Franco Scaglione (1916–1993): Ve službách italského designu

V září uplyne sto let od narození italského automobilového návrháře Franca Scaglioneho. Řadu let pracoval pro studio Bertone, v roce 1960 se osamostatnil.

Itálie dala světu mnoho slavných ikon automobilového designu a o mnohých z nich jsme už na stránkách Veteránu a Auto.cz psali. K těm nejznámějším patří určitě Pininfarina a Bertone. Mnoho zajímavého se můžete dočíst také o karosárnách Italdesign, Ghia a Zagato. Řada dalších italských mistrů designu pracovala u výše jmenovaných studií (než se případně osamostatnili) nebo přímo u italských výrobců automobilů (Ferrari, Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Maserati a dalších). Za všechny jmenujme alespoň pár z nich: Giotto Bizzarrini, Mario Felice Boano, Leonardo Fioravanti, Pietro Frua, Marcello Gandini, Giovanni Michelotti, Sergio Scaglietti, Ercole Spada a Alfredo Vignale. Čestné místo mezi nimi zaujímá Franco Scaglione, jehož sté výročí narození si připomeňme tímto článkem.  

Životní příběh

Franco Scaglione se narodil 26. září 1916 ve Florencii do zámožné rodiny Vittoria Scaglioneho, armádního šéflékaře. Matka Giovanna Fabbri byla kapitánkou italského červeného kříže. Ve věku šesti let Francovi a jeho mladšímu bratrovi zemřel otec. Mladý Franco hodně četl, hrál tenis, rád jezdil na koni a vesloval. Začal studovat letecké inženýrství, ale po vypuknutí druhé světové války dobrovolně narukoval a byl poslán na libyjskou frontu. O Vánocích 1941 byl jižně od Tobruku zajat Angličany a poslán do internačního tábora v Indii, kde zůstal až do konce roku 1946.

Po návratu do Itálie zůstal nějaký čas u matky (jeho bratr Eugenio byl během války zabit) a počátkem roku 1948 začal hledat práci v Bologni. Svoje kreslířské schopnosti využil zpočátku jako návrhář oblečení v módních salonech, ale jeho největší vášní byl design automobilů. Po svatbě s Marií Luisou Benvenuti a narození dcery Giovanny se v dubnu 1951 přestěhoval do Turína, kde sídlila řada karosářských firem. Franco kontaktoval Battistu "Pinin" Farinu, kterému se jeho návrhy líbily, ale ke spolupráci nakonec nedošlo. Lépe to dopadlo při jednání s dalším slavným italským designérským studiem Nuccia Bertoneho. V jeho službách pracoval Scaglione až do roku 1959. Potom se vydal na samostatnou dráhu nezávislého automobilového návrháře. V roce 1981 se přestěhoval do malé vesnice Suvereto v provincii Livorno, kde žil odloučen od rušného světa. V roce 1991 mu byla diagnostikována rakovina plic, na kterou 19. června 1993 zemřel.

Roky u Bertoneho

U Bertoneho se Scaglione podílel výrazným způsobem na designu řady známých automobilů. Jednou z prvních karoserií, na které Scaglione spolupracoval s Nucciem Bertonem a Carlo Abarthem byl koncept Abarth 1500 Biposto (kresba), připravený pro Turínský autosalon 1952, kde byl vystavený na stánku Fiatu. Vycházel totiž ze sériového Fiatu 1400. Biposto patří k prvním aerodynamickým návrhům poválečných sportovních vozů. Přímo z autosalonu jej zakoupila americká automobilka Packard a odvezla jej do svého návrhářského oddělení v Detroitu. Pak byl mnoho let zapomenut v stodole a po padesáti letech se dočkal opravy do současného stavu.

Jednou z prvních karoserií, na které Scaglione spolupracoval s Bertonem a Abarthem byl koncept Abarth 1500 Biposto.

V letech 1953–55 se Bertone věnoval návrhům trojice aerodynamických konceptů Alfa Romeo BAT 5, 7 a 9 a Franco byl znovu u toho. Koncepty BAT (přesněji B.A.T. neboli Berlinetta Aerodinamica Tecnica) měly prověřit možnosti dosažení co nejnižšího součinitele odporu vzduchu. U BAT 5 (foto) byl naměřen součinitel 0,26 a u BAT 7 dokonce 0,19.

V letech 1953–55 se Bertone věnoval návrhům trojice aerodynamických konceptů Alfa Romeo BAT 5 (na obrázku), 7 a 9 a Franco byl znovu u toho.

Franco Scaglione je podepsán i pod návrhem karoserie sportovních vozů Siata 208 CS (kupé a závodní roadster). V roce 1954 navrhl karoserii kupé a spideru Alfa Romeo 2000 Sportiva (byly vyrobeny po dvou kusech). Ve dvou exemplářích byl v roce 1954 vyroben pro Američana "Wacky" Arnolta závodní spider Aston-Martin DB2/4. Prvním jeho návrhem, který se dostal do sériové výroby byla krásná Alfa Romeo Giulietta Sprint, vyráběná v letech 1954–1965. V roce 1955 vznikly podle Scaglioneho návrhu dva prototypy Alfa Romeo Giulietta Sprint Spider. Osobité tvary měla také Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale (SS). Prototyp byl vystaven na turínském autosalonu 1957 a do výroby se spolu s Giulií SS dostal v roce 1959.

V roce 1956 se Scaglione zabýval hlavně návrhem aerodynamické karoserie rekordního vozu Fiat-Abarth 750 Record, který vytvořil na dráze v Monze 10 mezinárodních rekordů. Pro Carlo Abartha navrhl také prototypy kupé Fiat-Abarth 215 A a podobně tvarovaného spideru 216 A. V následujícím roce navrhl pro britský Jaguar prototyp kupé na podvozku XK 150 a v roce 1958 pro NSU dvoudveřové kupé Sport Prinz, kterých bylo v letech 1958–68 vyrobeno přes 20 tisíc. Později navrhl i NSU Spider vyráběný s rotačním motorem Wankel od roku 1963. 

Poslední rok práce ve studiu Bertone byl pro Scaglioneho ve znamení návrhu kupé, postaveného na podvozku Maserati 3500 GT a prototypu dvoudveřového NSU Prinz 4. Labutí písní spolupráce Scaglione-Bertone byl koncept kupé Sole, postaveného na podvozku Alfy Romeo 2000 a představeného na ženevském autosalonu 1959.

Na vlastní pěst

Po odchodu od Bertoneho navázal Scaglione kontakt s Carlo Abarthem a značkou Porsche a navrhl kupé Porsche 356 B Abarth Carrera GTL, postavené v karosárně Rocco Motto. Toto kupé se z hlediska designu stalo uznávaným předchůdcem slavného Porsche 911. Dalším Scaglioneho výtvorem bylo kupé Lamborghini 350 GTV (foto). Tento prototyp, navržený společně s Giorgiem Prevedim a vystavený poprvé na turínském autosalonu 1963, byl předchůdcem sériového Lamborghini 350 GT.

350 GTV poprvé vystavený na turínském autosalonu 1963 byl předchůdcem sériového Lamborghini 350 GT.

Zajímavou zakázkou od japonské automobilky Prince Motors (v roce 1966 spojila s Nissanem) byl design kupé Skyline 1900 Sprint. Scaglione často spolupracoval s malými automobilkami, které neměly peněz nazbyt. Za všechny jmenujme např. Apollo GT 3500, ATS 2500 GT (karosárna Allemano) a Titania Veltro GTT. Pro malou automobilku Intermeccanica (založil ji v roce 1959 v Turíně Frank Reisner) navrhl řadu modelů, např. Griffith, Torino, Italia GFX/IMX a Indra. Kupé a kabriolet Indra navrhl Franco Scaglione a zkonstruoval Erich Bitter. Intermeccanica používala motory Chevrolet a díly Opel, ale GM zastavilo dodávky, firma zbankrotovala a Reisner se přestěhoval do Kanady. Scaglione věnoval na rozběh výroby vlastní úspory o které přišel a zbaven iluzí ukončil svoji kariéru návrháře karoserií.
Vrcholným dílem Franca Scaglioneho byla karoserie legendární Alfy Romeo 33 Stradale (foto), kterou navrhl v roce 1967. Cestovní kupé Stradale s dvoulitrovým motorem V8 uprostřed bylo odvozeno od závodního prototypu Tipo 33 (odkaz na článek "Alfa Romeo Tipo 33 – závodní elegán"). Karoserie vyráběla firma Marazzi.

Vrcholným dílem Franca Scaglioneho byla karoserie legendární Alfy Romeo 33 Stradale, kterou navrhl v roce 1967.

Franco Scaglione vytvořil během svého plodného života celou řadu návrhů karoserií, vyznačujících se výbornou aerodynamikou. Pro nás asi zůstane navždy "BATmanem", tvůrcem aerodynamických skvostů BAT 5, 7 a 9.

Fotogalerie s popisky obrázků: