Bentley Mark VI (1946–1952): První z Crewe

První poválečný Bentley se jmenoval Mark VI. Luxusní šestiválcový model sdílel řadu dílů, včetně motoru, se sesterským typem Rolls-Royce Silver Wraith.

Anglickou značku Bentley založil v roce 1919 v Cricklewoodu Walter Owen Bentley (1888–1971). Walter Bentley byl nadaný konstruktér, ale totéž se nedá říci o jeho schopnostech obchodníka. Proto značka Bentley skončila v roce 1931 v rukách společnosti Rolls-Royce. Prvním poválečným luxusním vozem Bentley byl čtyřdveřový sedan Mark VI, jehož prototyp vznikl už před válkou. Byl také prvním v rámci Rolls-Royce s celokovovou karoserií a prvním Bentley smontovaným v továrně R-R v Crewe (hrabství Cheshire).

Bentley Mark VI vycházel z předchůdce Mark V, kterých bylo v letech 1939 až 1941 prodáno jen 11 kusů. Mark VI byl variantou typu Rolls-Royce Silver Wraith z roku 1946, měl ale kratší rozvor náprav.

Motor a převodovka

Zadní kola modelu Bentley Mark VI poháněl tichý a spolehlivý řadový šestiválec  (foto) s objemem 4 257 cm3 (vrtání/zdvih: 88,9/114,3 mm) s hlavou válců typu F (rozvod IOE se sacími ventily v hlavě válců a výfukovými ventily v bloku motoru). Výkon motoru se dvěma karburátory SU a kompresním poměrem 6,4:1 byl podle výrobce dostatečný, aby vozu s hmotností kolem 1,9 tuny dovolil dosáhnout rychlost přes 150 km/h a z nuly na sto zrychlit za 16 s.

Zadní kola modelu Bentley Mark VI poháněl řadový šestiválec s objemem 4 257 cm3 s hlavou válců typu F.

V roce 1951 bylo vrtání motoru zvětšeno na 92 mm, takže objem válců vzrostl na 4 566 cm3. Tomuto motoru se proto říkalo "big bore", neboli motor s velkým vrtáním. Zvýšený výkon kolem 135 koní (99 kW) dosahovaný při 4 000 otáčkách za minutu umožňoval vozu Mark VI dosáhnout rychlost až 165 km/h. Zvenku se dala velikost motoru poznat jen podle počtu koncovek výfuku. Verze 4,25 litru (4¼ L) měla jednu koncovku výfuku a vozy s motorem 4,6 litru (4½ L) měly dvě.

Manuální čtyřrychlostní převodovka měla u vozů s pravostranným řízením řadicí páku po pravé ruce řidiče a u vozů s levostranným řízením na sloupku volantu.

Podvozek

Bentley Mark VI měl rámový podvozek s výztuhou ve tvaru písmene X. Vpředu měl nezávislé zavěšení kol s dvojitými příčnými závěsy a vinutými pružinami. Zadní tuhá náprava byla odpružena podélnými listovými péry. Ovladačem ve středu volantu se dala nastavit tvrdost zadního pérování pomocí hydraulického nastavení zadních tlumičů. Vůz měl centrální mazání podvozku s dopravou oleje ze zásobníku k pohyblivým částem podvozku po stlačení nožního pedálu. Přední a zadní brzdy byly bubnové s průměrem bubnů 311 mm a servomechanickým posilovačem Rolls-Royce. Standardní pneumatiky měly rozměr 6,50 x 16".

Karoserie

Před válkou se většina vozů Bentley a Rolls-Royce dodávala v podobě šasi, na které si zákazníci nechali vyrobit karoserii podle svého přání. Po skončení druhé světové války se tato praxe změnila v tom, že zhruba tři čtvrtiny vozů Bentley dostaly čtyřdveřovou karoserii dodávanou továrnou. Na zbývající šasi dodávaly karoserie nezávislé karosářské firmy převážně z Anglie.

Při návrhu ocelové karoserie využili u Bentley zkušenosti karosárny Park Ward (od roku 1939 patřila pod Rolls-Royce), která je vyráběla od roku 1936 pro Rolls-Royce. Tvary tovární karoserie (foto) doladila karosárna Gurney Nutting ve spolupráci s Johnem Blatchleyem. Karoserie vyrobené v továrně Pressed Steel Ltd. v Cowley se posílaly do Crewe, kde dostaly lak a vnitřní výbavu z ušlechtilého leštěného dřeva a kůže.

Bentley Mark VI s tovární čtyřdveřovou karoserií měl rozvor náprav 3 048 mm a vnější rozměry 4 877 x 1 752 x 1 630 mm.

Bentley Mark VI s tovární čtyřdveřovou karoserií měl rozvor náprav 3 048 mm, rozchod kol 1 420/1 470 mm a vnější rozměry 4 877 x 1 752 x 1 630 mm (délka x šířka x výška). Dveře měly zapuštěné závěsy na středových B sloupcích, takže přední se otevíraly po směru jízdy a říkalo se jim "sebevražedné". Ke standardní výbavě patřil střešní otvor s posuvným krytem, přední okno s odmrazováním a odmlžením a elektricky ovládané topení umístěné pod předním sedadlem spolujezdce. Anténa rádia byla umístěna uprostřed nad předním oknem.

Mark VI měl proti vozům Rolls-Royce zaoblenější masku chladiče (foto) a nezbytné okřídlené písmeno B na jeho zátce. Světlomety byly zapuštěné do karoserie v prostoru mezi předními blatníky a maskou chladiče. Do ostře useknuté zádi byl vsazen vysoký kufr s víkem otevíraným směrem dolů.

Mark VI měl proti vozům Rolls-Royce zaoblenější masku chladiče a nezbytné okřídlené písmeno B na jeho zátce.

Bentley Mark VI se prodával za 4 až 4,5 tisíce liber, ale vzhledem k poválečnému nedostatku oceli byl nedostatkovým zbožím a poptávka překračovala nabídku. Ojeté vozy se často prodávaly za značně vyšší cenu než nové. Dost to také napovídalo o kvalitách vozů Bentley, které byly považovány za nezničitelné. Koncem roku 1952 byl Mark VI nahrazen modelem R-Type s větším kufrem, ale jinak podobný typu Mark VI. K důkladnému přepracování se Bentley dostal až v roce 1955 v podobě sérií S1 až S3.

Verzí Mark VI s motorem 4¼ litru bylo vyrobeno 4000, včetně 832 kusů se zakázkovou karoserií. 4½litrových provedení vzniklo 1202 kusů (z toho 180 se zakázkovou karoserií). Hodně vozů bylo prodáno do USA, pár jich bylo v roce 1952 vybaveno automatickou převodovkou Hydramatic. Výsledky práce karosáren Figoni & Falaschi, Franay (foto), Gurney Nutting, Hooper, Vanden Plas, Park Ward a dalších si můžete prohlédnout ve fotogalerii.

Extravagantní kabriolet s karoserií Franay na podvozku Bentley Mark VI měl zakrytá přední a zadní kola.

Fotogalerie s popisky obrázků:



Karel Haas