DeSoto Custom a Deluxe: Chrysler chudých

Americké automobily DeSoto Custom a Deluxe se začaly vyrábět před 2. světovou válkou a až do roku 1952 byly špičkovými modely značky.

Walter Percy Chrysler (1875–1940), zakladatel automobilky Chrysler Corporation, se v roce 1928 rozhodl vytvořit novou značku DeSoto, která by mohla ve třídě středně drahých vozů konkurovat značkám Oldsmobile, Mercury, Studebaker a Hudson. Ve stejném roce rozšířil rodinu Chryslerů o značky Dodge a Plymouth.

Automobily DeSoto (nebo také De Soto) byly pojmenované po španělském průzkumníkovi Hernandovi de Soto (1486–1542), který vedl severoamerickou expedici na území dnešní Floridy, Georgie a Alabamy. Byl prý prvním Evropanem, který přeplul řeku Mississippi. Jeho stylizovaný portrét byl použit v znaku DeSoto.

V prvním modelovém roce 1929 dosáhly vozy DeSoto rekordních 81 tisíc vyrobených vozů. Soupeřem na trhu středně drahých vozů se značce DeSoto staly překvapivě modely Dodge z vlastní stáje. Ceny vozů DeSoto byly posazeny o něco níže než u modelů Dodge. V roce1933 Chrysler prohodil pozici obou značek v naději, že tím zvedne prodej vozů Dodge. Vozy DeSoto dostaly nové aerodynamické karoserie z modelu Chrysler Airflow 1934 se zkráceným rozvorem. Mezi zákazníky nezískaly velkou oblibu a proto se DeSoto vrátilo k tradičním tvarům.

Před válkou a po válce

Do modelového roku 1941 vstoupilo DeSoto s modely Custom s dvoudveřovými karoseriemi kupé a kabriolet a čtyřdveřovými sedany (foto) s dveřmi otevíranými proti sobě. Jejich moderní karoserie (říkalo se jim Rocket Bodies) měly šípové přední okno, světlomety zapuštěné do předních blatníků a přední masku se svislým mřížováním připomínajícím vodopád. Nasedání do vozu usnadňovaly stupačky v prazích. Zadní kola poháněl řadový šestiválec s objemem  3740 cm3 a výkonem 105 koní. Řazení obstarávala poloautomatická převodovka Simpli-Matic.

Sedany měly dveře otevírané proti sobě. Jejich moderní karoserie měly šípové přední okno a světlomety zapuštěné do předních blatníků.

Modely DeSoto 1942, poslední před vstupem Spojených států do války a přerušením výroby civilních automobilů, se představily s rozšířenou přední maskou a revolučními výklopnými světlomety nazvanými "Air-Foil". Tato světla, provázená sloganem "Out of Sight Except at Night" (nejsou vidět, jen v noci), byla první u amerického hromadně vyráběného vozidla.

Po válce se DeSoto vrátilo modely vycházejícími z ročníku 1942, ale s normálními světly a s předními blatníky prodlouženými až do dveří (foto). Sedany (včetně sedmimístného provedení a verze Suburban s prodlouženým rozvorem), kupé a kabriolety poháněl řadový 3,9litrový šestiválec Chrysler s hlavou L a výkonem 111 k (SAE). Sedan s rozvorem náprav 3086 mm byl dlouhý 5265 mm a při hmotnosti kolem 1,6 tuny dosahoval rychlost 130 km/h. Průměrná spotřeba se pohybovala kolem 18 l/100 km.

Poválečné modely DeSoto Custom vycházely z předválečných, měly ale přední blatníky prodloužené až do dveří.

V tomto provedení se modely DeSoto Custom a Deluxe vyráběly až do první poloviny modelového roku 1949, kdy došlo k rozsáhlejší modernizaci. Ve stejné době představily i ostatní americké automobilky nové modely poválečné konstrukce a ani Chrysler nechtěl zůstat pozadu.

Druhá série

Modely DeSoto Custom (foto) a Deluxe, představené v druhé polovině roku 1949, měly rozvor náprav prodloužený na 3188 m. Ostatní rozměry a také objem a výkon řadového šestiválce zůstaly proti první sérii prakticky beze změn. K nejviditelnějším úpravám karoserie patřila nová maska chladiče se svislými lištami nestejné šířky a přední blatníky zapuštěné do boků.

Dvoudveřové kupé DeSoto Custom z roku 1949 mělo přední blatníky zapuštěné plynule do boků.

Poprvé se v nabídce modelů DeSoto Custom objevilo kombi Suburban s "dřevěnou" kostrou na bocích a v roce 1950 také kupé Sportsman (foto) se střechou hardtop bez pevných středových sloupků a třídílným panoramatickým zadním oknem. Do standardní výbavy patřily dvourychlostní přední stěrače, osvětlení kufru a koberce v interiéru. V roce 1951 dostalo DeSoto Custom novou přední masku s devíti širokými "zuby" a masivnější chromované nárazníky. Přední kola měla nezávislé zavěšení s vinutými pružinami, zadní tuhá náprava byla odpružena listovými péry.

V roce 1950 debutovalo kupé Sportsman se střechou hardtop bez pevných středových sloupků a třídílným panoramatickým zadním oknem.

Označení modelů Custom a Deluxe používalo DeSoto až do roku 1952, kdy šestiválce doplnil motor V8 Hemi Firedome s objemem 4530 cm3.  Od roku 1953 se začal pro modely s šestiválcovými motory používat název Powermaster a pro modely V8 název Firedome.

DeSoto Deluxe

DeSoto Deluxe (někdy se používá DeLuxe) byl po celou dobu výroby od roku 1939 až do roku 1952 základním modelem (entry-level car) a nabízel se převážně v podobě sedanů. Od luxusnější řady Custom se lišil menším množstvím venkovních ozdob, chudší standardní výbavou a jednodušším interiérem s menším počtem barevných kombinací. Elektronkové autorádio bylo za příplatek. Šestiválcový motor se nijak nelišil od motoru používaného v modelech Custom.

DeSoto Deluxe bylo v roce 1953 nahrazeno modelem DeSoto Powermaster. Ten už měl jednodílné zaoblené přední okno, přední blatníky zcela zapuštěné do boků a silnější šestiválcové motory s objemem 4,1 a 4,3 litru. Divize DeSoto koncernu Chrysler oficiálně zanikla 30. listopadu 1960. Od roku 1928 vyrobila přes 2 miliony automobilů.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas