Mercedes-Benz 220 (W187): Stařík s novým motorem

Šestiválcový Mercedes-Benz 220 se vyráběl v letech 1951 až 1955 v provedení sedan, dvoumístný a čtyřmístný kabriolet a dvoumístné kupé.

Před druhou světovou válkou si automobilka Mercedes-Benz vysloužila pověst výrobce luxusních vozů vysoké úrovně. Po prohrané válce ale v těžkých podmínkách začínala pouze s čtyřválcovými modely předválečné konstrukce. Teprve frankfurtský autosalon, konaný v dubnu 1951, byl svědkem premiéry šestiválcových modelů Mercedes-Benz 220 (W187) a vlajkové lodi Mercedes-Benz 300 (W186). Mercedes-Benz 220 měl zcela nový řadový šestiválcový motor s rozvodem OHC, ale jeho karoserie vycházela z typu Mercedes-Benz 170 S.

Nový šestiválec

Mercedes-Benz 220 (W187) dostal do vínku nově vyvinutý řadový šestiválec Daimler-Benz M 180 s vačkovou hřídelí v hlavě válců (rozvod OHC) poháněnou dvojitým řetězem. Tehdy neobvyklé byly "podčtvercové" rozměry válců s vrtáním 80 mm a zdvihem jen 72,8 mm. S objemem válců 2 195 cm3 a dvojitým spádovým karburátorem Solex 30 PAAJ měl tento motor maximální výkon 80 k (59 kW), dosahovaný při 4 850 otáčkách za minutu. W187 měl jednokotoučovou suchou spojku a čtyřstupňovou manuální převodovku s řadicí pákou na sloupku řízení. Nový motor si vysloužil mimořádnou pozornost motoristického tisku, neboť to byl po více než deseti letech první nový motor značky. Nový šestiválec se stal základem dlouhé řady motorů, které poháněly modely Mercedes-Benz až do sedmdesátých let minulého století. Sedan Mercedes-Benz 220 s hmotností 1 350 kg s ním dosahoval maximální rychlost 140 km/h, na stovku zrychlil za 14 s a v průměru spotřeboval 14 l/100 km.

Podvozek

Mercedesy W187 zdědily po typu 170 S rámový podvozek vyrobený z trubek oválného průřezu a zesílený výztuhou ve tvaru písmene X. Přední náprava byla dělená, zadní kyvadlová. Pérování obou náprav zajišťovaly vinuté pružiny s teleskopickými tlumiči. Vpředu i vzadu měl W187 bubnové brzdy o průměru 240 mm. Kola byla obuta pneumatikami rozměru 6,40 x 15. Mazání podvozku bylo centrální.

Sedan

Tvary karoserie sedanu Mercedes-Benz 220 Limousine (foto) se podobaly modelu 170 S, jedinou výraznější odlišností byly světlomety zabudované do předních blatníků. Stejný zůstal rozvor náprav (2 845 mm) a podobné byly i vnější rozměry (délka/šířka/výška: 4 507/1 685/1 610 mm). Závěsy dveří zůstaly na středovém sloupku, takže přední "sebevražedné" dveře se otevíraly po směru jízdy. V letech 1951 až 1954 bylo vyrobeno přes 16 tisíc sedanů. Základní cena byla stanovena na 11 925 západoněmeckých marek (DM), modely se skládací střechou byly o 600 DM dražší.  

Závěsy dveří zůstaly na středovém sloupku, takže přední "sebevražedné" dveře se otevíraly po směru jízdy.

Kabriolety a kupé

Současně se sedanem se vyráběly dva typy kabrioletů. Dvoudveřový Mercedes-Benz 220 Cabriolet A (foto) byl dvou až třímístný vůz s plátěnou střechou skládanou za sedadla pomocí venkovních pantů. Kabriolet A byl proti sedanu o 3 cm delší a o 5 cm nižší. Do roku 1955 jich bylo vyrobeno 1 278 (prodávaly se za 18 860 DM) a při hmotnosti 1 440 kg dosahovaly 145 km/h. V roce 1952 byly v jediném exempláři postaveny dvoumístné kabriolety s podvozkem W187 a karoseriemi vyrobenými firmami Drews z Essenu a Wendler z Reutlingenu.

Kabriolet A byl dvou až třímístný vůz s plátěnou střechou skládanou za sedadla pomocí venkovních pantů.

Dvoudveřový kabriolet B (foto) byl čtyřmístný, přesto byl levnější než kabriolet A. Stál "jen" 15 160 DM. Byla jich vyrobena jen necelá tisícovka. Na první pohled se od kabrioletu A lišil čtyřmi bočními okny a rámem čelního okna v barvě karoserie.

Dvoudveřových čtyřmístných kabrioletů B byla vyrobena jen necelá tisícovka.

Na četné žádosti tehdejších celebrit připravil Mercedes na podvozku kabrioletu A dvoumístné elegantní kupé (foto), představené v prosinci 1953. V témže roce bylo ploché čelní okno kabrioletu A nahrazeno mírně zaobleným a stejné okno se objevilo i u kupé. Oba modely tak získaly o něco sportovnější vzhled. Kupé s posuvným plechovým střešním oknem stálo rovných 22 tisíc marek (sedan stál zhruba polovinu) a proto se jich v letech 1954 –55 prodalo jen 85 kusů. V dubnu 1954 dostaly kabriolet A a kupé motory se zvýšenou kompresí dávající 85 k (62,5 W). Tento motor byl vyvinut pro nový šestiválcový Mercedes-Benz W180 se samonosnou karoserií, zvaný "Ponton," který ve výrobě nahradil W187.

V prosinci 1953 představil Mercedes dvoumístné elegantní kupé, postavené na podvozku kabrioletu A.

Mercedesy 220 se osvědčily ve službách německé policie. V letech 1952 až 1954 bylo pro policii vyrobeno 41 kusů speciálních čtyřdveřových modelů OTP se skládací plátěnou střechou. Karosárna Binz z Lorchu vyráběla pro policii na podvozcích W187 prostorná pětidveřová kombi. V polovině padesátých let působil Mercedes-Benz 220 (W187) přece jen poněkud zastarale. V té době se i v Evropě začal design automobilů ubírat směrem k nižším a širším vozům po vzoru amerických výrobců.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas