Jaguar Mark V (1948–51): Poválečný luxus

Řadové šestiválce s rozvodem OHV a objemem 2½ a 3½ litru, vyráběné firmou Standard, poháněly luxusní sedany a kabriolety Jaguar Mark V.

Za druhé světové války vyráběla anglická automobilka SS Cars, založená v Coventry Williamem Lyonsem, výrobky pro potřeby armády, především "sajdkáry" a součásti do letadel. Coventry bylo rovněž centrem výroby munice a motorů. Nebylo proto překvapením, že bylo cílem častých bombových útoků německé Luftwaffe. Po válce se britské firmy potýkaly mimo jiné s kritickým nedostatkem oceli a cizí měny. Vláda proto pod heslem "exportovat nebo zemřít" vyhlásila kvóty na příděl oceli, které preferovaly výrobky určené na export. SS Cars už v březnu 1945 změnila svoje poněkud nevhodné jméno na Jaguar Cars Limited a pustila se do obnovy výroby automobilů. Od července 1946 se začaly vyrábět předválečné modely SS Jaguar 1½ Litre, 2½ Litre a 3½ Litre. Posledně jmenovaný byl určen převážně pro USA.

První poválečná konstrukce dostala název Jaguar Mark V (vždy označovaná římskou číslicí, nikoliv arabskou), i když Jaguary Mk I až Mk IV nikdy neexistovaly. Označení Mark IV dostal předchůdce až zpětně v době zahájení výroby modelu Mark V. Šéf firmy a hlavní stylista William Lyons (po roce 1956 Sir William) vysvětloval volbu názvu tím, že tým vývojářů postavil pět prototypů a z nich si Lyons vybral ten, který byl v interních dokumentech označen jako Mark V.

Šestiválce Standard

Jaguar Mark V (foto) byl dealerům a tisku představen 30. září 1948 a veřejnosti 27. října 1948 na londýnské Motor Show. Společný stánek sdílel se sportovním roadsterem Jaguar XK 120, který se stal hvězdou autosalonu. Zatímco XK 120 měl pod kapotou nový šestiválcový motor XK s rozvodem DOHC, Mark V zůstal u 2½ a 3½litrových řadových šestiválců s ventilovým rozvodem OHV, používaných v modelech vyráběných v letech 1946 až 1948. Tyto motory už před válkou vyráběla pro Jaguar společnost Standard Motor Company z Coventry. Čtyřstupňovou převodovku s šikmým ozubením vyráběl Jaguar ve spolupráci s firmou Moss Gear Company z Birminghamu. Šestiválec Standard s objemem 1½ litru se už v modelu Mark V nenabízel. Zákazníci si tedy mohli vybrat mezi řadovým šestiválcem s objemem 2 664 cm3 a maximálním výkonem 106 k (78 kW) nebo oblíbenějším šestiválcem 3 486 cm3 (vrtání 82 mm, zdvih 100 mm) s maximálním výkonem 128 k (94 kW).

Od svého předchůdce se lišil světlomety zapuštěnými do karoserie v prostoru mezi maskou chladiče a předními blatníky.

Sedan neboli Saloon

Luxusní sedan Jaguar Mark V Saloon (foto) měl rozvor náprav 3 048 mm (120 palců) a vnější rozměry čtyřdveřové karoserie 4 762 x 1 765 x 1 588 mm (d x š x v). Se svým předchůdcem Jaguarem 2½ a 3½ Litre (Mark IV) měl podobné tvary, lišil se ale světlomety zapuštěnými do karoserie v prostoru mezi maskou chladiče a předními blatníky. Měl také zakrytá zadní kola a dveře se závěsy skrytými ve sloupcích B. Chromované rámy bočních oken byly užší a všechny dveře měly okna s větracími okénky. Nové byly také dvojité nárazníky. Za figurku jaguára ve skoku, umístěnou na zátce chladiče, si bylo nutné připlatit.

Jaguar Mark V měl zakrytá zadní kola, dveře se závěsy skrytými ve sloupcích B a masivní dvojité nárazníky.

Mark V měl nezávislé zavěšení předních kol s lichoběžníkovými rameny a zkrutnou (torzní) tyčí,  tuhá zadní náprava byla odpružena podélnými půleliptickými listovými péry. Zastavení vozu těžkého 1 750 kg z maximální rychlosti 150 km/h (s motorem 3½ litru) měly za úkol hydraulické bubnové brzdy na 16palcových kolech (Mark IV měl 18palcová). Zrychlování z klidu na stovku nebylo u těžkého vozu nijak oslnivé, trvalo přes 16 sekund (podle testu časopisu The Motor přes 20 s). Spotřeba benzinu se málokdy dostala pod 15 l/100 km. To se ale u luxusního vozu s cenou 1 263 liber šterlinků dalo očekávat. Jeden sedan byl přestavěn na verzi Laudette s pevnou střechou nad předními sedadly a stahovací nad zadními.

Kabriolet neboli Drophead Coupé

Skoro přesně rok po uvedení sedanu se na trhu objevil čtyřmístný dvoudveřový kabriolet, na britských ostrovech nazývaný Jaguar Mark V Drophead Coupé (foto). Vůz stejných rozměrů jako sedan měl textilní střechu stahovanou za zadní sedadla pomocí chromovaných pák po stranách. Při stahování střechy se zároveň sklopily pevné sloupky B. Stejně jako u sedanu se víko zavazadlového prostoru vyklápělo směrem dolů a ukrývalo kufřík s nářadím, včetně ruční pumpy na huštění kol a kliky na natáčení motoru.

Poválečné jaguáry měly často dvoubarevné řešení karoserie. kabriolet na obrázku měl dokonce barvu plátěné střechy sladěnou s barvou blatníků.

Luxusní interiér měl kůží potažená sedadla, textilní koberce a vzácným dřevem dýhovanou přístrojovou desku. Dřevem vykládané byly i rámy dveří a střešní sloupky. Krátká řadicí páka čtyřstupňové převodovky byla umístěna na středovém tunelu. Řízení bez posilovače usnadňoval masivní volant velkého průměru se čtyřmi příčkami (foto).

Řízení bez posilovače usnadňoval masivní volant velkého průměru se čtyřmi příčkami.

V roce 1951 byl Jaguar Mark V nahrazen modernějším Jaguarem Mark VII se stejným rozvorem. Označení Mark VI bylo vynecháno, neboť to měl už od roku 1946 luxusní Bentley Mark VI. Za poměrně krátkou dobu výroby, jen 28 měsíců, bylo vyrobeno 10 499 vozů Jaguar Mark V, včetně tisícovky kabrioletů. Přes 8 tisíc vozů Mark V mělo volant na pravé straně, přestože se hodně exportovaly do Ameriky (vlastnili jej například slavná jazzová zpěvačka Lena Horne a herec Robert Mitchum). Slabší motor 2½ litru zvolilo jen 1700 zákazníků. V současné době se Jaguary Mark V prodávají na aukcích historických vozidel za 50 až 100 tisíc amerických dolarů (1.250.000 až 2.500.000 Kč).

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas