Jaguar Mark X (420G): Velká kočka

Jaguar Mark X nahradil v roce 1961svého předchůdce Mark IX. Objem 3,8litrového šestiválce XK byl v roce 1964 zvýšen na 4,2 litru. Od roku 1966 se Mark X jmenoval 420G.

V říjnu 1961, půl roku po uvedení revolučního sportovního vozu Jaguar E-Type, představil Jaguar na British Motor Show zcela nový velký luxusní vůz Jaguar Mark X. Jeho název odkazoval na pokračování řady Mark VII, VIII a IX, i když se svými předchůdci měl společný jen legendární řadový šestiválec XK se dvěma vačkovými hřídeli v hlavě válců.

Rozměry karoserie byly vskutku impozantní. Rozvorem náprav 3 048 mm, délkou 5 131 mm a šířkou 1 930 mm patřil k největším britským vozům. Až do uvedení supersportovního Jaguaru XJ220 v roce 1992 byl nejširším vozem vyráběným ve Spojeném království. Poměrně malá výška 1 391 mm a 14palcová kola jen umocňovala dojem z jeho délky. Do roku 1964 se Mark X dodával s 3,8litrovým motorem, potom se používal motor s objemem 4,2 litru. V roce 1966 došlo ke změně názvu na 420G.

Jaguar Mark X 3.8-litre

Vůz vyvíjený pod kódovým označením Zenith měl samonosnou karoserii tradičních tvarů, "starý" motor s převodovkou a nezávislé zavěšení zadních kol, převzaté z modelu E-Type. Monokoková konstrukce umožnila snížení výšky vozu. Svými tvary se Mark X (foto) snažil přiblížit vkusu amerických zákazníků, neboť americký trh byl pro Jaguar velmi důležitý. Měl proto vpředu čtyři světlomety (vnitřní byly menší) a originální masku chladiče se svislým mřížováním. Mezi maskou a světlomety se nacházely chromované mřížky houkaček. Na kapotě (vyklápěné spolu s vnitřními světlomety a maskou chladiče dopředu) nechyběla soška jaguára ve skoku, byla ale menší než u Mk IX.

Jeden z vzorně udržovaných Jaguarů Mark X se objevil na letošních Legendách, konaných v prostorách bohnické léčebny.

Interiér byl bohatě obložený dřevem a cestující na zadních sedadlech mohli používat skládací stolky. Také vpředu se dal z přístrojové desky vytáhnout malý piknikový stolek. Později se na přání dodávala i klimatizace a prosklená stěna mezi předními a zadními sedadly. Otevírání dveří usnadňovaly pružiny skryté ve dveřích. Design a velikost vozu nebyly přijaty jednoznačně. Američané namítali, že se příliš podobá jejich velkým vozům a pro evropské zákazníky byl příliš veliký a "baňatý". Nevešel se do garáže a obtížně se dal zaparkovat na ulici. 

První sérii Jaguaru Mark X poháněl řadový šestiválec XK s objemem válců 3 781cm3 (vrtání/zdvih 87/106 mm) a maximálním výkonem 265 k (195 kW) dosahovaným při 5 500 ot/min. Kompresní poměr 8:1 se dal na přání změnit na 7:1 nebo 9:1. Palivo dodávaly do motoru tři karburátory SU a přenos síly na zadní kola zprostředkovala čtyřstupňová převodovka (horní 3 stupně synchronizované, na přání rychloběh) nebo třístupňový automat Borg Warner. Přední náprava používala dvojici trojúhelníkových ramen, vinuté pružiny, teleskopické tlumiče a zkrutný stabilizátor. Nezávislé zavěšení zadních kol s příčnými a podélnými rameny, stabilizátorem a vinutými pružinami bylo převzato z modelu E-Type. Vůz dosahoval maximální rychlost 192 km/h a na stovku zrychlil za 12 s.

Jaguar Mark X 4.2-litre

Na londýnský autosalon konaný v říjnu 1964 přijel Jaguar Mark X s šestiválcem XK, jehož objem byl zvýšen na 4 235 cm3. Zvětšení objemu se dosáhlo převrtáním na 92 mm. Výkon zůstal stejný, mírně se ale zvýšil krouticí moment, maximální rychlost a zrychlení. Manuální převodovka měla nyní všechny 4 stupně synchronizované a vůz dostal nový posilovač řízení Varamatic. Karoserie zůstala stejná, jen na víku objemného kufru se objevil nápis Jaguar 4.2 (foto).

V elegantní zádi byl umístěn objemný zavazadlový prostor s víkem sahajícím až k nárazníku.

Zákazníci si mohli vybírat mezi čtyřmi typy převodovek: manuální, manuální s rychloběhem, automatickou a automatickou s rychloběhem. Manuální čtyřstupňová převodovka přitom měla všechny čtyři rychlosti synchronizované. Většina vozů (a vozy určené pro severoamerický trh skoro všechny) opouštěla továrnu s automatem Borg Warner Typ-8. Vůz s hmotností 1880 kg se dal snadno ubrzdit kotoučovými brzdami Kelsey Hayes s posilovačem na všech kolech. Ke standardní výbavě patřil i posilovač řízení.

Jaguar 420G

V říjnu 1966 se na londýnském autosalonu objevil velký jaguar s novým jménem 420G. (Často se plete s podobným ale menším Jaguarem 420). 420G (foto) se odlišoval od typu Mark X pouze rozdělením masky chladiče svislou středovou lištou, malými blikači na předních blatnících a chromovanými lištami na bocích (u dvoutónového lakování byly umístěny níže). V interiéru bylo nové měkké obložení horní hrany přístrojové desky s hodinami uprostřed a objednat se dala klimatizace.

Také Jaguar 420G se objevil na Legendách 2016 a bylo se přes nepřízeň počasí na co dívat.

Jaguar 420G se v malém počtu vyráběl také ve verzi "limuzína" s proskleným oddělením předních a zadních sedadel a lavicí nahrazující dělená přední sedadla. V dělicí stěně bylo umístěno rádio. Od roku 1968 se začal vyrábět Daimler DS420 využívající mechaniku modelu Jaguar 420G. Rozvor byl prodloužený o více než půl metru (3580 mm), takže délka narostla na 5740 mm. Tuto luxusní limuzínu používali státníci mnoha zemí a často se v ní vozili i nebožtíci. Daimler DS420 se vyráběl až do roku 1992.

Do roku 1970 bylo celkem vyrobeno 24 175 velkých luxusních vozů Jaguar Mark X (420G). Nejvíce se prodalo Jaguarů Mark X 3.8-litre (12 961 kusů), zatímco typu Mark X 4.2-litre jen 5 672 kusů a 420G ještě méně (5 542 kusů). Nástupcem se stal Jaguar XJ6 první série, vyráběný v letech 1968 až 1973.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas