Duesenberg SJ a SSJ – S jako Supercharged

Mezi oblíbené vozy slavných amerických filmových herců Clarka Gablea a Garyho Coopera patřily luxusní vozy Duesenberg Model SJ, poháněné přeplňovaným řadovým osmiválcem.

O americkém luxusním automobilu Duesenberg Model J nedávno vyšel ve Veteránu článek, ve kterém byla rovněž stručně popsána historie značky založené v roce 1913 v Indianapolisu bratry Augustem a Frederickem Duesenbergovými. V roce 1932 začali vyrábět podvozky totožné s modelem J (rám s tuhými nápravami odpruženými podélnými listovými péry), ale s řadovým osmiválcovým motorem doplněným kompresorem (supercharger).

Sto mil za 17 sekund 

Model Duesenberg SJ poháněl čtyřventilový osmiválec (foto) s objemem 6900 cm3 a výkonem 320 k (236 kW), přeplňovaný rotačním dmychadlem. Navrhl jej Fred Duesenberg a v květnu 1932 představil veřejnosti. Motory vyráběla podle Fredových výkresů firma Lycoming, známý výrobce leteckých motorů. Kompresor byl umístěn vedle motoru a aby se tam vešel, bylo výfukové potrubí ohebné a vyvedené po stranách motorového prostoru. Toto chromované "hadicové" potrubí si dal Cord (vlastník Duesenbergu od roku 1927) patentovat a používal jej i na vozech Cord a Auburn. Na přání se tyto výfuky montovaly i na nepřeplňované Duesenbergy J, včetně starších modelů. Při rychlé jízdě v noci tyto výfukové roury rudě žhnuly.

Čtyřventilový osmiválec SJ s objemem 6900 cm3 a výkonem 320 k (236 kW), přeplňovaný rotačním dmychadlem.

Provedení SJ bylo schopno dosáhnout na dvojku za 17 sekund rychlost přes 100 mil za hodinu (167 km/h) a na trojku mělo maximální rychlost až 225 km/h. Pro porovnání s dnešními vozy zrychlovaly modely SJ s hmotností 2,5 až 3 tuny z nuly na stovku za 8 sekund. Konstruktér motoru Fred Duesenberg bohužel zemřel 26. července 1932 na zápal plic a zranění z automobilové nehody, když řídil kabriolet SJ s karoserií Murphy. Jeho bratr Augie jej nahradil v roli hlavního konstruktéra, zatímco prezidentem společnosti Duesenberg se stal Harold T. Ames.

Duesenberg Special a Mormon Meteor

Závodní jezdec a pozdější starosta Salt Lake City David Abbot (Ab) Jenkins si v roce 1935 nechal vyrobit s finanční pomocí od sponzorů speciální rekordní automobil Duesenberg Special (foto). Při stavbě bylo použito standardní šasi Duesenberg SJ s rozvorem náprav 362 cm, byla ale upravena přední náprava a zvolen nestandardní převodový poměr zadní osy 3:1. August Duesenberg vyladil motor na vysoký výkon pomocí dvojitého karburátoru, sacího potrubí ve tvaru beraních rohů a vyššího kompresního poměru. Později byla tato úprava použita u standardních modelů SJ.

Speciální rekordní automobil Duesenberg Special Aba Jenkinse. Při stavbě bylo použito standardní šasi Duesenberg SJ.

V říjnu 1935 překonal Jenkins na solném jezeře v Bonneville rychlostní rekord v hodinovce, když ujel 247,79 km a při 24hodinovém rekordu dosáhl průměrnou rychlost 218,18 km/h. Tento rekord byl překonán až v roce 1961. Ve snaze dosáhnout ještě vyšších rychlostí nahradil Jenkins motor Duesenberg dvanáctiválcovým leteckým motorem Curtiss Conqueror. Rekordní vůz s tímto motorem byl pojmenován Mormon Meteor a v roce 1936 s ním Jenkins vytvořil rekord na 24 hodin průměrem 247,55 km/h. Po roce tento rekord spolu s Louisem Meyerem vylepšil na 253,10 km/h. V roce 1938 byl letecký motor vymontován a nahrazen původním a vůz nazvaný Mormon Meteor II byl upraven k používání v běžném silničním provozu. Jenkins jej pak se synem Marvem používal až do roku 1943.

V roce 1937 postavili Marv Jenkins a Augie Duesenberg Mormon Meteor III (foto) poháněný 26litrovým motorem z letadla Curtiss Conqueror. Jenkins s ním dosáhl rychlost 275 km/h a pokořil všechny vytrvalostní rekordy na 12 hodin. Jeho rekord na 24 hodin (259,394 km/h) byl překonán až v roce 1990.

V roce 1937 postavili Marv Jenkins a Augie Duesenberg rekordní Mormon Meteor III poháněný 26litrovým motorem z letadla Curtiss Conqueror.

Duesenberg SSJ

V roce 1935 vyrobil Duesenberg dva vozy SSJ s rozvorem zkráceným na 3 175 mm (125 palců), považované za vrcholné dílo této značky. Tyto vozy byly dodány nejslavnějším hercům těchto let, Garymu Cooperovi a Clarku Gableovi. Karoserii roadsteru dodaného Cooperovi (foto) vyrobila karosárna Central Manufacturing Company z Connersville, Indiana. Byl dlouhý 4 978 mm, široký 1 829 mm a na výšku měřil k hornímu okraji předního skla 1 524 mm. Vzadu měl roadster zvenku umístěné náhradní kolo a malá kruhová světla.

Majitelem tohoto Duesenbergu SSJ byl slavný americký filmový herec Gary Cooper. Náhradní kolo bylo umístěné vzadu.

Přeplňovaný motor dosahoval maximální výkon 400 k (295 kW) při 4 000 otáčkách/min. Palivo dodával dvojitý karburátor Schebler se sacím potrubím ve tvaru beraních rohů, vyvinuté pro Duesenberg Special. Dvě větve tohoto potrubí se dál rozdělovaly na další dvě větve. Druhý vůz SSJ byl zapůjčený v roce 1936 herci a dlouhodobému zákazníkovi firmy Duesenberg Clarku Gableovi. Oba slavné herce bylo možné často vidět na Hollywood Hills jak mezi sebou závodí.

Karoserie na přání

Stejně jako další luxusní značky vyráběl Duesenberg pouze kompletní podvozky. Karoserie (převážně roadstery a kabriolety) dodávaly specializované firmy podle přání zákazníka. Řadu zakázek dostala karosárna Rollston z newyorského Manhattanu. Zajímavé tvary měl čtyřdveřový Torpedo Sedan Arlington s malými okny a dlouhou kapotou. V roce 1935 vyrobil Rollston desítku vozů označených JN respektive SJN s menšími 17palcovými koly (standardně měly "Duisy" 19palcová kola). Karoserie od firmy Bohman & Schwartz se vyznačovaly elegantními tvary se zakrytými zadními koly. Několik zákazníků uspokojily i další američtí (Le Baron, Dietrich, Murphy) i evropští (Barker, Weymann) výrobci karoserií.

Z 36 vyrobených vozů Duesenberg SJ se dnešních dnů dožilo jen několik, ty se ale prodávají na aukcích za astronomické ceny. Duesenberg Special alias Mormon Meteor se například v roce 2004 prodal za 4,5 milionu amerických dolarů a za skoro stejnou částku se na aukci v kalifornském Monterey prodal Duesenberg SJ. Není divu, vždyť Duesenbergy jsou považovány za nejlepší americké automobily třicátých let.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas