Glas 2600/3000 V8: Říkali mu "Glaserati"

Bavorská automobilka Hans Glas GmbH vyráběla od roku 1966 čtyřmístná kupé s motory V8 a karoserií Frua. Od září 1967 do května 1968 se prodávaly pod značkou BMW-Glas.

Malá bavorská automobilka Hans Glas GmbH z Dingolfingu začínala po válce vyrábět skútry a od roku 1955 lidová vozítka Goggomobil. O tři roky později už nabízela větší Glas Isar poháněný dvouválcovým čtyřtaktním boxerem. Od roku 1962 vyráběl Glas čtyřválcové modely 1004/2004/3004 a na frankfurtský autosalon 1963 přivezl sportovní kupé Glas 1300 GT a sedan Glas 1500 (později 1700), jejichž karoserie navrhl Ital Pietro Frua.

Úspěch kupé (později i kabrioletu) 1300 GT přivedl vedení firmy k rozhodnutí rozšířit nabídku modelů o šestiválcové kupé, od kterého by mohl být odvozen sportovní sedan. Finanční situace automobilky ale nebyla nijak růžová a proto bylo kvůli úspoře vývojových nákladů rozhodnuto vyvinout vidlicový osmiválec vytvořený zdvojením vyráběného čtyřválce s objemem 1 290 cm3. Motor V8 měl objem válců 2 580 cm3, což je přesně dvojnásobek objemu čtyřválce.

Karoserie Frua

Návrhem samonosné karoserie nového kupé s motorem V8 byl znovu pověřen italský designér Pietro Frua (1913–1983) z Moncalieri v Piemontu. Čtyřmístné kupé Glas 2600 V8 (foto) mělo dvoudveřovou karoserii s velkými okny a tenkými střešními sloupky. Výrazné přídi dominovaly velké obdélníkové světlomety v chromovaných rámečcích a dopředu vystupující mřížka chladiče, protažená až pod světlomety a k velkým směrovkám v rozích karoserie. Do středu masky byl v malém rámečku umístěn znak automobilky se stylizovaným písmenem "g". Glas V8 měl stejný rozvor náprav (2 500 mm) jako čtyřválcový sedan Glas 1700. Větší vnější rozměry (4 600 x 1 750 x 1380 mm) znamenaly zvětšení převisů na obou koncích, což trochu ubíralo vozu na kráse.

Čtyřmístné kupé Glas 2600 V8 mělo dvoudveřovou karoserii s velkými okny a tenkými střešními sloupky.

V dohodě s Fruou byla uvedena podmínka, že pokud to bude možné využijí se hotové komponenty od jiných výrobců. Na výsledném designu se to projevilo například světlomety z autobusu Setra, mechanismem stahování oken z Mercedesu 230SL nebo zámky dveří z Porsche 911. Poprvé se nové kupé představilo veřejnosti na frankfurtském autosalonu v září 1965 a sklidilo velkou pozornost. Určitá podobnost se sedanem Maserati Quattroporte první generace, navrženým rovněž Fruou, dala novému kupé Glas V8 přezdívku "Glaserati".

Moderní motor 2600 V8

Přípravy sériové výroby trvaly téměř rok, takže továrnu v Dingolfingu opustil první sériový vůz až srpnu 1966. Pod kapotou se skrýval kapalinou chlazený čtyřdobý vidlicový osmiválec (foto) s úhlem rozevření válců 90 stupňů, objemem 2 580 cm3, maximálním výkonem 150 k (110 kW) při 5 600/min a točivým momentem 203 Nm dosahovaným při 4 500 otáčkách. Každá řada válců měla vačkovou hřídel v hlavě válců z lehkých slitin (rozvod DOHC). Vačkové hřídele byly poháněné ozubenými řemeny. Palivo dodávaly do motoru dva dvojité spádové karburátory Solex 35 DDIS. Výkon motoru postačoval k dosažení maximální rychlosti 198 km/h. Vůz s pohotovostní hmotností 1 130 kg měl průměrnou spotřebu v rozmezí 12-16 l/100 km.

Pod kapotou měl Glas 2600 V8 kapalinou chlazený čtyřdobý vidlicový osmiválec s úhlem rozevření válců 90 stupňů, objemem 2 580 cm3 a maximálním výkonem 150 k.

Glas 2600 V8 měl čtyřstupňovou manuální převodovku, nezávislé zavěšení předních kol na dvojitých trojúhelníkových ramenech a pérování vinutými pružinami. Zadní náprava typu De Dion byla odpružena půleliptickými listovými péry. Hydraulické tlumiče Boge Hydromat umožňovaly automatické nastavení světlé výšky vozidla. Kola byla obuta do 14palcových pneumatik. Vpředu i vzadu byly kotoučové brzdy, vzadu umístěné u náhonu zadní osy.

Třílitr (3000 V8)

Od února 1966 se testoval prototyp kupé Glas 3000 V8 (foto) s motorem, jehož objem byl zvýšen na 2 982 cm3 převrtáním a zvětšením zdvihu ze 75 x 73 mm na 78 x 78 mm. Maximální výkon se tím zvýšil na 160 k (118 kW) a díky tomu byla konečně překonána magická hranice maximální rychlosti 200 km/h. Maximum točivého momentu vzrostlo na 236 Nm. Zkoušela se i verze s 3,2litrovým motorem, který dával 175 koní. Ta se už ale do výroby nedostala. Finanční situace firmy Glas byla natolik kritická, že jediným řešením bylo převzetí firmy velkou bavorskou automobilkou BMW. Stalo se to v listopadu 1966 a BMW to stálo 9,1 milionu marek.

Ve stupňovité zádi byl umístěn velký zavazadlový prostor s vysokou nakládací hranou.

BMW-Glas 3000 V8

Pod křídly BMW se ještě nějaký čas vyráběly a prodávaly modely Glas. Výroba kupé Glas 2600 V8 byla ukončena v srpnu 1967. BMW-Glas 3000 V8 (foto) se vyráběl až do května 1968 a jedinou změnou na karoserii bylo odstranění znaku Glas z rámečku v přední masce a přidání "vrtulového" znaku BMW na kapotu. Menší kupé Glas GT dopadlo o něco lépe, prodávalo se jako BMW 1600 GT s motorem BMW a "ledvinkami" na přídi.

Jedinou změnou na přídi bylo odstranění znaku Glas z rámečku v přední masce a přidání "vrtulového" znaku BMW na kapotu.

Při debutu kupé Glas V8 v roce 1965 se počítalo s cenou 18 000 DM. Glas 2600 V8 se ve skutečnosti prodával za 19 400 DM a 3000 V8 za 23 850 DM. O počtu vyrobených vozů Glas V8 panují dohady. Motoristický novinář a historik Werner Oswald uváděl, že kupé 2600 V8 bylo vyrobeno 277 kusů a 3000 V8 389 kusů.

Pomyslnou tečkou za existencí značky Glas byl jediný exemplář krásného kupé se splývavou zádí (fastback) BMW 3000 V8 s mechanikou Glas V8, jehož karoserii navrhl Pietro Frua. Určitá podobnost s krásnými sportovními kupé Maserati Ghibli nebo Iso Grifo svědčí o tom, že Pietra inspirovalo dílo Giorgetta Giugiara. Studie byla vystavena na řadě autosalonů Frankfurtem 1967 počínaje a Barcelonou 1969 konče. Původní světle modrá metalíza byla pro Barcelonu nahrazena červenou barvou. Po skončení autosalonu bylo kupé prodáno soukromníkovi a nedávno restaurováno do původní podoby včetně laku.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas