BMW 315/319: Šestiválce z Eisenachu

Nástupcem prvního šestiválcového BMW, typu 303, se staly modely 315 a 319, vyráběné v letech 1934 až 1937 v Eisenachu. Jejich podvozky využívaly roadstery BMW 315/1 a 319/1.

Bavorská automobilka BMW začala s výrobou automobilů v roce 1928 modelem Dixi, který byl licenční variantou britského Austinu 7. Malé vozy Dixi, poháněné čtyřválcem s objemem 747 cm3, se tři roky vyráběly v továrně BMW v saském Eisenachu. Na začátku třicátých let minulého století se BMW vydalo při vývoji automobilů vlastní cestou a slabý čtyřválec nahradila řadovým šestiválcem vyvinutým pod vedením Rudolfa Schleichera.

Prvním vozem, do kterého se nový šestiválec s objemem pouhých 1173 cm3 (nejmenší šestiválec na světě) montoval, byl typ BMW 303. Jeho dvoudveřová karoserie s rozvorem náprav 2 400 mm a délkou 3 900 mm byla pozoruhodná tím, že poprvé se na voze BMW objevila maska chladiče ve tvaru ledvinek, tedy dvou spojených oválů, která přetrvala v různých formách až do dnešních dnů. Od typu 303 byl už jen krůček k tématu tohoto článku.

BMW 315   

Model 315 (foto), vyvinutý pod dohledem Dr. Fritze Fiedlera a představený veřejnosti v březnu 1934, měl téměř stejnou karoserii jako typ 303. Dvoudveřová čtyřmístná karoserie s rozvorem náprav 2 400 mm byla dlouhá 3 900 mm, široká 1 440 mm a vysoká 1 550 mm. Hranatá kabina měla na každé straně dvě velká boční okna a jednodílné rovné čelní okno. Pod malým zadním oknem byl zavazadlový prostor a zvenku umístěné náhradní kolo v plechovém krytu. Kromě zavřeného provedení (Limousine) se nabízel také kabriolet (Tourenwagen) se stahovací plátěnou střechou a dveřmi se závěsy vpředu (limuzína je měla vzadu).

BMW 315 měl téměř stejnou karoserii jako typ 303. Na obrázku je typ Cabriolimousine se stahovací horní částí kabiny.

Zadní kola BMW 315 poháněl řadový šestiválec M78 (foto) s objemem válců zvýšeným proti typu 303 na 1490 cm3 (vrtání 58 mm, zdvih 94 mm). Se dvěma karburátory Solex BFLV měl maximální výkon 34 k (25 kW), dosahovaný při 4000 otáčkách. Motor s rozvodem OHV měl po straně umístěnou vačkovou hřídel poháněnou dvojitým řetězem a ovládající ventily v hlavě válců pomocí zdvihátek a vahadel. Síla motoru se přenášela přes spojku a čtyřrychlostní převodovku Hurth (třetí a čtvrtý stupeň se synchronizací) na zadní kola kardanovou hřídelí. Výkon motoru postačoval k dosažení maximální rychlosti 100 km/h.

Řadový šestiválec M78 s objemem válců zvýšeným proti typu 303 na 1,5 litru měl se dvěma karburátory Solex maximální výkon 34 koní.

Podvozek vycházel z typu 303. Přední kola byla zavěšena na spodních trojúhelníkových ramenech a shora napříč umístěném listovém péru. Zadní tuhá náprava byla zavěšena na půleliptických podélným listových pérech. Mechanické bubnové brzdy na všech kolech se ovládaly kabelem. Během tří let (1934–37) bylo v Eisenachu vyrobeno 9 765 vozů BMW 315 v provedení Limousine (cena 3 750 říšských marek), Cabriolimousine (3 950 RM), Tourenwagen (4 100 RM), čtyřmístný kabriolet (4 400 RM) a dvoumístný Sportcabriolet (4 750 RM).

Roadster BMW 315/1

Pro zájemce o sportovní svezení připravila automobilka BMW malý roadster 315/1, odvozený od typu 315. Ještě jako prototyp byl roadster BMW 315/1 (foto) poprvé vystavený na berlínském autosalonu v květnu 1934, hned vedle cestovního modelu 315. Sériová výroba roadsteru byla zahájena v létě 1934 a jeho prodejní cena byla stanovena na 5 200 říšských marek. Do roku 1936 vyjelo z bran továrny v Eisenachu 230 kusů těchto pohledných sportovních vozidel.

Pro zájemce o sportovní svezení připravila automobilka BMW malý roadster 315/1, odvozený od typu 315. Prodával se za 5 200 říšských marek.

Karoserie roadsteru byla proti typu 315 o 10 cm kratší a výrazně nižší (135 cm). Dvoumístná karoserie měla malé dveře bez oken a klik a nízké sklápěcí přední okno. Proti nepřízni počasí chránila posádku látková střecha, schovaná za sedadly pod krycí plachtou. Dala se také objednat pevná odnímatelná střecha (Coupédach). Podvozek typu 315/1 odpovídal BMW 315, ocelová kola nebo kola s drátovými výplety s centrální maticí byla obuta pneumatikami rozměru 5,25–16. V motorovém prostoru umístěná palivová nádrž s objemem 50 litrů zaručovala dostatečný dojezd vozidla.

Technika roadsteru 315/1 odpovídala typu 315, ale 1,5litrový šestiválec byl upraven na vyšší výkon. Díky zvýšenému kompresnímu poměru (6,8:1 místo 5,6:1) a třem karburátorům Solex 26 BFRV se výkon motoru zvýšil o 6 koní na 40 k (29 kW) při 4200 otáčkách. Roadster s hmotností kolem 750 kg dosahoval maximální rychlost 120 km/h a v průměru spotřeboval 11,5 litrů benzinu na 100 km.

BMW 319 a 319/1

Přes slušné prodejní výsledky modelů 315 a 315/1 se ukázalo, že další zvýšení výkonu motoru by nebylo na škodu. Koncem roku 1934 byl proto objem řadového šestiválce zvýšen na  1911 cm3 (vrtání 65 mm, zdvih 95 mm). Tento motor byl nejdříve použit u roadsteru, ze kterého se tudíž stal typ 319/1 a od roku 1935 byl montován i do ostatních modelů. V BMW 319 Limousine (foto) měl výkon 45 k (33 kW) při 3750 min-1 a v roadsteru 319/1 (cena 5 800 RM) ještě o 10 koní víc, takže jeho rychlost se vyšplhala až ke 130 km/h.

Karoserie BMW 319 se proti typu 315 lišila jen třemi vodorovnými lištami na bočních panelech kapoty s větracími otvory.

Podvozek zůstal proti typu 315 beze změn a karoserie se lišily jen třemi vodorovnými lištami na bočních panelech kapoty. Ceny modelů 319 se zvýšily zhruba o 400 RM. Od roku 1936 se nabízel speciální model BMW 329 vycházející z 319, měl ale novou moderní karoserii. Celkem bylo v Eisenachu vyrobeno do roku 1937 přes 6 tisíc kusů modelů BMW 319 a 180 roadsterů 319/1. Roadstery si získaly značnou popularitu přesahující hranice nacistického Německa. Britská firma Frazer-Nash dokonce zakoupila licenci a vyráběla sportovní vozy 315/1 a 319/1 pro anglický trh.

Kromě kompletních vozů dodávalo BMW kompletní podvozky různým karosářským firmám, které je "oblékaly" podle přání zákazníků. Těchto malých karosáren bylo před válkou v Německu několik, za všechny jmenujme například Heinricha Gläsera z Drážďan, Gustava Drauze z Heilbronnu nebo Weinbergera z Mnichova.

Sportovní úspěchy

Sportovní vozy BMW 315/1 a 319/1 se v druhé polovině třicátých let hojně účastnily především sportovních akcí v Německu. Například v roce 1934 na mezinárodní Alpské jízdě dlouhé přes 2 800 kilometrů dojelo do cíle v Mnichově bez trestných bodů pět továrních vozů BMW 315/1 a vyhrály Alpský pohár. V závodech do vrchu na Feldberg získaly v roce 1935 dva vozy BMW 315/1 první dvě místa ve třídě do objemu 1,5 litru.

Závodník Ralph Roese, který jako tovární jezdec vyhrával závody na Nürburgringu, přestavěl roadster 315/1 na speciál s hmotností pouhých 380 kg a výkonem motoru 136 koní. V roce 1939 se stal s tímto vozem mistrem Německa ve třídě do 1,5 litru. S roadstery BMW 319/1 byl úspěšný hlavně Ernst von Delius. V červnu 1935 vyhrál závody na severní smyčce Nürburgringu ve třídě do 2 litrů a dosáhl průměrné rychlosti přes 101 km/h.

Nástupcem kompaktních vozů BMW 315/319 se stal větší a modernější model BMW 326, debutující na berlínském autosalonu, konaném v únoru 1936. Dvoumístný roadster BMW 328, nástupce roadsteru 319/1, se poprvé představil veřejnosti v červnu 1936 na Nürburgringu.

Fotogalerie s popisky obrázků:



Karel Haas