Mercedes-Benz 220 S a 220 SE: Elegáni s hvězdou

Posledními "Pontony" byly luxusní šestiválcové modely Mercedes-Benz 220 S (W 180 II) a 220 SE (W128), vyráběné v letech 1954 až 1960.

Když v roce 1953 představil Daimler-Benz první model se samonosnou karoserií a čtyřválcovým motorem, lidově zvaný "Ponton", dalo se čekat, že brzy bude následovat větší vůz s šestiválcovým motorem. A nečekalo se dlouho. Už v březnu 1954 se Daimler-Benz pochlubil na ženevském autosalonu šestiválcovým sedanem se samonosnou karoserií, nazvaným Mercedes-Benz 220a Limousine (interní značení W 180 I). Nový šestiválcový model, nahrazující typ 220 (W 187) s předválečným rámovým podvozkem, měl karoserii téměř k nerozeznání podobnou čtyřválcovým "Pontonům". Byla ale delší (rozvor 2 820 mm, délka 4 715 mm), takže se nabízela přezdívka "větší ponton".

V březnu 1954 se Daimler-Benz pochlubil na ženevském autosalonu šestiválcovým sedanem se samonosnou karoserií, nazvaným Mercedes-Benz 220a Limousine.


Při pozornější prohlídce karoserie modelu 220a se dalo nalézt několik odlišností od čtyřválcových W120/121. Po stranách masky chladiče chyběly například větrací otvory, na předních blatnících byly shora umístěny směrovky a prolisy na bocích byly doplněny úzkými lištami. Prahové lišty byly zdvojené a chromované lišty obepínaly boční okna.

Šestiválcový motor (interní značení M 180 II) převzatý z typu W187 měl ventilový rozvod OHC poháněný dvojitým řetězem, objem válců 2 195 cm3 a s dvojitým spádovým karburátorem Solex 32 PAATJ dával maximální výkon 85 k (62,5 kW) při 4 800 otáčkách za minutu. Vozu s hmotností 1300 kg dokázal udělit maximální rychlost 150 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlil za 19 sekund. Od července 1954 do dubna 1956 vyrobil Daimler-Benz necelých 26 tisíc vozidel tohoto typu. Dodnes jich prý v Německu existuje v soukromých sbírkách 165.

Sedan, kabriolet a kupé 220 S (W 180 II)

Nástupcem typu 220a se stal v roce 1956 Mercedes-Benz 220 S (typ W 180 II). Karoserie sedanu (Limousine) se od 220a nelišila, byla jen o několik centimetrů delší (4 750 mm). Novinkou v nabídce byl kabriolet (nabízený od července 1956) a kupé, které přišlo na trh o 3 měsíce později. Dvoudveřový Mercedes-Benz 220 S Cabriolet A/C (foto) měl rozvor náprav proti sedanu kratší o 120 mm (2 700 mm) a vnější rozměry 4 670 x 1 765 x 1 530 mm ukazovaly, že byl kratší, širší a nižší než sedan. Výrazným stylistickým prvkem byly lišty na bocích procházející od světlometů až k zadním svítilnám. Na předních blatnících byly přitom širší než na zadních. Daimler-Benz musel poprvé řešit tuhost samonosné karoserie bez střechy a podařilo se to jen za cenu zvýšení hmotnosti vozu.

Výrazným stylistickým prvkem kabrioletu byly lišty na bocích procházející od světlometů až k zadním svítilnám. Na předních blatnících byly přitom širší než na zadních.


2,2litrový řadový šestiválec M 180 III měl v první verzi výkon 100 k (74 kW) při 4 800 min-1 a v druhé verzi, dodávané od srpna 1957, 106 k (78 kW) při 5 200 min-1. Sedan s hmotností 1 350 kg dosahoval maximální rychlost 160 km/h a na stovku zrychlil za 17 s. Kabriolet byl o metrák těžší, takže se dala očekávat nižší rychlost a vyšší spotřeba kolem 14 l/100 km.

Mercedesy 220 S měly čtyřstupňovou plně synchronizovanou manuální převodovku. Přední kola měla nezávislé zavěšení s trojúhelníkovými rameny, stabilizátorem a pérování vinutými pružinami. Výkyvná zadní náprava měla rovněž pérování vinutými pružinami. Hydraulické brzdy s bubny o průměru 230 mm měly od září 1955 podtlakový posilovač.

Ještě o něco elegantněji vypadalo dvoudveřové kupé Mercedes-Benz 220 S (foto) s uspořádáním sedadel 2+2 a pevnou střechou, vycházející z kabrioletu. Střecha měla panoramatické zadní okno a široké zadní sloupky. Kupé vážilo kupodivu o něco méně než kabriolet (1 410 kg), motor a parametry byly totožné s kabrioletem. Obě vozidla vycházela ze sedanu 220 S (W 180 II) a prodávala se za  21 500 DM, což bylo o 9 000 DM více než cena sedanu. Od března 1956 do srpna 1959 bylo vyrobeno 55 279 sedanů, 2 178 kabrioletů a 1 251 kupé typu 220 S.

Střecha kupé 220 S měla panoramatické zadní okno a široké zadní sloupky. Bylo jich vyrobeno 1 251 kusů.


Sedan, kabriolet a kupé 220 SE (W 128)

Posledním "pontonovým" typem před nástupem řady W111 ("křídlák") byl Mercedes-Benz 220 SE, interně označovaný jako W128. Hlavní odlišností od vozů řady W180 byl řadový šestiválec Daimler-Benz M 127 I, který díky mechanickému vstřikování paliva Bosch měl při objemu válců 2 195 cm3 a kompresním poměru 8,7:1 maximální výkon 115 k při 4 800 min-1
 
Vnitřní vybavení vozů 220 SE odpovídalo vyšší třídě. Přístrojová deska (foto) s vodorovnou stupnicí rychloměru byla obložena vzácným dřevem, stejně jako rámy kolem oken. Sedadla byla potažena kůží a interiér byl účinně vytápěn a větrán. Ve středu přístrojové desky nechyběly hodiny VDO a rádio Becker Mexico.

Přístrojová deska s vodorovnou stupnicí rychloměru byla obložena vzácným dřevem, stejně jako rámy kolem oken.


Od října 1958 do srpna 1960 dodal Daimler-Benz na trh 1 974 kusů luxusních sedanů 220 SE a do listopadu 1960 1 112 kabrioletů A/C a 830 kupé. Všechny vozy řady W128 měly stejný vzhled a rozměry jako modely řady W180 II, jejich hmotnost ale narostla u všech modelů o 20 kg.

Fotogalerie s popisky obrázků:




Karel Haas