 1992.

Názvy Fleetwood a Brougham se u modelů značky Cadillac pravidelně objevovaly dlouhou řadu let. Dostávaly je zpravidla vozy se zvýšenou úrovní komfortu. Model Fleetwood se u automobilů Cadillac objevil poprvé už v roce 1929 a používal se až do roku 1996. S cadillacem tento název spojili bratři Fisherovi, kteří už v roce 1908 založili karosárnu Fisher Body Company. Ta se v roce 1919 stala součástí General Motors a o šest let později přikoupila karosárnu Fleetwood Body Company, která začínala v pensylvánském městě Fleetwood.

Název Brougham se původně používal pro zavřený čtyřkolový vůz pro 2 až 4 osoby, tažený jedním koněm. Byl nazván podle britského státníka Henryho Broughama, který jeden takový vůz navrhl. Cadillac použil tento název poprvé v roce 1916 pro 5-7místný sedan. Ve třicátých letech se název Brougham používal pro vozy s otevřeným prostorem pro řidiče a zavřenou zadní částí.

V sedmdesátých letech se název Fleetwood používal k označení nejvyšší úrovně výbavy modelů Series 70 a Sixty Special. V roce 1976 debutoval model Cadillac Fleetwood Brougham, prodávaný od roku 1977 ve verzích dvoudveřové kupé a čtyřdveřový sedan. Byly to prostorné a pohodlné vozy s pohonem zadních kol tichým motorem V8.

Menší rozměry a hmotnost

Pro modelový rok 1977 se GM rozhodl podstatně zmenšit rozměry svých velkých vozů. Modely De Ville a Fleetwood Brougham (foto) měly shodný rozvor náprav 3086 mm (121,5 palce), což bylo o téměř 30 cm méně než u předchůdce Fleetwood Sixty Special Brougham z roku 1976. Přesto byly vnější rozměry (na evropské poměry) úctyhodné: délka 5618 mm, šířka 1940 mm a výška 1405 mm. Cestujícím tak Fleetwood Brougham poskytoval dostatek místa pro nohy (legroom) i nad hlavami (headroom). Designér Bill Mitchell (1912–1988), šéf designu GM v letech 1958 až 1977, dal vozu krabicové tvary s dlouhou přídí a stupňovitou zádí. Převažovaly ostré hrany (okna, kapota, nárazníky). Vpředu měl vůz obdélníkovou, mírně šípovou mřížku chladiče s dvojitými obdélníkovými světlomety po stranách.

Cadillac Fleetwood Brougham z roku 1977 byl dlouhý 5618 mm, široký 1940 mm a vysoký 1405 mm.

K pohonu zadních kol byl zvolen pětiložiskový motor V8 s rozvodem OHV a zdvihovým objemem 6966 cm3. Tento motor vznikl zmenšením vrtání předchozích provedení s objemem 7,9 a 8,2 litru. K dispozici byly dvě hodnoty maximálního výkonu (SAE): 180 k (134 kW) s čtyřnásobným karburátorem Rochester nebo 195 k (145 kW) se vstřikováním paliva Bendix. Obě verze měly shodný maximální točivý moment 433 Nm. Silnější motor uděloval vozu s hmotností necelé dvě tuny maximální rychlost 190 km/h a zrychlení z nuly na sto za 11 s.

Vedení značky Cadillac předpokládalo, že Fleetwood Brougham bude zastávat roli špičkového modelu, ale bez verze s prodlouženým rozvorem byl prakticky identický s modelem Sedan de Ville. Fleetwood Brougham měl jen více plyše v interiéru a více výbavy dodávané standardně.

Šestilitrový motor a kupé

V modelovém roce 1980 došlo k drobným úpravám karoserie, převážně na přídi (foto). Nová obdélníková přední maska s jemnější mřížkou byla vyšší, takže zasahovala do nárazníku. Jeho svislé členy se posunuly víc ke středu. Luxusní interiér s dvouramenným volantem a částí palubní desky potaženou imitací dřeva zůstal beze změn.

Nová obdélníková přední maska s jemnější mřížkou byla vyšší, takže zasahovala do nárazníku.

Vidlicový osmiválec, poslední litinový big-block ve vozech Cadillac, snížil pro sezony 1980–81 objem na 6 litrů (368 kubických palců). Tento motor vyhovoval novým předpisům CAFE (Corporate Average Fuel Economy). Jeho počítačový řídicí systém (navrhla jej společnost Eaton) vyřazoval z činnosti sací a výfukové ventily dvou nebo čtyř válců, takže motor pracoval při menším zatížení jako V6 nebo V4. Podmínkou bylo zařazení třetího převodového stupně a rychlost vyšší než 56 km/h. Tento motor se neoficiálně nazýval "V8-6-4", ale tehdejší počítačová technologie ještě nebyla tak dokonalá, aby motor pracoval spolehlivě. Po roce 1981 se proto přestal používat.

Novinkou modelového roku 1980 byl dvoudveřový Fleetwood Brougham Coupe (foto) s vinylovou střechou typu landau. Kupé vycházelo z Coupe de Ville, mělo ale mimořádně bohatou výbavu a lišilo se tvarem bočních okének za okny dveří a sklonem zadního okna. V provedení Fleetwood Brougham Coupe d’Elegance se tato okénka (zvaná opera windows) přemístila do širokých sloupků B.

Novinkou modelového roku 1980 byl dvoudveřový Fleetwood Brougham Coupe s vinylovou střechou.

Na konci sedmdesátých let ještě doznívala palivová krize a také americké automobilky (včetně GM) hledaly cesty, jak snížit spotřebu svých automobilů. V modelu Fleetwood Brougham se po nějakou dobu používaly 4,1litrový vidlicový šestiválec Buick 252 (125 k), vznětový 350 V8 s objemem 5,7 litru od sesterské značky Oldsmobile (105 k) a také vlastní small block HT-4100 V8 (135 k). Jak postupně klesaly ceny paliva v USA byly tyto úspornější motory vyřazovány z výroby.

V roce 1985 přišel Cadillac se zcela novou platformou s předním pohonem. Prvním modelem s touto platformou byl Cadillac Fleetwood s motorem V8 vpředu napříč. Klasický sedan Fleetwood Brougham se zadním pohonem se vyráběl až do roku 1986 s pětilitrovým motorem V8 od Oldsmobile. Kupé  skončilo o rok dříve. Pro modelový rok 1987 byl název zkrácen na Cadillac Brougham a jeho výroba pokračovala bez větších změn až do roku 1992.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas