Toyota 2000GT (1967–70): Bondův rekordman

Jezdil v něm agent 007 a překonalo řadu mezinárodních rekordů. To je sportovní dvoumístné kupé Toyota 2000GT, vyvinuté ve spolupráci s Yamahou.

Před padesáti lety byly japonské automobily považovány za ryze praktické dopravní prostředky, často napodobující evropskou produkci. Sportovní dvoumístný vůz Toyota 2000GT, poprvé představený světu v roce 1965 na tokijské Motor Show, byl proto pro celý svět velkým překvapením. Toyota tím předvedla, že je schopná vytvořit sportovní vůz, který se může postavit proti nejlepším evropským značkám, např. legendárnímu Porsche 911.

Yamaha a hrabě Goertz

Toyota 2000GT byla vyvinuta ve spolupráci s japonskou, převážně motocyklovou, značkou Yamaha. Ta už předtím pracovala pro Nissan, stejně jako německo-americký designér Albrecht von Goertz (1914–2006), chráněnec amerického návrháře Raymonda Loewyho. Goertz navrhl např. kupé Nissan Silvia (Datsun 1600) a spolu s Yamahou pracoval na modernizaci Nissanu Fairlady. Postavený prototyp 2000GT ale Nissan odmítl a Yamaha jej proto nabídla Toyotě, tehdy považované za nejkonzervativnějšího japonského výrobce automobilů. Toyota, aby zlepšila svoji image, návrh přijala, ale konečným designem pověřila vlastního návrháře Satoru Nozakiho.

Gran Turismo jak má být

Polosamonosná hliníková karoserie kupé Toyota 2000GT (foto) měla při rozvoru náprav 2330 mm délku 4175 mm, byla široká 1600 mm a vysoká jen 1160 mm. Boky vozu byly jemně prohnuté v tehdy módním stylu láhve Coca-Coly. V dlouhé nízké přídi byly umístěny výklopné hlavní světlomety a pod nimi další přídavná světla ukrytá pod plexiskly. Podobné mělo malé kupé Toyota Sports 800, vyráběné v letech 1965 až 1969. Do nenápadné přední masky byly zakomponované svislé nárazníkové sloupky. Přední nárazníky v rozích karoserie byly jen symbolické, zadní zcela chyběly. Od širokého, silně zaobleného čelního okna se střecha plynule svažovala až k ostře useknuté zádi s dvojicemi kruhových zadních svítilen a masivními svislými členy nahrazujícími nárazník.

I z dnešního pohledu měla Toyota 2000GT elegantní karoserii připomínající vozy Ferrari.


Poněkud těsný interiér (foto) byl pohodlný a bohatě vybavený. Na palubní desce vyložené dýhou z palisandrového dřeva se před volantem nacházely dva hlavní ukazatele rychlosti a otáček. Na středovém panelu bylo dalších pět kruhových přístrojů a pod nimi autorádio s automatickým laděním stanic. Posuvná sedadla měla seřiditelný sklon opěradel. Zavazadlový prostor byl přístupný víkem se zadním oknem.

Na palubní desce vyložené dýhou z palisandrového dřeva se před volantem nacházely dva hlavní ukazatele rychlosti a otáček.

Dvoulitrový šestiválec

Pod dlouhou přední kapotou byl podélně uložený kapalinou chlazený řadový šestiválec (foto) s rozvodem DOHC, objemem 1988 cm3 (vrtání a zdvih 75 mm) a sedmkrát uloženou klikovou hřídelí. Vycházel z pohonné jednotky špičkového sedanu Toyota Crown, ale Yamaha pro něj vyvinula novou hlavu válců s dvěma vačkovými hřídeli. Maximálního výkonu 150 koní (110 kW) dosahoval při 6600 otáčkách a stupni komprese 8,4. Dodávku paliva zajišťovaly tři horizontální karburátory Mikuni-Solex 40 PHH. Devět kusů speciálního provedení MF-12 používalo 2,3litrový motor s rozvodem OHC.

Pod přední kapotou byl podélně uložený řadový šestiválec s rozvodem DOHC, objemem 1988 cm3 a sedmkrát uloženou klikovou hřídelí.

Šestiválec poháněl zadní kola prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky a diferenciálu s omezenou svorností. Jako první japonský vůz mělo kupé 2000GT kotoučové brzdy s posilovačem na všech kolech. Vůz s pohotovostní hmotností 1145 kg dosahoval maximální rychlost 220 km/h a cestovní spotřeba paliva se pohybovala mezi 8–10 litry benzinu na 100 km.
Kabriolet pro agenta 007

Pro pátý film série o agentovi 007 Jamesi Bondovi, nazvaném Žiješ jenom dvakrát (You Only Live Twice), postavila Toyota kabriolet (foto) vycházející z kupé 2000GT. Film z roku 1967 s Seanem Connerym v hlavní roli se skoro celý odehrává v Japonsku. Původně bylo připraveno provedení targa s odnímatelným střešním dílem a bez bočních oken za dveřmi. Hlava statné postavy Seana Conneryho (byl vysoký 188 cm) však z vozu příliš vyčnívala a proto byly urychleně během dvou týdnů vyrobeny dva kabriolety s kamufláží složené skládací střechy a bez bočních skel. Ve filmu vůz převážně řídila Bondova přítelkyně Aki. Současný představitel agenta 007 Daniel Craig považuje Toyotu 2000GT za nejoblíbenější Bondův vůz všech dob.

Pro pátý film série o agentovi 007 Jamesi Bondovi, nazvaném Žiješ jenom dvakrát, postavila Toyota kabriolet vycházející z kupé 2000GT.

Sportovní ambice

Toyota nasazovala sportovní kupé 2000GT především na domácích závodech. Na Velké ceně Japonska sportovních vozů v roce 1966 skončilo třetí a o rok později dokonce vyhrálo 24hodinový závod ve Fuji. Prototyp 280A/I překonal před padesáti lety na oválu Yatabe v Tsukubě tři světové rychlostní rekordy FIA ve své kategorii a třináct mezinárodních rekordů. Přes nepříznivé počasí dosáhl průměrnou rychlost přes 206 km/h. Rekordní vůz později havaroval a byl zničen. Tyto rekordy donutily Porsche vyvinout model 911R, určený k jejich překonání.

Známý americký ladič motorů a závodník Carroll Shelby připravil pro sezonu 1968 dvě kupé 2000GT k americkým závodům produkčních cestovních vozů (SCCA) v kategorii CP (foto). Jeden z těchto vozů odvezla Toyota zpátky do Japonska a přestavěla jej na repliku rekordního vozu.

Carroll Shelby připravil pro sezonu 1968 dvě kupé 2000GT k americkým závodům produkčních cestovních vozů v kategorii CP.

V roce 1969 byla mírně přepracována příď vozu. Přídavné světlomety pod plexisklovými kryty byly zmenšeny a změnil se tvar směrovek. Současně byly zvětšeny zadní směrovky a modernizován interiér. Několik posledních vozů mělo klimatizaci a za příplatek se nabízela automatická převodovka. Do roku 1970 vyrobila Yamaha 351 sportovních vozů Toyota 2000GT (jen 62 z nich mělo levostranné řízení). Většina vozů měla bílou nebo červenou karoserii. Jeden ze zachovaných exemplářů byl prodán v aukci za 1,2 milionu amerických dolarů. V roce 2012 přestavěla japonská firma Crazy Car Project jedno kupé na elektromobil poháněný sluneční energií (SEV) z článků na zadním okně a na kapotě.

Fotogalerie s popisky obrázků:


Karel Haas