Porsche 550 Spyder (1953–1957): "Malý parchant"

Sportovní vůz Porsche 550 Spyder (nebo také 1500 RS Spyder), poháněný vzduchem chlazeným čtyřválcem, byl vyroben v počtu pouhých 90 kusů.

První poválečný vůz značky Porsche, typ 356 z roku 1948, jehož tvůrcem byl Ferdinand "Ferry" Porsche (1909–1998) a prototypy spyderů postavených Walterem Glöcklerem z Frankfurtu nad Mohanem se staly inspirací k vývoji malého závodního vozu Porsche. Na 40. pařížském autosalonu, konaném v roce 1953, vystavil Porsche typ 550 Spyder s motorem před zadní nápravou a pohonem zadních kol. Typové označení bylo pořadovým číslem konstrukce, ale zároveň znamenalo pohotovostní hmotnost vozidla. Prvními třemi ručně vyrobenými prototypy byla kupé s odnímatelnou pevnou střechou (hardtop).

Karoserie a podvozek

Aby bylo dosaženo co nejnižší hmotnosti vozu, měl Spyder (takto nazýval Porsche roadstery) hliníkovou karoserii spojenou s plochým rámem z bezešvých ocelových trubek. Nosným prvkem byla rovněž přístrojová deska. Řidič a spolujezdec se mohli po otevření dvířek usadit v jednoduchých sportovních sedačkách. Porsche 550 Spyder (foto) měl rozvor náprav 2 100 mm, byl dlouhý 3 600 mm, široký 1 540 mm a vysoký jen 1 050 mm. S prázdnou nádrží vážil zhruba 550 kg a dosahoval maximální rychlost 225 km/h.

Tento Porsche 550 Spyder, vystavený v muzeu Porsche, byl prvním vozem tohoto typu prodaný soukromníkovi.

Podvozek Spyderu využíval díly z typu 356. Vpředu měl klikovou nápravu (Kurbellenkerachse) se dvěma příčnými listovými péry a stabilizátorem, vzadu byla kyvadlová náprava se dvěma torzními tyčemi a podélnými posuvnými vzpěrami. 16palcová kola měla hliníkové bubnové brzdy Ø 280 mm.

Motor a převodovka

Zadní kola Spyderu 550 poháněl vzduchem chlazený plochý čtyřválcový motor (boxer) se čtyřmi vačkovými hřídeli v hlavách válců (po dvou na každé straně). Tento tzv. "Fuhrmann-Motor" (Typ 547) měl objem 1 498 cm3 a v první verzi maximální výkon 110 k (81 kW) dosahovaný při 7800 ot/min. Maximální točivý moment 121 Nm měl při 5000 ot/min. Dvojité zapalování mělo dva rozdělovače a dvě zapalovací cívky. Palivo dodával do motoru dvojitý spádový karburátor Solex 40 PJJ nebo Weber 40 DCM.

Zadní kola Spyderu 550 poháněl vzduchem chlazený plochý čtyřválcový motor (boxer), umístěný před zadní nápravou.

Pohonná jednotka Spyderu 550 byla umístěna před zadní nápravou. Příznivé rozdělení hmotnosti na jednotlivá kola zaručovalo neutrální chování vozu. První vozy měly plně synchronizovanou čtyřstupňovou převodovku a diferenciál s omezenou svorností.

Prostorový rám a pětistupňová převodovka

V roce 1956 prodělal Spyder několik změn a jeho označení se změnilo na 550 A (foto). Výkon motoru se při stejném objemu a kompresním poměru 9,8:1 zvýšil na 135 k (99 kW) při 7 200 otáčkách a krouticí moment se zvedl na 145 Nm při 5 900 ot/min. Novinkou byla pětistupňová převodovka s jedničkou a zpátečkou bez synchronizace. Významnou změnou prošla i konstrukce rámu. Plochý rám byl nahrazen trubkovým prostorovým rámem, který byl lehčí a tužší. Délka karoserie narostla o 10 cm a šířka o 7 cm, prázdná hmotnost se snížila o 10 kg. V důsledku uvedených změn se zvýšila maximální rychlost na 240 km/h.

V roce 1956 prodělal Spyder několik změn a jeho označení se změnilo na 550 A.

Na závodech

Závodních vozů 550 Spyder vyrobil Porsche 90 kusů s interním označením 550-01 až 550-90. První závod absolvoval Spyder 550-03 na Nürburgringu v květnu 1953 a hned vyhrál. Několik dalších let pak tovární tým Porsche dosáhl se Spydery řadu úspěchů na mnoha evropských a amerických závodech. Tovární vozy měly zpravidla stříbrnou barvu a kvůli rozlišení při závodech měly různě zbarvené pruhy na zadních blatnících. Porsche uzavřel sponzorskou smlouvu s výrobcem letadel Fletcher Aviation, pro kterého navrhoval lehké letecké motory a později rozšířil spolupráci s firmami Telefunken a Castrol.

Mimořádně úspěšný byl jezdec formule 1 Hans Herrmann (*1928). Se svým Spyderem 550 s rudými pruhy na zádi a číslem 351 (číslo určovalo dobu startu 3:51 ráno) skončil na slavném závodu  Mille Miglia 1954 na šestém místě. Na mexické Carrera Panamericana (foto) skončil v roce 1954 na třetím místě a český rodák Jaroslav Juhan startující za Guatemalu byl na stejném voze čtvrtý. V roce 1956 vyhrál Umberto Maglioli s vozem Porsche 550 RS Spyder slavný závod Targa Florio. Výhodou Spyderu 550 bylo to, že závodník s ním mohl přijet na závody po vlastní ose, absolvovat závod a vrátit se domů jako normální cestovní vůz.

Červené pruhy na zadních blatnících se obvykle malovaly na Spydery určené pro vytrvalostní závody.

"Little Bastard" Jamese Deana

Jedním z nejvíce proslavených vozů Porsche 550 Spyder byl vůz s výrobním číslem 550-55, který si v září 1955 koupil mladý americký filmový herec James Dean (1931–1955). Jeho přítel Bill Hickman, filmový kaskadér ve společnosti Warner Bros, mu dal přezdívku "Little Bastard" (malý parchant) a Dean na oplátku nazýval Hickmana "Big Bastard." Dean si nechal na dveře a kapoty namalovat černé startovní číslo 130 (foto) a na záď nápis "Little Bastard." Na zadních blatnících měl ze stuttgartské továrny namalované červené pruhy, které se obvykle malovaly na Spydery určené pro vytrvalostní závody. Jimmy Dean miloval rychlá auta a rád s nimi závodil. Cesta na závody Salinas Road Races se mu však 30. září 1955 stala osudnou. Se svým novým Spyderem 550 A čelně narazil vysokou rychlostí do protijedoucího vozu Ford Custom a na místě zemřel. Vrak vozu ještě stačil zranit několik lidí a pak zmizel z očí veřejnosti. Teprve nedávno byl údajně znovu objeven.

Americký herec James Dean a jeho mechanik a přítel Rolf ve stříbrném Spyderu 550 A, nazvaném Little Bastard.

Repliky

Porsche 550 Spyder je jedním z nejčastěji reprodukovaných klasických automobilů. Originály se dnes totiž prodávají za několik milionů dolarů (v aukci u Gooding & Company byl prodán za 3,7 milionu dolarů). V posledním čtvrtstoletí nabízela řada firem repliky tohoto vozu v podobě stavebnic (kitů) nebo hotových vozů. Ve Spojených státech to jsou například Seduction Motorsports z Chandleru v Arizoně nebo Vintage Spyders a Thunder Ranch z Kalifornie. Anglická firma Banham Conversions zabývající se výrobou stavebnic sportovních automobilů dokonce staví legendární Porsche 550 Spyder z roku 1955 na podlahové plošině Škody 130 Rapid.

Nástupcem modelu 550 Spyder se stal v roce 1957 Porsche 718, obecně známý jako RSK, který byl ještě úspěšnější. Současnou obdobou 550 Spyderu je Porsche Boxster vyráběný od roku 1996. K padesátému výročí zrodu Spyderu vyrobil Porsche v roce 2003 omezenou sérii Boxsteru 550 Spyder 50th Anniversary Edition.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas