Jaguar XKSS (1957): Z Le Mans do civilu

Před šedesáti lety vznikl dvoumístný Jaguar XKSS. Přestavbou ze závodních vozů Jaguar D-Type bylo postaveno 25 kusů. V roce 2016 bylo ručně vyrobeno devět replik.

Závodní Jaguar D-Type poháněný řadovým šestiválcem měl v roce 1954 za úkol pokračovat ve vítězném tažení Jaguaru C-Type v Le Mans (dvojí vítězství v letech 1951 a 1953). V roce 1954 se to třem továrním jaguarům ještě nepovedlo (dvojice Hamilton - Rolt byla druhá za Ferrari 375 Plus), ale v roce 1955 už D-Type s Mikem Hawthornem a Ivorem Buebem slavili vítězství. O rok později vyhrál skotský tým Ecurie Ecosse a v roce 1957 završili sérii tří vítězství po sobě Angličané Flockhart a Bueb.

Koncem roku 1956 se Jaguar rozhodl ukončit závodní činnost továrního týmu a v továrně na Browns Lane v Coventry zůstala řada hotových nebo nedokončených vozů D-Type, které se nedařilo prodat. Sir William Lyons proto rozhodl zhodnotit vynaložené investice konverzí těchto úspěšných závodních vozů na sportovní vůz určený k běžnému silničnímu provozu. Byl přesvědčen, že na lukrativním americkém trhu bude o výkonné evropské sportovní auto zájem.

Co zůstalo

Jaguaru XKSS zůstal pod kapotou především skvělý řadový šestiválcový motor XK (kresba) s litinovým blokem, dvěma ventily na válec a se dvěma vačkovými hřídeli (rozvod DOHC) v hliníkové hlavě válců. Se třemi dvojitými karburátory Weber a zdvihovým objemem 3 442 cm3 (vrtání/zdvih 83/106 mm) dával maximální výkon 250 k (184 kW), dosahovaný při 6 000 otáčkách. Kliková hřídel byla uložena v sedmi ložiskách, zajímavostí byla větší mezera mezi třetím a čtvrtým válcem.

Jaguar XKSS poháněl skvělý řadový šestiválcový motor XK s litinovým blokem, dvěma ventily na válec a se dvěma vačkovými hřídeli v hliníkové hlavě válců.

Beze změn zůstala i manuální čtyřstupňová převodovka, nezávislé zavěšení předních kol na dvojitých trojúhelníkových ramenech s podélnými torzními tyčemi a teleskopickými tlumiči a pevná (tuhá) zadní náprava s příčnou torzní tyčí a teleskopickými tlumiči. Nebyl také důvod měnit kotoučové brzdy Dunlop na všech kolech. Kola se středovou maticí byla z lehkých slitin a pneumatiky měly rozměr 6,50 x 16". Stejně jako Jaguar D-Type měl XKSS skořepinovou konstrukci střední části karoserie (monokok), vpředu s pomocným rámem z pravoúhlých magnéziových trubek, ve kterém byl umístěn motor a zavěšení předních kol. 

Přestavba

Karoserii Jaguaru D-Type, vyrobenou z hliníkového plechu navrhl Malcolm Sayer, který za války pracoval v letecké továrně Bristol. Jaguar XKSS (foto) měl stejné rysy karoserie, stejnou délku (3 912 m a šířku (1 660 mm) jako D-Type, rozvor náprav a výška se změnily jen nepatrně (2 301 resp. 1 118 mm). Proti D-Type byly přidány dveře na straně spolujezdce a odstraněn výstupek za sedadlem řidiče (pozdější D-Type jej měly protažený do ploutve). Odstraněna byla rovněž přepážka mezi sedadly.

Proti D-Type byly přidány dveře na straně spolujezdce a odstraněn výstupek za sedadlem řidiče.

Nové bylo větší čelní okno v chromovaném rámu a boční okna v obou dveřích. Před nepřízní počasí chránila posádku plátěná skládací střecha. Vpředu i vzadu se objevily úzké dělené chromované nárazníky (později byly podobné použity u E-Type). Zadní světla byla použita z modelu XK140 a jelikož D-Type neměl žádný zavazadlový prostor, měl XKSS vzadu rám z chromovaných trubek pro uložení zavazadel. Náhradní kolo bylo přístupné po otevření víka na zádi. Výfukové potrubí vyvedené do strany bylo opatřeno ochranným krytem (foto).

Zadní světla byla použita z modelu XK140. Kufr nahrazoval rám z chromovaných trubek.

Ničivý požár

Večer 12. února 1957 vypukl v továrně na Browns Lane požár, který zničil nebo poškodil řadu hotových nebo nedokončených automobilů Jaguar. Z 25 vyrobených vozů XKSS jich bylo zničeno devět. Většina ze zachráněných šestnácti vozů byla prodána do USA. Nejznámějším majitelem se stal americký herec Steve McQueen, který Jaguar XKSS, nalakovaný britskou závodní zelenou barvou, používal pro osobní potřebu. Měl jej velmi rád a láskyplně jej nazýval "zelenou krysou". V letech 2010 a 2011 putoval tento vůz, oceňovaný na 30 milionů dolarů, po Spojených státech jako součást výstavy "Půvab automobilu". Další originální Jaguar XKSS je ve sbírce 450 britských vozů dentisty Jamese Hulla, kterou v roce 2014 koupil Jaguar Land Rover.

Historie se vrací

Začátkem roku 2016 Jaguar oznámil, že hodlá vyrobit 9 dokonalých replik (foto), které nahradí vozy XKSS zničené požárem v roce 1957. Na autosalonu v Los Angeles v listopadu 2016 Jaguar potvrdil, že oddělení Jaguar Classic úkol splnilo a připojilo XKSS k již vyrobeným replikám historických závodních vozů Lightweight E-Type. Tým Jaguar Classic používá původní výkresy z archivu firmy a jednotlivé panely hliníkové karoserie ručně tvaruje stejnou technikou jako v padesátých letech. Jedinou změnou proti původním originálům je úprava řadového šestiválce XK s objemem 3,4 litru umožňující jezdit na bezolovnatý benzin. Očekává se, že každá z devíti replik XKSS bude prodána vybraným zákazníkům za milion liber (přes 30 milionů Kč).

Rozpracovaný Jaguar XKSS v dílně Jaguar Classic v Coventry se chystá k dalším pracem.

Fotogalerie s popisky obrázků:


Karel Haas