Healey Silverstone: Sporťák za tisícovku

V roce 1949 začal Donald Healey prodávat sportovní roadster Silverstone poháněný šestiválcem Riley. Do září 1950 vyrobili ve Warwicku 105 kusů.

Příznivci sportovních veteránů si jméno Healey spojují především se sportovními legendami Austin-Healey. Anglický závodník a konstruktér Donald Mitchell Healey (1898–1988) se v třicátých letech minulého století stal technickým ředitelem automobilky Triumph (navrhl například model Dolomite 8) a v roce 1945 založil ve starém leteckém hangáru ve Warwicku u Coventry vlastní firmu Donald Healey Motor Company.

Jeho prvními sportovními vozy bylo kupé Healey Elliot a od něj odvozený roadster Westland, poháněné 2,5litrovým čtyřválcem Riley. Do roku 1950 jich vznikla stovka. Když se britská vláda rozhodla v roce 1948 zdvojnásobit daň na luxusní vozy s cenou nad 1 000 liber, reagoval Healey návrhem jednoduchého, lehkého dvoumístného vozu prodávaného za 975 £. Výsledkem byl Healey Silverstone, pojmenovaný podle závodního okruhu dokončeného v roce 1948. Prototyp byl hotov na jaře 1949 a výroba byla zahájena v červenci téhož roku.

Motor, převodovka, podvozek 

K pohonu roadsteru Silverstone byl zvolen řadový čtyřválec Riley (stejný jaký byl použit i u vozů Elliot a Westland a v závodních vozech ERA) s objemem 2 443 cm3 (vrtání 80,5 mm, zdvih 120 mm). Vpředu podélně uložený motor (foto) s ventilovým rozvodem OHV, kompresním poměrem 6,9:1 a dodávkou paliva dvěma karburátory SU H4 dával maximální výkon 106 k (78 kW), dosahovaný při 4 500 otáčkách. Točivý moment měl maximum 185 Nm při 3 000/min. Vozu s pohotovostní hmotností 940 kg umožnil dosáhnout maximální rychlost přes 170 km/h a zrychlit z nuly na stovku za 12,5 s.

Vpředu podélně uložený čtyřválec Riley s ventilovým rozvodem OHV dával maximální výkon 106 k (78 kW).

Síla motoru se přenášela na zadní kola přes čtyřstupňovou manuální převodovku s řadicí pákou na středovém tunelu. Silverstone měl svařovaný podvozkový rám s rozvorem náprav 2 591 mm (102 palců), přední kola měla nezávislé zavěšení s podélnými závěsy a vinutými pružinami. Také tuhá zadní náprava byla odpérována vinutými pružinami. Na všech kolech s pneumatikami Dunlop rozměru 5,50x15" byly bubnové brzdy.

Karoserie

Dvoumístný roadster Healey Silverstone (foto) byl navržen tak, aby s ním bylo možné jezdit na veřejných komunikacích i na závodech (race-and-ride). Lehkou hliníkovou karoserii originálních tvarů navrhl Len Hodges. Všechna kola měla samostatné "cyklistické" blatníky a světlomety byly ukryté pod mřížkou chladiče, čímž se zlepšila aerodynamika vozu. Na obou bocích měl Silverstone čtveřici obdélníkových větracích otvorů. Náhradní kolo bylo umístěno vodorovně v otvoru na zádi a částečně vyčnívalo ven, takže plnilo roli nárazníku. Čelní okno bylo většinou nízké obdélníkové, některé vozy měly místo něj malé větrné štítky. 

Na obou bocích měl Silverstone čtveřici obdélníkových větracích otvorů a na víku kapoty vstup vzduchu k motoru.

V interiéru měl Silverstone tříramenný volant velkého průměru a černě lakovanou palubní desku s rychloměrem, otáčkoměrem a čtyřmi ukazateli menších rozměrů (foto). Karoserie byla náchylná k rezivění, zvláště v horkém a vlhkém prostředí. Silverstone byl dlouhý 4,27 m, široký 1,6 m a vysoký jen 1,1 m. Healey Silverstone vyrobené v roce 1949 (D-Type) byly o něco málo užší a kokpit byl méně pohodlný. Silverstone 1950 (E-Type) byl širší a lépe vybavený.

V interiéru měl Silverstone tříramenný volant velkého průměru a černě lakovanou palubní desku s rychloměrem, otáčkoměrem a čtyřmi menšími ukazateli.

Sportovní výsledky

Jedním z prvních úspěchů Silverstone bylo druhé místo v Alpské rallye v roce 1949 (foto). Za volantem se střídali Donald Healey a Ian Appleyard, který se pak úspěšně vrátil na Alpskou rallye s vozy Jaguar. Ve stejném roce se tři vozy zúčastnily závodu cestovních vozů na okruhu v Silverstone a jezdci Tony Rolt, Louis Chiron a Tommy Wisdom skončili na čtvrtém, šestém a 17. místě a vyhráli soutěž týmů. Tři vozy Healey Silverstone se také zúčastnily v roce 1950 slavného italského závodu Mille Miglia. Dva z nich havarovaly a třetí skončil celkově 38. a 8. ve své třídě. Z dalších vítězství si připomeňme belgickou rallye Liège-Řím-Liège, kterou v roce 1951 vyhráli Peter Riley a Bill Lamb nebo šesté místo Petera Simpsona v roce 1951 na závodech na ostrově Man. Healey Silverstone si získal oblibu především na klubovních závodech.

Jedním z prvních úspěchů Silverstone bylo druhé místo v Alpské rallye v roce 1949. Za volantem se střídali Donald Healey a Ian Appleyard.

Healey Silverstone se vyráběl (převážně ručně) ve Warwicku do září 1950. Vzniklo pouhých 105 kusů a ty které se dožily dnešních dnů si majitelé hýčkají. Restaurované exempláře se na aukcích prodávají  s cenou v rozmezí 100 až 200 tisíc amerických dolarů. Ještě během výroby typu Silverstone se Healey domluvil s vedením společnosti Nash-Kelvinator (výrobce automobilů Nash) a vyráběl pro americký trh sportovní vůz Nash-Healey, poháněný řadovým šestiválcem z modelu Nash Ambassador. Z roadsteru Healey Silverstone byl použit zesílený žebřinový rám a nezávislé zavěšení předních kol s vinutými pružinami.

Fotogalerie s popisky obrázků:



Karel Haas